För mer än ett år sedan eller så kapades mitt forum. Jag vill inte säga vilket för jag har märkt att samma person håller på ännu där.
Har inte haft tid att fråga tidigare men tog tag i det idag.
Det som hände var att alla som gick in på forumet skickades vidare till en porrsite.
Jag gick igenom alla filer på forumet utan att hitta något som länkar vidare.
Efter ett tag började jag att byta fil för fil mot en orginalfil. Jag valde de filerna som det inte skall skrivas något i för att forumet skall fungera.
Döm om min förvåning då redan vid första bytet av fil blev bara skärmen vit när man gick in på forumet. Jag bytte då tillbaka till den tidigare filen men det var fortfarande vitt????
Efter en hel dags trixande gav jag upp och återinstallerade hela forumet från nya färska filer nedladdade strax innan.
Jag kopplade ihop databasen med det nya forumet. Jag använda exakt samma inställningar som tidigare.
Äntligen klar och ett första test: Jag hamnade på den där jävla porrsiten igen!!!
Jag läste allt jag kunde men hittade inget som beskrev denna typ av hackning.
Experimenterade vilt och hittade till slut en lösning:
jag skapade en index.html-fil som alla hamnade på när de gick in på min adress. I den filen styrde jag
över användarna till samma fil som index.php gör efter att användare klickat på en länk. Jag använde den filen som en välkomstsida. Index.php ändrade jag namn på.
Nu fungerade det äntligen!
Jag tog ner filen index.php till datorn och jämförde med orginalfil som aldrig använts= Exakt lika!
Nu har jag tagit bort index.html och lagt in index.php istället och nu fungerar det. Ett år efter hackningen fick jag det att fungera som det är tänkt.
Jag kanske inte beskriver exakt vad som hände och vad jag gjorde för det var ju mer än ett år sedan.
Frågan jag vill ställa är: Hur kan någon leda om besökare till en annan site utan att ändra på några filer???
Ett svar:
- Jag har fått ett svar en gång att de bytt en fil som de har cachat och sedan bytt tillbaka. När jag sedan bytt samma fil (som var original redan innan) och tömde cachen så försvann den funktion som de lagt in att det skulle fungera. Utan den fungerade det inte (vit skärm), enligt någon som spekulerade.
- Jag fick ett svar på ett annat forum att en med Wordpressblogg utsatts för exakt samma sak. Han installerade om allt utan någon skillnad.
När jag tittar idag finns inte bloggen kvar, tyvärr.
EDIT:
Jo, måste också tillägga att det var bara Firefox-användare som styrdes till porrsiten.
Alla andra fungerade det som vanligt för.
Märkligt nog fungerade Firefox för min bror (blev inte skickad vidare)???