An SQL error occurred while fetching this page???

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Användarens profilbild
Leifli
Medlem
Medlem
Svar: 0

An SQL error occurred while fetching this page???

Inlägg av Leifli »

Hej!
Är osäker på om detta är rätt forum. Om inte, vet ni vart jag kan vända mig?

Tog backup igår på php databasen samt hela forum biblioteket. Efter det kommer jag inte in på forumet utan får detta felmeddelande:

SQL ERROR [ mysql4 ]
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'AND t.template_id = s.template_id AND c.theme_id = s.theme_id AND i.imag' at line 4 [1064] An SQL error occurred while fetching this page.

Min host (Bluehost) säger att det är inget databas-problem. Om jag fattar rätt så verkar det vara ett SQL-problem. Men jag är konfunderad av att det dyker upp efter backupen. Jag har INTE ändrat i någon script-kod. Fattar inte heller vilket script det handlar om. Det jag gjorde före backupen var att deleta ett antal (c:a 20 st) "spam-medlemmar" ur databas-fältet "Users".

Bör tilläggas att foumet har fungerat utmärkt ända fram till igår, så något galet har jag tydligen lyckats åstadkomma :oops:

Address till ditt forum: http://www.alderman-music.com/Forum
Vilka teman har du installerade?: Standard
Vilka MODdar har du installerat?: en enkel php chat
Har du laddat ner phpBB från något annat ställe än phpBB.com eller phpBB-se.com?: Nej
Vilken version av phpBB använder du?: Senaste
Vilken databasserver använder du och vilken version?: ....um.....det är en MySQL databas (tror jag)....
Webbhotell/server: Bluehost
Installerade någon phpBB åt dig, i så fall vem?: Nej
Är detta en uppgradering (t.ex. 3.0.0 till 3.0.3)? I så fall, från vad till vad?: Nej
Har du sökt angående ditt problem?: Ja (hos Bluehost)

Ha det bra!
Leif :?
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare

Re: An SQL error occurred while fetching this page???

Inlägg av .:ADDE:. »

Vad jag vet så får man problem om man ändrar i databaser. men vad vet jag om MySQL? :)

Men du skulle ha tagit bort användarna genom ACP, istället för databasen, dessutom hade det varit bra att ha tagit backup innan du gick in i databasen och grejade, annars så finns det inlägg som är asocieat till en ogiltig användare... kanske där problemet ligger...
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Inlägg av Sinom »

Hej Leif!

Gå till "root\includes" och testa lägg in session.php-filen på nytt. (Spara din gamla)
Se till så att den är ifrån phpBB-versionen: phpBB "Olympus" 3.0.7-PL1 :wink:

Hjälper inte detta så testa följande:

I din root\, öppna config.php och hitta:

Kod: Markera allt

// @define('DEBUG', true);
// @define('DEBUG_EXTRA', true);
Ta bort '//' före båda raderna så det ser ut som följande:

@define('DEBUG', true);
@define('DEBUG_EXTRA', true);
Detta kommer ge dej en mer utförlig rapport om vad som är fel. Som det är nu får du inte mycket information.

Hugs :ugeek:
Bild
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Börja absolut Sinoms förslag om ny fil. Töm sedan katalogen /cache/ på allt UTOM filerna .htaccess och index.htm

Jag hittade följande råd, som verkar kompetent:

Eftersom du har prosilver, så kanske detta fungerar. Backup har du ju redan, så den behöver jag inte uppmana dig å ta. :P Kör SQL-kommandot under och töm sedan katalogen /cache/ på allt UTOM filerna .htaccess och index.htm

UPDATE phpbb_config SET config_value = (SELECT style_id FROM phpbb_styles WHERE style_name = 'prosilver') WHERE config_name = 'default_style';
Jag har inte råkat ut för detta själv, utan lånar rådet av phpbb.coms support, där den som hde exakt samma problem (deletade users å fick samma problem) inte verkade ha haft prosilver, så historien vet inte om det sku ha gått eller ej. Om det inte funkar, får du lägga in backupen och vi får fundera ut någe mer.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Leifli skrev: Det jag gjorde före backupen var att deleta ett antal (c:a 20 st) "spam-medlemmar" ur databas-fältet "Users".
Inget som rekommenderas, det ligger mer uppgifter i andra tabeller och kan lätt bli fel, ta bort dom via ACP istället.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Leifli
Medlem
Medlem

Inlägg av Leifli »

Tackar för responsen :D

Har rensat cachen nu. Lade sedan in koden
// @define('DEBUG', true);
// @define('DEBUG_EXTRA', true);
Dessa två rader fanns överhuvudtaget inte i config.php.

