Nu är det bara en sak kvar som jag inte fått hjälp med...

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 2.0.x.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Tau
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Nu är det bara en sak kvar som jag inte fått hjälp med...

Inlägg av Tau »

Hejsan!

Jag skulle behöva hjälp med att scripta in en sub forum mod då jag bara får error medelanden efter det att jag byter template..

Tack på förhand.
Tau

Standard:
Rubrik: Söker: En fungerande Attach mod och Sub Forum Mod..

Som titeln säger så söker jag en fungerande Attach mod och Sub Forum Mod..

Tack på förhand.
Tau
Del 2:
Hejsan!
Jag skulle behöva en mod som gör så att alla bilder man laddar upp med attachment modden inte blir större än en viss storlek och ifall dom blir större så kan man klicka på dom för att få upp full bildskala.

Utöver det undrar jag ifall någon skulle kunna tänka sig att scripta in en subforum mod i en template åt mig.

Tack på förhand.
Tau
Tau
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Tau »

Helvete vad mkt aktivitet det är på detta forum nuförtiden, det e så man blir mörkrädd..
Inte ett enda svar på 10 dagar på ett support forum, den va bra!
Användarens profilbild
yuriman
Medhjälpare
Medhjälpare

Inlägg av yuriman »

kanske för att ingen vet hur dom ska lösa det :!: :!: :!: :!:
Yuriman
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support

Inlägg av PazZze »

Vi har sagt det förrut, och vi säger det igen..

vi som supportar phpbb gör detta på våran fritid, och vi försöker efter vår bästa förmåga hjälpa till och lösa det mesta... 10 dagar, jodå, vi har svarat på annat, men det kanske inte just ditt för att det inte finns någon som kan hjälpa dig..

vi får ingenting för att hälpa er, utan vi hjälper till för vi tycker det är kul..
vi försöker hjälpa till med moddar, men det som är primärt är just phpbb, men moddar som man bara ska installera brukar vara lätta att hjälpa till med, men det du begär är att slå ihop två moddar, och det är svårare för oss att sätta oss in i, så det tar för lång tid, men vi försöker, hjälpa till, men enklast är om man själv driver och försöker aktivt hitta en lösning

och ang. va du ville så rekomenderar jag dig google eller våran egen sökfunktion :)
typ med google:
http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... 10&t=74505

hade du sökt själv som vi uppmanar alla att göra, så hjade du hittat ett svar till det andra du ville...
http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?t=2078
http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic ... ch+storlek
-> http://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?t=263135

och att använda flera än ett konto gillar vi inte heller... så håll dig till ett konto, så kan jag ta bort det du inte vill ha (annars så tar jag bort ena)
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Dessutom, och inte för att vara elak eller gnidig, men om du skriver bättre ämnestitlar kommer fler att läsa dina trådar.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Tau
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Tau »

Gud vilken bra ide Kail.. då ska jag göra det.. men då gör jag en ny tråd varje gång istället för att redigera min gamla vilket jag gjorde typ 5 gånger då jag löste ett problem och började med nått annat och fick nya problem
Bild

Ni får ursäkta om det känns som att jag attackerar er eller försöka vara elak. det gör jag inte.. Men tycker att någon åtminstone borde gett ett svar på åtminstone en av frågorna men ingen som gjorde ens det.. Blev lite irreterad då jag har tidspress!
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Jag hoppas jag inte gett dig en dålig idé nu! :) Om du har en ny fråga, skapa en ny tråd, är det samma fråga så kan du i extrema fall få bumpa den.

Redigera inte frågor, det är väldigt själviskt och gör att andra med samma problem har absolut noll behållning av ev hjälp du fått.

Allt detta är ganska självklart om man tänker en stund innan man skapar en tråd, och funderar på hur man bäst stöder supportforumets syfte.

Apropå ditt problem, jag känner igen situationen och det jag lärt mig är att jag inte placerar mig en sådan situation (professionellt och inom webb) att jag för att klara den är beroende av andra utan jag ser till att alltid kunna hitta problemet på egen hand.

Hur och varför man bör hjälpa folk är något jag hunnit fundera mycket på under mina år som supportvolontär och min åsikt följer.

IHÄRDIGHET,
ENVISHET,
TÅLAMOD (inte minst med dig själv)
och
PÅHITTIGHET

är dina viktigaste resurser. Dina datakunskaper kvittar, hur väl man lyckas handlar mest om ens personlighet och vilja att slita än ens utbildningsbakgrund eller "smarthet" (jag tror f ö inte på begreppet "intelligens" av vetenskapliga skäl).

