Automatiskt sätta avatar för nyregistrerade användare?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Användarens profilbild
HannaZ
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Automatiskt sätta avatar för nyregistrerade användare?

Inlägg av HannaZ »

Jag skulle vilja att alla användare har en avatar... Har en samling med jättefina naturbilder och vill ge alla som inte själva uppger en avatar, en sån avatar vid registreringen.

Några tips på hur man kan åstadkomma detta? Vilka funktioner osv finns?
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Re: Automatiskt sätta avatar för nyregistrerade användare?

Inlägg av Sinom »

Jag hade skrivit en guide på detta ämnet men det var för EN standardavatar för dom som ännu inte valt någon egen.

Det finns en MOD här som gör det du vill dock.

- Sinom
Bild
Användarens profilbild
HannaZ
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av HannaZ »

Tack Sinom! :D
Ok, jag testade Modden men den gör inte riktigt vad jag vill. Den ger inte användaren någon egen avatar utan byter hela tiden. Jag vill att användaren ska få en personlig avatar som den behåller tills den byter till sitt eget val av avatar.

Kan jag få prova din hack i stället? Den kanske kan anpassas rättså lätt till mitt behov. Jag ska se om jag kan hitta det och se om jag lyckas använda den.

Så här vill jag göra:

Jag har hundra avatarer till de första som registrerar sig. Lägger dem i Gallerifoldern tills vidare. Kan skaffa fler.

Jag kan antingen bara kalla de 001.jpg, 001, jpg osv.
Eller så kan jag kalla dem samma nummer som användar-ID, plus jpg.

Sen så vill jag allokera en slumpvis avatar till personen när den reggar sig.
Antingen {anvandarID}.jpg eller {slumpning mellan 001-100}.jpg
Och så anger jag location till Gallerifoldern. Där ligger då en jpg med rätt namn, så det borde då funka.

Men jag vill använda den "riktiga" Avatar funktionen i phpBB...
Tror du du min idé skulle funka?

Tyvärr kan jag inte PHP (kan andra språk någolunda, men inte detta) så därför så försöker jag hitta någonting som jag kan återanvända. I värsta fall kan jag ju föröka få in lite pHP i skallen, men helst väntar jag med det tills senare. Vore ballt om det här kunde funka utan att jag försöker skriva kod på ett språk jag inte kan....
Användarens profilbild
HannaZ
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av HannaZ »

Uppdatering: Okej, jag ser vad din guide rekommenderar. Den allokerar inte en avatar utan hanterar situationen för användare som inte har någon avatar. Jag vill använda den där functions_display.php till att faktiskt allokera en riktig avatar till personen i stället, om det går. Jag ska ta en titt! :D

Man kan INTE sätta avatar direkt på databasen, för det är någon slags processing av referensen till avataren som måste ske först, och även när phpBB hämtar avatarreferensen från databasen. Så det är inte så enkelt som att slänga in en URL i ett fält på en databas. Man MÅSTE använda phpBBs egen funktion för avatarer.
Problemet är att den är svår... jag förstår inte riktigt.
Skriv svar