Var ändrar man teckenkodningen ISO8859-1?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
rawd
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Var ändrar man teckenkodningen ISO8859-1?

Inlägg av rawd »

Hej,

Är nybliven medlem, måste tacka för att ni alla finns, jag skulle nog inte kommit såhär långt såhär snabbt utan er.

Jag letar efter inställningen för sidorna, kanske i sidorna, där språkinställningen anges. Mitt amerikanska webhotell Brinkster fixar inte ISO-8859-1 hur mycket jag än försöker i meta-taggar och CSS. Lösningen för mina webbsidor har varit att jag ändrar teckenkodningen till UTF-8, som det ofta rekommenderas att man gör. Var kan jag ändra detta för forumet? Vilken av alla filer är inställningsfilen för detta nu när allt är CSSat i version 3? Har inget emot att ändra i samtliga filer heller för språkpaketet, men jag har kollat i en av php-filerna o bara hittat de översatta meningarna, ingen sidkod. Ska fortsätta leta.

Ha det!

/r
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Re: Var ändrar man teckenkodningen ISO8859-1?

Inlägg av Kail »

Nu måste du skämta! Om ditt webbhotell inte kan leverera sidor som visar svenska tecken rätt är deras webbserver helt felkonfigurerad då ISO-8859-1 används av hela västvärlden. Du måste påtala detta till dem. I dagsläget skall man helst använda UTF-8 eftersom det stöder ett väsentligt större antal tecken än 8859-1. Att Brinkster suger förvånar mig iofs inte, de kör väl IIS eller något annat svårkonfigurerat härk för att kunna stöda ASP fullt ut. Personligen föredrar jag Apache på någon variant av Linux eller Unix, det är normalt den bästa miljön för PHP och MySQL.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
rawd
Ny medlem
Ny medlem

Re: Var ändrar man teckenkodningen ISO8859-1?

Inlägg av rawd »

Hehe, ja sådär reagerade jag också, tills jag förstod att UTF-8 stöder ett bredare spektra av språk. Däremot kör jag på Apache (förmodligen eftersom jag även har mySql som db) på Brinkster, eftersom jag har Linux-konto hos dem, man får välja själv när man signar up. O här måste jag nästan ta dem i försvar, med 24/7/365 support och hyfsade priser, support för ett gäng open source-verktyg (hade aldrig hittat phpBB om det inte varit för deras rekommenderade programvara) och så är det faktiskt bra. "Sådeså". Tillräckligt bra för att få grejer att funka iaf. =)

Däremot så hade jag skuttat händelserna lite i förväg, mitt problem gällde främst version 2.0.23 (rätt versionsnr? minns inte.) och jag hade precis gjort en parallell nyinstallation av phpBB v3.0.1 och inte testat att installera det svenska språkpakatetet. Jag antog att det skulle strula på samma sätt- men se, DET har det inte gjort. =) Funkar alldeles utmärkt just nu, utöver helt nya newbie-problem, men de tar jag i andra trådar.

Tack för din åsikt iaf! =)
Skriv svar