varför finns ingen sommartids-mod?

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 2.0.x.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

MN
Gammal medlem
Gammal medlem
Svar: 0

varför finns ingen sommartids-mod?

Inlägg av MN »

Irriterar mig ofta på att det inte finns något bra sätt i phpbb att hantera sommartid på. Är det verkligen omöjligt att skriva en sådan funktion?

Jag är ingen programmerare alls, jag har bara börjat förstå hur php-kod fungerar. Därför skulle jag idag inte kunna skriva en sådan modd, men jag har en idé om hur en sån modd skulle kunna fungera:

Tänk att du har ett forum där de flesta av användarna befinner sig i samma land (ex på mitt forum där de flesta skriver från Sverige). Då skulle man kunna skapa en standartid, ex "svensk tid" där sommar/vintertid ändras automatiskt. Sedan kunde man för denna standardtid ange datum när sommartiden börjar och slutar, och ställa in det i adminpanelen. När man gjort det ska sedan tiden ändras automatiskt det datum när det övergår till sommartid/vintertid. Och då ska BÅDE systemets tidszon och alla användarnas profiler ändras, alltså de profiler som har valt "svensk tid".

Då är "svensk tid" ett eget val i tidsalternativen. Väljer man "svensk tid" i adminpanelen/sin egen profil så ska man alltså inte behöva byta själv varje halvår. Sedan utöver "svensk tid" ska de vanliga valen gmt+1 +2 +3 osv finnas för de som faktiskt befinner sig i en annan tidszon. För dessa kan det ju fungera på samma sätt som det gör i nuvarande phpbb, för enkelhetens skull.

Är detta möjligt att genomföra i nuvarande phpbb2? I så fall kanske nån känner sig sugen på att sätta igång att testa :lol:

Jag skulle iaf installera en sån här modd på momangen om den fanns.

/MN
Life is what happens to you while you're busy making other plans - John Lennon
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Här finns en ide om vad man skulle kunna göra:
http://www.phpbb.com/phpBB/viewtopic.ph ... t=daylight
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
MN
Gammal medlem
Gammal medlem

Inlägg av MN »

Den där verkar faktiskt lovande, den har inte jag lyckats hitta till tidigare av någon anledning. Ska kolla upp den närmare så fort jag får tillfälle.

Den måste ju slå min idé för att duga :lol:

Tack för en intressant länk!

/MN
Life is what happens to you while you're busy making other plans - John Lennon
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Anledningen är att det är extremt jobbigt att hålla reda på dels pga tidszoner och förskjutningar. En del länder/regioner ändrar med 30 min +/- och det sker inte på samma datum i alla länder. Dessutom ändras datum mm titt som tätt och att hålla det uppdaterat är ett ganska stort jobb.
Att synka med datorns klocka funkar bäst och då slipper man över huvudtaget bry sig om lokal tid och förhållanden.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Skriv svar