När jag försöker komma in på forumet nu får jag avsevärt mer fel-info:

phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 615: Undefined index: user_id
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 622: Undefined index: user_type
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 636: Undefined index: user_type
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1007: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1007: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/auth.php on line 69: Undefined index: user_permissions
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/auth.php on line 387: Undefined index: user_type
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1513: Undefined index: user_lang
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1515: Undefined index: user_dateformat
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1516: Undefined index: user_timezone
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1517: Undefined index: user_dst
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1588: Undefined index: user_style

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home7/alderma2/public_html/Forum/includes/functions.php:3493) in /home7/alderma2/public_html/Forum/includes/functions.php on line 3543
Return to the index page
General Error
SQL ERROR [ mysql4 ]

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'AND t.template_id = s.template_id AND c.theme_id = s.theme_id AND i.imag' at line 4 [1064]

SQL

SELECT s.style_id, t.template_storedb, t.template_path, t.template_id, t.bbcode_bitfield, t.template_inherits_id, t.template_inherit_path, c.theme_path, c.theme_name, c.theme_storedb, c.theme_id, i.imageset_path, i.imageset_id, i.imageset_name FROM phpbb_styles s, phpbb_styles_template t, phpbb_styles_theme c, phpbb_styles_imageset i WHERE s.style_id = AND t.template_id = s.template_id AND c.theme_id = s.theme_id AND i.imageset_id = s.imageset_id

BACKTRACE

FILE: includes/db/mysql.php
LINE: 174
CALL: dbal->sql_error()

FILE: includes/session.php
LINE: 1597
CALL: dbal_mysql->sql_query()

]FILE: index.php
LINE: 26
CALL: user->setup()

Verkar vara fler felorsaker. Antar att Kjell´s antagande stämmer. Verkar ha blivit en röra i indexet :cry:
T.ex. i filen session.php, rad 1597, står det: $result = $db->sql_query($sql, 3600);
Är det något jag kan ordna i tabellerna eller i något/några script?

Ha det bra!
Leif
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Jag orkar inte googla på det nu, så jag slänger ut en fundering bara... Har du månne råkat ta bort "gästanvändaren", det som oinloggade är alltså.
Användarens profilbild
Leifli
Medlem
Medlem

Inlägg av Leifli »

Peetra skrev: Har du månne råkat ta bort "gästanvändaren", det som oinloggade är alltså.
....um....vid närmare eftertanke så tog jag bort den också av bara farten :oops:
.....bör betyda att ingen gäst kan accessa forumet = eftersom all är gäster före inloggning så kan ingen accessa !?!

...kan det vara så "enkelt" att jag kan skapa en gästanvändare i databasen?

Ha det bra!
Leif :?
Användarens profilbild
Leifli
Medlem
Medlem

Inlägg av Leifli »

Problemet är löst :mrgreen: Efter jag läst Peetras inlägg så testade jag med att skapa en ny gästanvändare i databasen och nu funkar allt!

Skulle vara helt :? om inte sådana här forum fanns. Tusen tack för all hjälp! :D

...och från och med nu....såsom Kjell sa.....ALDRIG deleta direkt i db!

Ha det bra
Leif
Användarens profilbild
Leifli
Medlem
Medlem

Inlägg av Leifli »

Kanske ska förklara hur jag gjorde ifall någon finner det matnyttigt.

Jag har ytterligare en phpbb installation, ett "test-forum" där jag kan "labba" och pröva scripts och annat. Gick in i min CPanel, letade upp användaren "Anonymus" i User-tabellen där. Därefter öppnade jag "ordinarie" databas, öppnade user-tabellen, skapade en ny post och la helt enkelt in samma info där.
Funkade perfekt :D

Ha det bra!
Leif
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Kjell skrev:Antar att Kjell´s antagande stämmer. Verkar ha blivit en röra i indexet :cry:
:lol: Är inget antagande, jag vet att det är så... (ej ordagrant). så pilla inte i databasen om ni inte är säkra på vad ni gör, eller har möjlighet att testa med en backup på en egen host/plats...
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Leifli skrev: Jag har ytterligare en phpbb installation, ett "test-forum" där jag kan "labba" och pröva scripts och annat. Gick in i min CPanel, letade upp användaren "Anonymus" i User-tabellen där. Därefter öppnade jag "ordinarie" databas, öppnade user-tabellen, skapade en ny post och la helt enkelt in samma info där.
Det är finurligt att ha ett extra forum att ta "förlorad data" ifrån. :) Tack för att dui berättade hur du gjorde! :D
Skriv svar