ATT FÖRSTÅ ETT PROBLEM LEDER OFTA DIREKT TILL EN LÖSNING

Det första steget till att lösa ett problem ligger i att förstå dess mekanismer. Faktum är att om du förstår problemet så kan du nätan alltid åtgära det. Men, även om du inte kan åtgärda det så har du åtminstone en god idé om vad du inte vet och vad du behöver för att komma vidare.

Här en en serie frågor som illustrerar hur jag tänker. Låt oss säga du har ett problem, frågorna du bör ställa dig är:

1. Kan jag lösa detta problem? Om NEJ, gå till 2.

2.a. Vet jag hur jag kan hitta en lösning? Om NEJ, fortsätt läsa.
2.b. Kan jag hitta en lösning genom att söka efter en lösning på exakt samma problem eller ett liknande? Om NEJ, fortsätt läsa.
2.c. Finns det någon som jag kan fråga som har relevant erfarenhet? Om NEJ, fortsätt läsa.
2.d. Kan jag förbättra min förståelse av problemet och därigenom finna vägen till lösning? Om NEJ, fortsätt läsa.
2.e Kan jag lära mig mer om problemet? Om NEJ, gå till 3.

3. Känner jag någon som kan hänvisa mig till någon som vet mer?

4. Medan du väntar på svar från andra, gör något annat, ta en dusch om du behöver, ibland fastnar hjärnan och man behöver en paus för att tänka klart och rinnande vatten har en underlig effekt på hur jag tänker... vet andra som säger samma sak.

(Egentligen borde jag göra en riktig wizard av dessa frågor som folk här på sajten kan använda sig av, en troubleshooter. Det får bli senare...)

Med den ganska enkla metoden ovan kan majoriteten av problem lösas, bara man är beredd att lägga ner lite tid och engagemang. Faktum är att de flesta som arbetar med systemtutveckling och programmering tänker som jag beskrev ovan.

Inom den vetenskap jag studerar och tillämpar i mitt jobb är problemlösning en del av kärnan. Att dissekera problem och bredda "problemrymden" och "arbeta konvergent för att söka lösningar" är extremt viktigt inom interaktionsdesign, eftersom vårt jobb är just att ta ett väldigt löst formulerat problem och komma upp med en väldigt konkret lösning som inlemmar aspekter som ofta är svåra att definiera i exakta termer och parametrar.

ANSTRÄNG DIG

Med risk för att kliva folk på tårna, men många som söker hjälp är lata, de saknar viljan att göra det obekväma att hitta svaret själva - och det händer mig med ibland när jag inte vill att något ska krångla utan bara fungera - som min IP-telefonibox som är totalt schizo och inte vill samsas med min router hemma. Jag tycker inte att det är mitt jobb att få den att funka, och det är ju inte helt fel tänkt eftersom jag betalat ett företag pengar för att det ska fungera.

Kom dock ihåg, har man inte betalat pengar har man betydligt mindre möjlighet att ställa krav!

Många som söker hjälp här är av inställningen att vi bör hålla dem i handen - det gör vi inte. Har man inte motivationen eller förmågan att driva sig själv så spelar det ingen roll hur mycket hjälp man får, det blir ändå bara pannkaka eftersom problem sällan kommer ensamma och man måste ha den attityd som krävs för att handskas med dem effektivt för att man ska kunna driva exempelvis forum långsiktigt.
  • Vi har inte för avsikt att göra jobbet åt dig, men vi ger dig gärna råd och tips.
  • Mitt eget arbete tar alldes för mycket tid i anspråk för att jag ska kunna sitta och ge andra min tid, göra deras arbete, helt utan ersättning.
  • Jag tycker det är orimligt när folk förväntar sig det av mig.
  • Därför är vi noga med att påpeka vad vi gör och vad vi inte gör.

Så i ditt fall rekommenderar jag att du sätter dig in i hur MODdarna fungerar, när du gjort det kommer lösningen finnas där, glasklar!
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Tau
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Tau »

Okej.. allt det där låter skitbra om man nu skulle ha tiden för det. Jag brukar normalt ta mig tiden att lösa problemen själv.
Men då man har en 2 veckors deadline och fastnar med ett flertal problem då saker inte fungerar eller man inte hittar det man behöver som har ställts som krav. Då går man till en support (åtminstone jag).
Där ställer jag frågan och förväntar mig kort sagt ett svar innom dom där 2 veckorna. Och när jag är uppe i 5 frågor varav ingen av dom fått svar så blir man lite smått irreterad vilket du själv borde kunna förstå.

Och vad gäller det där med att redigera min gamla tråd. Vad skulle det hjälpa om jag la upp en ny tråd då ingen av dom gamla fått något svar? Förutom att det blir 5 st olika obesvarade frågor som ingen kommer att ha hjälp av.

