Behöver lite hjälp

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Ahlis
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2004-05-17 18:33
Svar: 0

Behöver lite hjälp

Inlägg av Ahlis »

Hej allihop.

Har nyligen installerat Phpbb 2.0.8.

Nu är det så att jag använder mig utav frames på sidan. Klickar jag sedan på forumlänken så öppnas den i main.

Problemet är när man skall klicka på här för att komma tillbaks till index (Klicka Här för att återvända till Forum index), då tar forumet över hela sidan och man får klicka Bakåt i explorer. Någon som förstod vad jag skrev och har någon lösning?

MVH / Ahlis
petrify
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 2004-04-18 04:01
Svar: 0

Re: Behöver lite hjälp

Inlägg av petrify »

Vart ligger sidan då?
elis
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: 2004-03-23 17:20
Svar: 0

Inlägg av elis »

Ahlis
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2004-05-17 18:33
Svar: 0

Behöver hjälp (fortsättning)

Inlägg av Ahlis »

Sidan ligger på http://www.roslagsloppet.com

Sedan under forum i vänstra framen.
petrify
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 2004-04-18 04:01
Svar: 0

Re: Behöver hjälp (fortsättning)

Inlägg av petrify »

Löser problemet sig om du läser tråden elis tipsa om?
Ahlis
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2004-05-17 18:33
Svar: 0

Hej

Inlägg av Ahlis »

Det verkar vara något liknande i allafall som elis tipsade om. Har inte provat laggt till koden.

Kan försöka förklara lite bättre. Är inte så haj på phpkodning

Det är så att hemsidan består utav flera frames. En top, en left och en main. Klickar man på länken forum, så öppnas det i main. Det är sen när man t.ex har skrivit ett inlägg och skall klicka tillbaks till forumindex som ramarna försvinner och forumet tar över.

Det elis tog upp var väl om man skriver in hela sökvägen
ex. http://www.roslagsloppet.com/form... osv. Det felet har jag iofs också. Koden han skrev kanske löser båda problemen, eller?

Ska sätta mig ner och läs det lite nogrannare. Se om jag lyckas lägga till den koden. :) Den såg ut att innehålla engelska. Men det kanske man kan redigera själv.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2937
Blev medlem: 2003-06-03 14:53
Svar: 0

Inlägg av Kail »

Jag rekommenderar att man inte använder ramar. Du måste modifiera ditt forum en del för att få det att funka.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Ahlis
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2004-05-17 18:33
Svar: 0

Hej igen

Inlägg av Ahlis »

Okej. Har pratat med dom andra och vi lägger ner att öppna sidan i main och istället öppna forumet i en ny sidan. Då tänkte vi att man kanske kan lägga in en knapp (bild) under menyn över forumet där man kan klicka på för att stänga sidan istället för att man bara kan stänga den med krysset uppe i högra hörnet?
petrify
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 2004-04-18 04:01
Svar: 0

Re: Hej igen

Inlägg av petrify »

Ahlis skrev:Okej. Har pratat med dom andra och vi lägger ner att öppna sidan i main och istället öppna forumet i en ny sidan. Då tänkte vi att man kanske kan lägga in en knapp (bild) under menyn över forumet där man kan klicka på för att stänga sidan istället för att man bara kan stänga den med krysset uppe i högra hörnet?
Jag kan inte koden för hur man stänger ner sidor men det du säger om att lägga in en bild i menyn går nog bra. Har för mig att det är overal_header.php i din template som du lägger in koden i. Fel?
Ahlis
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2004-05-17 18:33
Svar: 0

hej

Inlägg av Ahlis »

Ska kolla det du skrev och så kanske man kan hitta koden på någon annan sida. Vet du om det är någon speciellt när man använder php eller funkar även vanliga koder i det?
petrify
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 2004-04-18 04:01
Svar: 0

Re: hej

Inlägg av petrify »

Ahlis skrev:Ska kolla det du skrev och så kanske man kan hitta koden på någon annan sida. Vet du om det är någon speciellt när man använder php eller funkar även vanliga koder i det?

Nu e inte jag expert men visst går det att använda html i php dokumenten. :wink:
Ahlis
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2004-05-17 18:33
Svar: 0

hej

Inlägg av Ahlis »

Ska prova lite se om jag löser mitt problem. Ska försöka hitta koden för att stänga sidan. Tackar så mycket för all hjälp.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2937
Blev medlem: 2003-06-03 14:53
Svar: 0

Inlägg av Kail »

Alla tpl-filer består inte av något annat än ren och skär HTML-kod.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Ahlis
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2004-05-17 18:33
Svar: 0

hej

Inlägg av Ahlis »

okej. Då ska jag försöka mig på en stängknapp. Tackar så mycket för alla svar.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster