Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Har nyligen installerat phpbb samt svenska språket. Men får det inte att fungera som det ska. Svenskan innehåller massa konstiga tecken enligt bild (från mac, på pc blir det iställer fyrkantiga ramar).
Någon som vet vad detta beror på och hur man kan lösa det?
Japp, det påverkar om det inte sparat i ASCII, vilket det inte ska vara sedan finns det olika sätt att spara ASCII i, men varför gå mot strömmen Nästa fråga måste vara varför är det sparat överhuvudtaget och inte bara överförd till servern, filerna är redan i rätt format!
Nej, om servern är "felinställd" så måste alla textfiler med t.ex. åäö sparas annorlunda.
Jag har det fenomenet. Jag måste spara alla filer i UTF-8. De kommer dock med ANSI.
Du ska inte behöva öppna och spara om filer, som du tankat hem från phpbb.com.
Jag antar att felet uppstår pga av sättet du överför filerna med. Kontrollera dina ftp-inställningar!
Nej Peetra, ibland fungerar det inte eftersom filerna är sparade i ANSI. På min server visas alla specialtecken på fel sätt om jag laddar upp filer som sparats med ANSI som teckenkodering.
Jag måste alltid spara filer med specialtecken med UTF-8.
Nu fungerar det! Jag kollade inställningarna i ftp programmet Fetch, men kom inte fram till något. Så jag laddade ner ett annat ftp-program och laddade upp filerna på nytt, och nu fungerar svenska tecken.