Var ändrar man teckenkodningen ISO8859-1?
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Var ändrar man teckenkodningen ISO8859-1?
Är nybliven medlem, måste tacka för att ni alla finns, jag skulle nog inte kommit såhär långt såhär snabbt utan er.
Jag letar efter inställningen för sidorna, kanske i sidorna, där språkinställningen anges. Mitt amerikanska webhotell Brinkster fixar inte ISO-8859-1 hur mycket jag än försöker i meta-taggar och CSS. Lösningen för mina webbsidor har varit att jag ändrar teckenkodningen till UTF-8, som det ofta rekommenderas att man gör. Var kan jag ändra detta för forumet? Vilken av alla filer är inställningsfilen för detta nu när allt är CSSat i version 3? Har inget emot att ändra i samtliga filer heller för språkpaketet, men jag har kollat i en av php-filerna o bara hittat de översatta meningarna, ingen sidkod. Ska fortsätta leta.
Ha det!
/r
Re: Var ändrar man teckenkodningen ISO8859-1?
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Re: Var ändrar man teckenkodningen ISO8859-1?
Däremot så hade jag skuttat händelserna lite i förväg, mitt problem gällde främst version 2.0.23 (rätt versionsnr? minns inte.) och jag hade precis gjort en parallell nyinstallation av phpBB v3.0.1 och inte testat att installera det svenska språkpakatetet. Jag antog att det skulle strula på samma sätt- men se, DET har det inte gjort. =) Funkar alldeles utmärkt just nu, utöver helt nya newbie-problem, men de tar jag i andra trådar.
Tack för din åsikt iaf! =)