Mail notification till administratörer

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

Mail notification till administratörer

Inlägg av PERT »

Mail notification om nya medlemmar till administratörer har plötsligt upphört att fungera (2011-07-01). Det fungerar dock till mig som är huvudansvarig.
Var hittar jag inställningar för detta?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Mail notification till administratörer

Inlägg av Peetra »

Det finns såvitt jag vet inga speciella inställningar för att inkludera/utesluta på det viset. Jag hoppas nästan att jag har fel, det skulle vara praktiskt. Sinom, kan du trolla fram lite sådana inställningar åt oss? :mrgreen:

Spontant så känns det som om det är fel på e-postkontona och inte forumet, eftersom du får posten. Hur noga har de kontrollerats (spamfilter od.)?
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Inlägg av Sinom »

Hej PERT!

Praktiskt nog så finns det faktiskt en sådan inställning :wink:

Om du går till ACP >> Användare & Grupper >> Skriv in namnet på en administratör som inte får e-post > Klicka på Behörigheter:

Bild

Kontrollera utifall Hantera roller är grön för den administratören:

Bild

Om den är det, så beror e-post-problemet på någonting annat.
Det är bara de administratörer som har behörighet att hantera roller som blir notifierade om nya medlemmar.

Som Peetra nämnde, så kan det dras tillbaka till respektive e-post-konto.

Hugs :ugeek:
Bild
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av PERT »

Tack båda för svar!
Jag har nu undersökt grundligt och inte hittat något som verkar fel:
Förutom ovanstående rekommendationer från er har jag checkat med Bahnhof som konstaterar att det levereras enbart meddelande till mig men inte till de andra två administratörerna.

Kan felet bero på att forumet använder ett gmail konto?
Men det har ju fungerat tidigare, skulle gmail ha infört någon ny restriktion? Skall försöka kontakta gmail.

Om ni kommer på någon annan uppslagsände så hör av er!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Ja-a du, då man gått igenom de möjliga orsakerna, så får man börja snegla på omöjliga. :)

Gmail har fungerat utmärkt för mig i fyra år (visst e phpBB3 fyra ren?) på tiotals forum som avsändare. (och mottagare också förstås)

[edit, phpBB3 blir fyra i vinter, men jag började med det före det var stabilt. :)]
Användarens profilbild
Anders Ason
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Anders Ason »

Hmm... jag är en av de berörda, d v s som inte längre får några aviseringar om nya medlemmar enligt PERTs start av tråden.
Min fråga är om det finns någon fil, eller kan skapas, så att man kan se vilka e-postmeddelanden forumet skickat ut? Ett första steg kanske i en logisk felsökning? Såvitt vi känner till så slutade plötsligt aviseringen utan att vi vidtagit någon åtgärd, varken på server eller lokalt.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Du har en fellogg för forumet under Underhåll.

Har ni tillgång till serverloggen, den innehåller ju allt man vill veta, men det är en diger lunta att läsa i.
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av PERT »

Har tittat i såväl forumets loggar som serverns loggar (egen server). Har dock inte kollat brandväggens logg . . . (Watchguard X10).
Användarens profilbild
Anders Ason
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Anders Ason »

Vi har nu gjort en liten test (med hjälp av ett litet mejlprogram) av servern, brandväggen och internetleverantören för att kolla om vägen ut är öppen för flera samtidiga mottagare - och det är den. Ser inte bättre ut än att det är forumet som inte skickar ut mejlen som det tidigare har gjort. Felloggen ger inget svar.

Vi får gräva lite djupare i php och tar gärna mot tips.

Skriv svar