Firefox 3 och profilen

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
goe
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Firefox 3 och profilen

Inlägg av goe »

När jag ska ändra något i en medlemsprofil så dyker mitt nick upp i rutan för bekräfta e-postadress och ett lösenord i den första lösenordsrutan.
Någon med en idé om hur jag får bort denna oönskade extra finess?
(Felet uppstår endast i FF3 - inte i IE)
bekr1.jpg
bekr1.jpg (16.55 KiB) Visad 6717 gånger
Gustav
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Re: Firefox 3 och profilen

Inlägg av Gustav »

Hej!

Det beror på att det är sparat i webbläsaren. När du ska logga in till fourmet, så har du lagt till att dina uppgifter ska skrivas in automatiskt. Men, när du ska redigera profiler så tror webbläsaren, i och med att det finns ett lösenordsfält, att lösenordet och användarnamnet ska skrivas in där. Dock har jag ingen aning om hur man ska ta bort detta. Du kan ju ta bort det helt och hållet, men då får du det inte när du ska logga in...
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

På vissa ställen har det slutat att dyka opp för mig efter senaste uppgraderingen av FF3, men jag tror att jag på nåt sätt tagit bort det sparade nånstans ifrån eller så, inget jag klurat ut hur jag gjort liksom. :oops: :oops:

Jag hade just hunnit vänja mig vid att den alltid ska plockas bort, så insåg jag att den inte dyker opp på alla forum längre. :roll: Kanske värt att undersöka lite vad jag gjort. ;)
goe
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av goe »

det vore kalas!
Gustav
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Gustav »

Jag vet inte om du vill detta, men om du tycker att du inte behöver ifyllningen när du ska logga in så gör du så här:

(I firefox) Verktyg>InställningarSäkerhet>[Sparade lösenord]
Ta bort dem som hör till ditt forum. Klart :)
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Okej, nu kom jag på varför jag har det på vissa forum och inte på andra. :) Det verkar som om de forum där jag har bara ett nick sparat med lösen, där får jag upp nicket som kategoribildsförslag. På de forum där jag även sparat mitt testnick för lättare inloggning, så får jag rena rutor då jag ska uppdatera kategorier. Om forumet har fler att välja på, så väljer det inget. :D

Peetra.
goe
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av goe »

Gustav skrev:Jag vet inte om du vill detta, men om du tycker att du inte behöver ifyllningen när du ska logga in-...
Jomen det vill jag ju ha kvar. jag orkar inte logga in hela tiden.
Det här felet dök upp med FF3 - tidigare fanns inget problem.
Gustav skrev:...när du ska redigera profiler så tror webbläsaren, i och med att det finns ett lösenordsfält...
Nja...
För lösenordet kan det kanske vara så men det andra fältet är en ny mailadress. Och sådär ser ingen mailadress ut.

Det här felet borde väl fler användare ha?
Senast redigerad av Marcus den 2008-10-03 07:44, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Sammanfogade meddelande åt dig... detta är ett forum, inte en chat. ;-)
Användarens profilbild
copy112
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av copy112 »

Testa att rensa alla lösenord i FF3 (Verktyg->Rensa ut känslig data->sparade lösenord, förmodligen tror den att det är ett användarnamn fält och det bör lösas om man rensar lösenorden. (Notera: Alla sparade lösenord i FF3 försvinner!!!)
Har inte så mycket tid över, men tittar in lite då och då.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Ha två förhandsifyllda, varav den äkta alltid loggar in automatiskt, så slipper du detta problem.
goe
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av goe »

copy112 skrev:Testa att rensa alla lösenord i FF3
Nix - löste inte problemet.
Peetra skrev:Ha två förhandsifyllda, varav den äkta alltid loggar in automatiskt, så slipper du detta problem.
Ledsen - jag förstår inte hur du menar.
Senast redigerad av Marcus den 2008-10-03 07:42, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Sammanfogade meddelande åt dig... detta är ett forum, inte en chat. ;-)
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Regga ett fake-konto på ditt forum och logga in med den en gång. Spara lösenordet i FF. Då har FF 2 stycken att välja på till den adressen och kommer inte att fylla i någon av dom utan att du klickat i textrutan och valt en.

Du kan svara åt flera i samma inlägg. Du behöver inte posta ett nytt inlägg för varje mening du skriver.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
goe
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av goe »

JAAA! det fungerade efter lite trixande.
Tack så mycket för hjälpen Peetra.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

:)

Ett litet tillägg, det räcker med att ha något extra ifyllt och sparat för att det ska fungera. Det behöver inte vara ett riktigt konto. Men de flesta admins behöver nog testkonton ibland, så det är nog naturligaste sättet att ha två användarlösen sparade på samma konto.
Skriv svar