Vad innebär detta fel meddelande

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Användarens profilbild
Bandit
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

Vad innebär detta fel meddelande

Inlägg av Bandit »

Jag har lagt till egna fält i phpmyAdmin som är bl.a. Facebook (user_facebook) sen har jag kopierat websit fälten och döpt dem till facebook, när jag testar i WAMP så funkar allt hur bra som helst. Sen när jag la det på min riktiga server och ska skaffa ett "dummie" medlemskap så får jag till svar:

Field 'user_facebook' doesn't have a default value [1364]

Vad har jag då gjort för fel?
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Vad innebär detta fel meddelande

Inlägg av Marcus »

Svårt att säga utan att se din kod, eftersom jag ev. kan påstå saker som du kan via med kod inte stämmer... men visa oss gärna allt du justerat. Och gärna hur tabelldefinitionen (minst för fältet user_facebook) ser ut.

Men som meddelandet säger så verkar du inte tilldela fältet något värde, och MySQL verkar kräva ett värde (dvs. NOT NULL).
Lättast rättar du till det antingen genom att tillåta NULL eller eller se till att du vid skapaden av en user minst tilldelar user_facebook en tom sträng (dvs. '' (alltså två ' ).

Att din localhost inte larmade kan bero på att den har högre tolerans för fel...

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Bandit
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Bandit »

OK. Jag testade att skriva 1364 som standard i phpmyAdmin då fungerade allt igen, får bara se hur länge det fungerar. Men då vet man iaf vart felet ligger om man får samma meddelande igen. Tack för hjälpen.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Nej.... du ska inte sätte MySQL-felkoden som standardvärde.

Sätt att det är OK med NULL eller ändra din mysql-sats i phpBB (som jag sa innan).

Användarens profilbild
Bandit
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Bandit »

Jag gjorde på följande sätt:

Bild

Det verkar fungera även nu, jag testade att adda ny medlem det enda som jag såg då är att på raden där man ska ange facebook adressen där står en nolla. För har jag inte 0 (nollan i rutan standard) så får jag fel meddelandet igen. Ändrar jag värdet Not Null till Null så blir det man skriver inte kvar på profilen.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Bara du inte har ett värde som kan tolkas som ett faktiskt inmatat värde... (det var kanske lite en risk med 1364).

Dvs. att du matar ut att alla som inte har fyllt i ett värde har samma URL till FB... http://fb . me/1364 typ (utan mellanslagen).

Användarens profilbild
Bandit
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Bandit »

Vet inte om denna kodningen på ucp_profile_profil_info.html kan ha något samband:

Kod: Markera allt

<tr> 
	<td class="row1" width="35%"><b class="genmed">{L_UCP_FACEBOOK}: </b></td>
	<td class="row2"><input class="post" type="text" name="facebook" size="30" maxlength="255" value="{FACEBOOK}" /></td>
</tr>
<tr> 
	<td class="row1" width="35%"><b class="genmed">{L_UCP_DEVIANTART}: </b></td>
	<td class="row2"><input class="post" type="text" name="deviantart" size="30" maxlength="255" value="{DEVIANTART}" /></td>
</tr>
<tr> 
	<td class="row1" width="35%"><b class="genmed">{L_UCP_MSNM}: </b></td>
	<td class="row2"><input class="post" type="text" name="msn" size="30" maxlength="255" value="{MSN}" /></td>
</tr>
<tr> 
	<td class="row1" width="35%"><b class="genmed">{L_UCP_FLICKR}: </b></td>
	<td class="row2"><input class="post" type="text" name="flickr" size="30" maxlength="255" value="{FLICKR}" /></td>
</tr>
<tr> 
	<td class="row1" width="35%"><b class="genmed">{L_WEBSITE}: </b></td>
	<td class="row2"><input class="post" type="text" name="website" size="30" maxlength="255" value="{WEBSITE}" /></td>
</tr>
Ser att det står L_WEBSITE men L_UCP_FACEBOOK. Frågan är om man ska ändra dem till L_FACEBOOK istället...?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Det är språksträngar, de ska ju kunna heta vad som helst, så det behöver int ändras. Jag tycker ändå du kan ändra det, för det ser bättre ut med konsekvent kod. :)
Skriv svar