Och om jag inte mins fel så har jag quotat in dom gamla frågorna i det nya inlägget hela tiden...
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Tau skrev:Okej.. allt det där låter skitbra om man nu skulle ha tiden för det. Jag brukar normalt ta mig tiden att lösa problemen själv.
Men då man har en 2 veckors deadline och fastnar med ett flertal problem då saker inte fungerar eller man inte hittar det man behöver som har ställts som krav. Då går man till en support (åtminstone jag).
Där ställer jag frågan och förväntar mig kort sagt ett svar innom dom där 2 veckorna. Och när jag är uppe i 5 frågor varav ingen av dom fått svar så blir man lite smått irreterad vilket du själv borde kunna förstå.
Givetvis, men då bör du också förstå att 1) problem är olika komplexa och 2) vi arbetar också med tajta tidsramar och hårda deadlines och har egna problem att ta hand om innan vi kan lösa andras. Mina senaste veckor har varit packade med arbete, och det tvingar mig att göra vissa prioriteringar.

Tau skrev:Och vad gäller det där med att redigera min gamla tråd. Vad skulle det hjälpa om jag la upp en ny tråd då ingen av dom gamla fått något svar? Förutom att det blir 5 st olika obesvarade frågor som ingen kommer att ha hjälp av.

Och om jag inte mins fel så har jag quotat in dom gamla frågorna i det nya inlägget hela tiden...
De kan komma till nytta för andra. Dessutom bör inlägg vara beständiga, att redigera dem i efterskott har jag alltid sett som revisionistiskt - en vilja att skriva om historien och det är inte 100% kosher.
Användarens profilbild
John Hjorth
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Kontakt:

Inlägg av John Hjorth »

Hejsa alle i emnet,

Meget interessant læsning.

Tau, du skal læse det jeg skriver hér så at sige "lige ud" - jeg forsøger ikke på nogen måde at patronisere dig nedenfor. Men jeg skriver hvad jeg mener.

Jeg mener helt ærligt ikke du har forstået ret meget af, hvad der skaber et godt support board.

"Almindelige" boards (ikke-supportboards) (dvs emne/debat/diskussionsboards) har deres dynamik i aktiviteten i de igangværende emner, som en plet eksem på huden, hvor man kan se eksemen er aktiv i randen (som rødmet hud), mens det indre af eksemen er inaktiv og måske blot misfarvet. Således fungerer et supportboard grundlæggende ikke.

Et support board fungerer ved at brugernes interaktion med debat, spørgsmål og svar opbygger/akkumulerer en samlet fond af viden, indeholdt i selve boardets indhold, som til en enhver tid kan søges med søgefunktionen. Jo mere aktivitet med debat, spørgsmål og svar, erfarings- og vidensudveksling, jo mere søgbar viden vil et support board indeholde.

Hermed er vi fremme ved sagens kerne : Brugeraktivitet. Og jeg skriver brugeraktivitet, ikke teamaktivitet. Det eneste der skaber et support board, er brugerne, der anvender det, ikke alene (men også) teamet, der driver supportboardet. Hvis ikke det var således, kunne sitet hér lige så godt være nogle statiske HTML-sider med tutorials og lignende.

På det danske phpBB support site har vi i forumbeskrivelsen på det primære phpBB 2.0.x support forum stående : "Hvis du ikke har et spørgsmål, så har du måske et svar?" - Vi har også stående på portalen "Dette er et bruger til bruger forum - Hjælp hinanden!"

Hvad er så brugeraktivitet? : Brugeraktivitet er således ikke alene at være aktiv med at stille spørgsmål for at få løst sine egne helt specifikke problemer/opgaver med éns eget personlige board, nej det drejer så sandelig også om, at når man gerne vil have noget konkret brugbart ud af ventetiden indtil man får et forhåbentligt godt og brugbart svar fra en anden bruger (ikke nødvendigvis et teammedlem), at man så også lige kigger sig omkring på boardet om der ikke er ét eller andet spørgsmål, man kan hjælpe en anden bruger med, som henstår ubesvaret for nuværende, men som man kan levere et kvalificeret svar på, og så gøre det!- altså skrive svaret til denne bruger, der er i principielt samme situation som dig selv! Herved vil du prøve følelsen af det største udbytte ved at yde support på et site som dette : Et "Tak" og en smilie. Det er også et godt break fra eget problem ud over et dusch.

