Jag hoppas jag inte gett dig en dålig idé nu!

Om du har en ny fråga, skapa en ny tråd, är det samma fråga så kan du i extrema fall få bumpa den.
Redigera inte frågor, det är väldigt själviskt och gör att andra med samma problem har absolut noll behållning av ev hjälp du fått.
Allt detta är ganska självklart om man tänker en stund innan man skapar en tråd, och funderar på hur man bäst stöder supportforumets syfte.
Apropå ditt problem, jag känner igen situationen och det jag lärt mig är att jag inte placerar mig en sådan situation (professionellt och inom webb) att jag för att klara den är beroende av andra utan jag ser till att alltid kunna hitta problemet på egen hand.
Hur och varför man bör hjälpa folk är något jag hunnit fundera mycket på under mina år som supportvolontär och min åsikt följer.
IHÄRDIGHET,
ENVISHET,
TÅLAMOD (inte minst med dig själv)
och
PÅHITTIGHET
är dina viktigaste resurser. Dina datakunskaper kvittar, hur väl man lyckas handlar mest om ens personlighet och vilja att slita än ens utbildningsbakgrund eller "smarthet" (jag tror f ö inte på begreppet "intelligens" av vetenskapliga skäl).
ATT FÖRSTÅ ETT PROBLEM LEDER OFTA DIREKT TILL EN LÖSNING
Det första steget till att lösa ett problem ligger i att förstå dess mekanismer. Faktum är att om du förstår problemet så kan du nätan alltid åtgära det. Men, även om du inte kan åtgärda det så har du åtminstone en god idé om vad du inte vet och vad du behöver för att komma vidare.
Här en en serie frågor som illustrerar hur jag tänker. Låt oss säga du har ett problem, frågorna du bör ställa dig är:
1. Kan jag lösa detta problem? Om NEJ, gå till 2.
2.a. Vet jag hur jag kan hitta en lösning? Om NEJ, fortsätt läsa.
2.b. Kan jag hitta en lösning genom att söka efter en lösning på exakt samma problem eller ett liknande? Om NEJ, fortsätt läsa.
2.c. Finns det någon som jag kan fråga som har relevant erfarenhet? Om NEJ, fortsätt läsa.
2.d. Kan jag förbättra min förståelse av problemet och därigenom finna vägen till lösning? Om NEJ, fortsätt läsa.
2.e Kan jag lära mig mer om problemet? Om NEJ, gå till 3.
3. Känner jag någon som kan hänvisa mig till någon som vet mer?
4. Medan du väntar på svar från andra, gör något annat, ta en dusch om du behöver, ibland fastnar hjärnan och man behöver en paus för att tänka klart och rinnande vatten har en underlig effekt på hur jag tänker... vet andra som säger samma sak.
(Egentligen borde jag göra en riktig wizard av dessa frågor som folk här på sajten kan använda sig av, en troubleshooter. Det får bli senare...)
Med den ganska enkla metoden ovan kan majoriteten av problem lösas, bara man är beredd att lägga ner lite tid och engagemang. Faktum är att de flesta som arbetar med systemtutveckling och programmering tänker som jag beskrev ovan.
Inom den vetenskap jag studerar och tillämpar i mitt jobb är problemlösning en del av kärnan. Att dissekera problem och bredda "problemrymden" och "arbeta konvergent för att söka lösningar" är extremt viktigt inom interaktionsdesign, eftersom vårt jobb är just att ta ett väldigt löst formulerat problem och komma upp med en väldigt konkret lösning som inlemmar aspekter som ofta är svåra att definiera i exakta termer och parametrar.
ANSTRÄNG DIG
Med risk för att kliva folk på tårna, men många som söker hjälp är lata, de saknar viljan att göra det obekväma att hitta svaret själva - och det händer mig med ibland när jag inte vill att något ska krångla utan bara fungera - som min IP-telefonibox som är totalt schizo och inte vill samsas med min router hemma. Jag tycker inte att det är mitt jobb att få den att funka, och det är ju inte helt fel tänkt eftersom jag betalat ett företag pengar för att det ska fungera.
Kom dock ihåg, har man inte betalat pengar har man betydligt mindre möjlighet att ställa krav!
Många som söker hjälp här är av inställningen att vi bör hålla dem i handen - det gör vi inte. Har man inte motivationen eller förmågan att driva sig själv så spelar det ingen roll hur mycket hjälp man får, det blir ändå bara pannkaka eftersom problem sällan kommer ensamma och man måste ha den attityd som krävs för att handskas med dem effektivt för att man ska kunna driva exempelvis forum långsiktigt.
- Vi har inte för avsikt att göra jobbet åt dig, men vi ger dig gärna råd och tips.
- Mitt eget arbete tar alldes för mycket tid i anspråk för att jag ska kunna sitta och ge andra min tid, göra deras arbete, helt utan ersättning.
- Jag tycker det är orimligt när folk förväntar sig det av mig.
- Därför är vi noga med att påpeka vad vi gör och vad vi inte gör.
Så i ditt fall rekommenderar jag att du sätter dig in i hur MODdarna fungerar, när du gjort det kommer lösningen finnas där, glasklar!