Loggas ut

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Svar: 0

Re: Loggas ut

Inlägg av Peetra »

Tyvärr låter det, som om användarna bara inte lyckats med detta att rensa cookies, om det fungerade för dig, men inte för andra. :( Jag kan räkna upp tiotals forum som mist flera medlemmar pga att medlemmarna inte förstått hur det går till att rensa cookies. Man kan ju inte gärna resa dit och göra det. (Så gjorde jag då mamma inte kom in på mitt forum längre. ;)) Själv kan jag hamna att rensa flera gånger ibland för att bli av med inloggnings problem.

vad händer, om du klickar på "databaser" uppe i raden med flikar i phpMyAdmin, nog borde det väl ge databas(erna)?

Peetra.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Jag har beslutat att ge Sanna PM-support.

Det som löser problemet kommer att skrivas ner i denna tråd.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Några tips till er på vägen...., töm tabellen phpbb_sessions och uppdatera teman under stilar, har löst det på det sättet några gånger då jag har flyttat forum :)
Man kan vara mer hård att tömma stilarna i tabellena, men vill inte att den oerfarne gör det då det kan gå fel, men blir så att säga skåprent....
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
sanna
Medlem
Medlem

Inlägg av sanna »

Forumet håller fortfarande på och spökar, har hört från flera att de inte kan logga in. Någon som har något mer tips?

Börjar tröttna på detta...
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Näee, tipsen har nog liksom tagit slut nu. Om du vill, så kan du pm:a mig behövliga login-uppgifter för databasverktyg (phpmyadmin) ftp å ett adminkonto, så kan jag försöka se om jag får det fixat iår. Jag redogör i denna tråd vad som funkar om jag lyckas lösa detta mysterie.

mvh Peetra.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Jag och Sanna har haft lite pm-kontakt de senaste dagarna. I detta nu, så har jag via ACP uppdaterat det tema som hade nåt cachat, det andra, subsilver2, som används av nästan alla på forumet kunde inte uppdateras, då det i sin helhet redan var lagrat på filsystemet! (Bra sak!)

Jag tömde tabellerna session och session_keys och raderade igen cache via ftp. (cachen tömd förut, utan framgång, men det kostar inget å radera det igen liksom. ;)).

och.... sen kom jag på att kolla cookieinställningarna, vilket jag ju givetvis borde ha gjort först. Där stod det localhost i rutan för "Domän för cookie:" jag bytte ut det mot .domännamn.tld Märkte att Sanna inte skrivit ut sin url till sitt forum nånstans alls, så jag skriver int ut exakta domänen då jag inte vet om det bara blivit så, eller om det finns nån orsak.

Nu vilar jag och Sanna får kontakta sina medlemmar, så ska vi se om det fungerar som det ska nu. :)

Forumet är 3.0.5.

Peetra.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Pratade med några i US för ett par timmar sedan och marcus.... det är något som inte stämmer med sessions hanteringen i 5:an... vad har jag inte blivit klok på (många åsikter), så prova att uppgradera till 6:an inkl teman är mitt tips... och/men jag är nyfiken på vad det kan vara...
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

3.0.6 har en ny knapp, Rensa sessioner, på första sidan i ACP, men jag hade glömt bort den. :oops:
sanna
Medlem
Medlem

Inlägg av sanna »

Nu verkar forumet fungera som det ska för alla som rensat sina cookies. Tack så mycket för hjälpen! :)
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Tack själv för förtroendet. Härligt att det fungerar! :D
sanna
Medlem
Medlem

Inlägg av sanna »

Jag har nu fått mail från en som inte kan logga in fast att hon tagit bort cookies. Alla andra verkar det hittills ha fungerat för, iaf har inga fler hört av sig.

Hon som det inte fungerar för har internet explorer 8 och har alltså rensat cookies (samt kryssat ur rutan med att spara information om favoritwebbplatserna). Någon som har nån idé om vad det kan vara eller vad jag kan tipsa henne om att göra?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Jag har en hel del erfarenhet i just detta med att ge rådet att tömma kakor och/eller cache. Jag har hjälpt till på ett gratisforum och vissa av kunderna var rejält sura på oss som gav support där, då vi tidvis inte verkade ha annat att säga än "Ta bort kakorna" eller "Rensa cachen"... Ändå så var det oftast slutanvändaren, som inte hade hängt med riktigt i vad det var för råd de fick. Jag tror alltså ändå att det är relaterat till hennes webbläsare. Försök övertala henne att övergå till en "riktig" webbläsare. :wink: Jag föreslår Firefox 3, Chrome eller Opera.

Om användaren inte kan/vill/får försöka med något annat än IE8, så kan du be om skärmdumpar på hur hon klickat för att tömma webbläsarhistoriken, så att du kan kontrollera att det blev rätt. Eller så kan du göra skärmdumpar eller väldigt specifika beskrivningar, som visar hur man ska rensa. Ett sätt att lösa problemet är att låta henne skapa ett nytt nick. Andra forumtekniska grejer finns inte kvar att göra.

Om du skapar nån skärmdump av svenskt IE8 (t.ex. med pilar på vad man ska välja) för cookierensing, så skulle det vara kul om du vill posta dem åt oss också. :)

mvh Peetra.
crescentcompact
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av crescentcompact »

Peetra skrev:3.0.6 har en ny knapp, Rensa sessioner, på första sidan i ACP, men jag hade glömt bort den. :oops:
Mitt forum har version 3.0.9 men ingen knapp som heter "rensa sessioner" på första sidan i ACP, inte heller knappen "rensa cachen". Varför?

/Fredrik
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Jag gissar att du inte är satt som grundare.

http://www.mazda818.se/phpBB3/ verkar förresten inte ha senaste språkfilerna.
crescentcompact
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av crescentcompact »

Tack för hjälpen.

/Fredrik
Skriv svar