(L)Återställning databas

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Gaztro
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-12-05 19:17
Svar: 0

(L)Återställning databas

Inlägg av Gaztro »

Hejsan,

Jag har ett problem med mitt forum. Jag tog en backup genom forum admin sen har jag installerat forumet på en ny server. Nu kör jag restore och får meddelandet att forumet nu är återställt som det såg ut när jag tog bakupen. Men problemet är att det händer ingenting... jag har fortfarande bara ett nyinstallerat tomt forum med en testrubrik.. Varför? :?

Måste jag använda samma table_prefix på det nya som det gamla?
Användarens profilbild
guerillaman
Medlem
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 2006-11-20 11:52
Svar: 0

Inlägg av guerillaman »

Måste jag använda samma table_prefix på det nya som det gamla?
Ja, om Ditt nya forum är installerat med annat table_prefix i grunden så blir det fel vid återställningen.
Då kommer återställningen "nolla" de gamla phpbb tabellerna och lägga upp de nya. Eftersom table_prefix inte är samma kommer då inget "nollas", och scriptet tro att allt är klart.

Detta var en väldigt snurrig beskrivning (jag är nog för trött) - kanske någon annan kunnig kan skriva ett bättre svar. :D
Gaztro
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-12-05 19:17
Svar: 0

Inlägg av Gaztro »

Nu får jag själva återställningen att fungera. Men jag har flytta forumet till en helt ny databas och en helt ny site. Så när jag ska försöka gå in i admin panelen på forumet efter återställningen så försöker den hitta den gamla adressen av någon anledning :evil: nån som vet hur jag fixar det?
Användarens profilbild
guerillaman
Medlem
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 2006-11-20 11:52
Svar: 0

Inlägg av guerillaman »

Någon annan i supportgruppen som kan fortsätta med denna tråd?

Jag kommer att sitta i möten stora delen av kommande dygn...med början om 1 min... :oops:
Gaztro
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-12-05 19:17
Svar: 0

Inlägg av Gaztro »

Ingen som vet hur jag kan lösa det? :oops:
Warning: mysql_connect(): Access denied for user: 'makkkan_forumphp@ws14.surf-town.net' (Using password: YES) in /hsphere/local/home/makkkan/sportingvalues.com/db/mysql4.php on line 48 Warning: mysql_error(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /hsphere/local/home/makkkan/sportingvalues.com/db/mysql4.php on line 330 Warning: mysql_errno(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /hsphere/local/home/makkkan/sportingvalues.com/db/mysql4.php on line 331 phpBB : Critical Error

Could not connect to the database
Det är meddelandet som kommer upp direkt jag försöker logga in eller nå admin panelen etc. Sportingvalues, databasnamnet och allt.. det gäller den gamla siten och databasen som jag itne använder längre. Varför refererar den till dessa adresser fastän jag installerat allt på en ny databas och kört en restore? :(
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0

Inlägg av Marcus »

Den hämtar information om forumets adress i databasen, och använder den för att göra vissa säkerhetsmässigt kännsliga saker. Så som logga in, adminpanel m.m.

Du måste ändra detta med hjälp av t.ex. phpMyAdmin.

Du går till tabellen <prefix>_config och letera upp inställningarna:

"server_name"
"script_path"

"server_name" ska vara satt till motsvarande det som är fetmarkerat nedan:

http://www.dittforum.se/katalog/

"script_path" ska vara satt till motsvarande det som är fetmarkerat nedan:

http://www.dittforum.se/katalog/

Notera att båda /-tecknen ska vara med.

OBS!
Ligger forumet direkt utan katalog, alltså så här:

http://www.dittforum.se/

så ska man ange ett /-tecken som "script_path".

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Gaztro
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-12-05 19:17
Svar: 0

Inlägg av Gaztro »

Nu fungerar det! Tusen tack för hjälpen! :D
Gaztro
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-12-05 19:17
Svar: 0

Inlägg av Gaztro »

Har stött på ytterligare problem nu. Jag kryssar i att jag vill vara inloggad till nästa gång jag besöker forumet. Men jag måste ändå logga in på nytt varje gång. Vad kan det bero på? :roll:
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 11:19
Svar: 0

Inlägg av PazZze »

troligen så är det så att kakorna (cookies) i din dator strular...
tex om din webbläsare rensar bort dom vaje gång du stänger av så fungerar det inte...

har även för mig att ibland så får phpbb för sig lite saker ibland..
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Gaztro
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-12-05 19:17
Svar: 0

Inlägg av Gaztro »

Nja mina cookies beror det nog inte på då alla mina polare som använder forumet har samma problem. Jag måste även logga in 2 ggr för att verkligen bli inloggad. Är det nåt jag kan göra åt det? :?
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0

Inlägg av Marcus »

Det är någon av inställningarna som inte helt är korrekt...

Kolla under generella inställningar, och se på mitt tidigare mail.

Kolla även att det inte står något underlige på cookie domain.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Gaztro
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-12-05 19:17
Svar: 0

Inlägg av Gaztro »

Så här ser det ut på cookie inställningarna:

Cookie domän:
Cookie namn: phpbb2mysql
Cookie sökväg: /
Cookie säkerhet [ https ]: Inaktiverad
Sessionslängd [ sekunder ]: 3600

Nåt som ser galet ut där? :roll:
Gaztro
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-12-05 19:17
Svar: 0

Inlägg av Gaztro »

Nåt som är fel i det jag skrev ovan eller måste jag in i ppMyadmin och kika runt?
Gaztro
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2006-12-05 19:17
Svar: 0

Inlägg av Gaztro »

Har märkt att i firefox fungerar det erfekt med kakorna. Bara i explorer som det inte alls fungerar! :? Vad kan det bero på? :roll:
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 11:19
Svar: 0

Inlägg av PazZze »

rensa temporära internet filer i IE och rensa kakorna och kolla sen om det fungerar...

annars så brukar FF vara den webbläsare som vinner...
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster