Jag har ett problem med mitt forum. Jag tog en backup genom forum admin sen har jag installerat forumet på en ny server. Nu kör jag restore och får meddelandet att forumet nu är återställt som det såg ut när jag tog bakupen. Men problemet är att det händer ingenting... jag har fortfarande bara ett nyinstallerat tomt forum med en testrubrik.. Varför?
Måste jag använda samma table_prefix på det nya som det gamla?
Måste jag använda samma table_prefix på det nya som det gamla?
Ja, om Ditt nya forum är installerat med annat table_prefix i grunden så blir det fel vid återställningen.
Då kommer återställningen "nolla" de gamla phpbb tabellerna och lägga upp de nya. Eftersom table_prefix inte är samma kommer då inget "nollas", och scriptet tro att allt är klart.
Detta var en väldigt snurrig beskrivning (jag är nog för trött) - kanske någon annan kunnig kan skriva ett bättre svar.
Nu får jag själva återställningen att fungera. Men jag har flytta forumet till en helt ny databas och en helt ny site. Så när jag ska försöka gå in i admin panelen på forumet efter återställningen så försöker den hitta den gamla adressen av någon anledning nån som vet hur jag fixar det?
Warning: mysql_connect(): Access denied for user: 'makkkan_forumphp@ws14.surf-town.net' (Using password: YES) in /hsphere/local/home/makkkan/sportingvalues.com/db/mysql4.php on line 48 Warning: mysql_error(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /hsphere/local/home/makkkan/sportingvalues.com/db/mysql4.php on line 330 Warning: mysql_errno(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /hsphere/local/home/makkkan/sportingvalues.com/db/mysql4.php on line 331 phpBB : Critical Error
Could not connect to the database
Det är meddelandet som kommer upp direkt jag försöker logga in eller nå admin panelen etc. Sportingvalues, databasnamnet och allt.. det gäller den gamla siten och databasen som jag itne använder längre. Varför refererar den till dessa adresser fastän jag installerat allt på en ny databas och kört en restore?
Den hämtar information om forumets adress i databasen, och använder den för att göra vissa säkerhetsmässigt kännsliga saker. Så som logga in, adminpanel m.m.
Du måste ändra detta med hjälp av t.ex. phpMyAdmin.
Du går till tabellen <prefix>_config och letera upp inställningarna:
"server_name"
"script_path"
"server_name" ska vara satt till motsvarande det som är fetmarkerat nedan:
Har stött på ytterligare problem nu. Jag kryssar i att jag vill vara inloggad till nästa gång jag besöker forumet. Men jag måste ändå logga in på nytt varje gång. Vad kan det bero på?
troligen så är det så att kakorna (cookies) i din dator strular...
tex om din webbläsare rensar bort dom vaje gång du stänger av så fungerar det inte...
har även för mig att ibland så får phpbb för sig lite saker ibland..
Nja mina cookies beror det nog inte på då alla mina polare som använder forumet har samma problem. Jag måste även logga in 2 ggr för att verkligen bli inloggad. Är det nåt jag kan göra åt det?