Kort sagt : Det fungerer efter princippet : (Lettere omskrevet fra en forkortelse introduceret med den første Windows) : WYGIWYG - What you give is what you get!
Et supportboard kan være nok så fancy sat op med måske portal, bunker af smarte mods, måske phpBB 3.0 eller hvad ved jeg - det fungerer bare ikke, hvis brugerne indbyrdes ikke er aktive med at hjælpe hinanden. Et sådant board, hvor der er en sådan holdning blandt brugerne (jeg vil gerne have svar på egne spørgsmål, men vil ikke bruge tid på at hjælpe andre), deler boardets brugere op i to grupper : Dem der yder support (teamet) og dem der modtager support, og når tingene måske kører lidt stille, er det som når krybben er tom hos hestene - de bides.

Jeg har beskæftiget mig med med support til phpBB i min fritid i nu ca to år på flere forskellige sites, de teammedlemmer, der har skrevet i dette emne til nu har den dobbelte anciennitet, og har således i vidt omfang i en meget lang periode viet en del af deres tid på at hjælpe andre i stedet for at drive egne sites, en yderst ærværdig beslutning, som man bør have den største respekt for.

Det er ikke fordi opgaven som sådan i teknisk henseende er mere krævende end enhver kan forestille sig, men på det personlige plan er det ganske krævende, hvis man ikke skal ende med at lide af "support burn out" (fra http://www.freenode.net ) :
Don't be caught by support burnout. It's nearly impossible to answer every technical question that comes to your channel. In many cases, the problem doesn't lie in the technical aspects of the question; cultural barriers may get in the way of communication, or it may be difficult to explain to a newbie just where to begin. When you try to answer every question, regardless of difficulty, you set yourself up for support burnout.

Support burnout is nearly always accompanied by the feeling that you're losing control of your time, that the people you've set out to help are making unreasonable demands. The problem is that you're taking on too much responsibility; but it begins to appear instead that the problem is the end user who's asking for help.

Different people react to support burnout in different ways. Some offer malicious advice ("rm -rf /" etc.) to newbies. Some insist that every question a newbie asks should be answered with a URL or by lists of manual references. When the staff of a support channel suffer from support burnout, they're likely to set arbitrary rules for participation; these might include prohibiting the use of certain phrases in channel, or disallowing the use of private messages to contact channel members. Staff might promulgate a lengthy, multi-page rules document ending with a special procedure the user must employ to be voiced in the channel (to make sure they've read the entire document before asking any questions).

Such arbitrary rule sets tend to grow longer over time, because they don't solve the real problem. You can't answer every question, and you shouldn't try. Be gentle, be courteous, be flexible and be as patient and helpful as you can---but let someone else try to answer questions that you find too frustrating. Don't try to be a superhuman support machine.
Så kort sagt : Et support board af denne type er ikke en bolschebutik, hvor prisskiltet på alle bolchetyper er Kroner NUL, og hvor man kan tillade sig at klage, hvis lige netop dén type bolcher man gerne vil have ikke er tilgængelig.

- - - o 0 o - - -

Hmm, 4 indlæg lige pt fra Tau, og alle i dette emne?
Senast redigerad av John Hjorth den 2007-06-12 22:49, redigerad totalt 2 gånger.
John Hjorth
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

John: Mycket bra sagt! Det här med support burnout lider vi alla av, och det leder ibland till att vi ibland kan verka oartiga eller arroganta, isf fall måste vi be er ta hänsyn till detta.

Jag tror jag skall skriva om detta till en riktig artikel och lägga upp på den nya hemsida för denna sajt som jag sitter och skissar på.

Vi jobbar konstant med att effektivisera så att vi kan lägga tid på svåra problem och (ja jag vet att detta låter krasst) användare som det är meningsfullt att hjälpa.

Ju mer du kan bidra, desto bättre, supporten här är inte en envägsrelation utan går från alla till alla. Med mer användarinteraktion skulle det också bli mer fart på forumet här.

Apropå en helt annan sak, "tau" påminner mig om boken Tau Zero, som rekommenderas varmt, riktig hard core science fiction.
Tau
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Tau »

Hmm.. aldrig hört talas om den boken, vad handlar den om? Och hur påminner jag om den boken då?
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Alltså, boken heter Tau Zero. Kolla upp den, den har en mystisk vinkling mot Sverige, Poul Anderson var besatt av sina föräldrars hemland vilket märks och det blir riktigt kul på sina ställen!
Tau
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Tau »

Hejsan, jag kommer inte att kunna svara här på ett tag då jag voltade med bilen igår. http://www.garaget.org/?car=54020
Hoppas ni har det trevligt under tiden jag repar mig.
Användarens profilbild
John Hjorth
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Kontakt:

Inlägg av John Hjorth »

UPS :!: :shock: - God og hurtig bedring, Tau :!:
John Hjorth
Skriv svar