En flytt

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
filuren72
Gammal medlem
Gammal medlem
Svar: 0
Kontakt:

En flytt

Inlägg av filuren72 »

Hej!

Jag har ett phpbb3 forum (3.0.9).
Jag har bytt webbhotell och ska installera forummet igen.
Kopierade alla filerna och databas från de gammla webbhotellet och lade upp alla filerna på de nya. Sedan tackte jag att de var bara att installera. O där efter ladda in den gammla sql-filen men det gick inte.
Hur ska man göra? Måste man installera sitt ursprungliga phpbb som var nog 2.xx? Är osäker vilka steg jag har uppgradrade till.

Anders
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: En flytt

Inlägg av Peetra »

filuren72 skrev:O där efter ladda in den gammla sql-filen men det gick inte.
Nu är ju frågan hur du gjorde? Den gamla databasen ska finnas i katalogen store, som ska vara läs- och skrivbar. Den gamla filen ska vara precis, som den togs, micklande med t.ex namnet kan förstöra chansen att lyckas återställa via forumets ACP.

Jag brukar flytta forum genom att importera den gamla databasen till det nya stället. På så sätt slipper man all slags installation, det enda man gör är att ändra datan i filen config.php. Om du vill göra så; Importera den gamla databasen via phpmyadmin, mha mysqldumper ed. eller direktkommandon i servicefönster.

Jag föreslår att du tar dig en titt på mysqldumpern, om du inte får till det via forumets ACP, msd har tendens att klara av att återställa ungefär vad som helst och du har sedan ett smidigt verktyg att göra dumpar med närhelst det känns, eller ha den å göra det automagiskt.
filuren72
Gammal medlem
Gammal medlem
Kontakt:

Inlägg av filuren72 »

Jag gjorde backupen av databasen via phpmyadmin. (fick ut en xx.sql-fil)
Menar du att man ska göra backupen via admin-delen?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Jag gjorde backupen av databasen via phpmyadmin. (fick ut en xx.sql-fil)
Aha, det kan vara nån begränsning på det nya webbhotellet, som hindrar dig att få upp backuppen. Webbhotell generellt sett brukar vara ganksa vänliga med å hjälpa till med å få in nya kunders
gamla data, så de kanske fixar det åt dig, om du ber vackert.
Menar du att man ska göra backupen via admin-delen?
Mjaee, forumets ACP är inte nån höjdarplats att sköta det i faktiskt. Det som lyckas bäst är mysqldumpern. Den har väldigt låg inlärningströskel och är installerad på en minut.
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Slacker »

Mitt forum har 400000 inlägg och då fungerar inte phpMyadmin att göra backup, därför att det blir timeout och ofullständig backup, men det ser man enbart genom att återställningen av databasen inte blir fullständig. Om man tittar i sql-filen med en editor står det också att det är timeout. Jag har använt MySQLDumper för backup och återställning, vilket fungerar bra om javascript är tillåten t.ex NoScript (tillägg till Firefox) kan blockera MySQLDumper, men det går att göra undantag.
filuren72
Gammal medlem
Gammal medlem
Kontakt:

Inlägg av filuren72 »

Webbhotellet pekade om domänen temporärt, så nu har gjort backup via forum-admin delan.
Jag gjorde alla tre backuper. (En Endast data Backup)
Frågan nu är. Kan jag installera en ny ren phpbb3 eller måste jag använda samma filer som jag hade på de gammla webbhotellet?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Om du har ett omoddat forum, så kan du använda nya filer. Om du har tidigare version än 3.0.9, så måste du uppdatera databasen i samband med flytten, om du inte använder nya filer. Komihåg att uppladdade bilder och visningsbilder inte följer med till nya stället automagiskt, uta bör flyttas som filer.
Skriv svar