Ibland stannar forumet upp och laddar för evigt :(

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
jonthee
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

Ibland stannar forumet upp och laddar för evigt :(

Inlägg av jonthee »

Hej!

Ibland stannar forumet bara upp och laddar för evigt verkar det som, står bara "väntar på svar" i webbläsaren nedtill.

Kan ta flera minuter innan förstasidan får "svar" och börjar laddas.

Detta sker ett par gånger varje dag, verkar som om databasen inte svarar eller något.

Man kan komma åt t ex. bilder på servern om man skriver in direkt URL till bilderna.,

Detta verkar ske konstant varje dag :(

Några tips eller någon som har erfarenhet av detta? I övrigt laddar forumet väldigt fort..

Mvh
Jonathan
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Ibland stannar forumet upp och laddar för evigt :(

Inlägg av Kjell »

Boven i dramat kan vara google analytics, ibland så svarar inte google-analytics.com och då kan det bli en lång väntan.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Om det är som Kjell skriver, så är rekommendationen att flytta det (och helst övriga) javascript till sist i sidan... dvs. precis innan </body>.

Att placera javascripten där påverkar bara hur mycket som laddas/renderas innan den "kör fast" på strulande ev. javascript. Ev. kan någon funktion på sidan bli lidande, om scriptet som strular ger stöd för validering av något... men Google Analytics kan du med gott samvete flytta... för det påverkar inget på själva sidan. (nå ja, en nackdel kan du stöta på... om GA inte svarar innan du klickat vidare... men vad vill du helst ha. Ingen sida eller en sida som för tillfället inte samlar besöksdata?).

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
jonthee
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av jonthee »

Hej och tack för svar!

Har pratat med webbhotellet och dom säger att något orsakar att databasen blir korrupt? Har själv inte sett detta i phpmyadmin.

Men dom säger också att så fort dom optimerarat alla tabeller i phpmyadmin så börjar den ladda fort igen? Mycket konstigt :cry:

Har som sagt inte själv sett något fel i phpmyadmin, kanske kikar på fel ställe dock :roll:

Undrar vad som kan orsaka felet i sådana fall..

Mvh
Jonathan
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Vad har du för skript som skriver till databasen? Bara forumet eller även andra skript?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
jonthee
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av jonthee »

Hej,

På förstasidan kan jag inte tänka mig annat än phpBB :roll:

Men sedan har jag två installerade "moddar", phpbb gallery samt phpbb contact, jag uppdaterade phpbb gallery för ett tag sedan, och allt gick bra (i alla fall vad som stod när jag uppdaterade modden).

:cry:

Felet har inte inträffat idag (än så länge), just nu laddar alltså forumet snabbt som det ska.. men när det väl inträffar så kan det bli otillgängligt i flera minuter om inte uppemot 1-2 timmar och sedan återgå till "Normalt".

Mvh
Jonathan
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Du bör ha i bakhuvudet att många forum attackeras just nu - jag vill inte svartmåla, men det kan även vara så att det helt enkelt är extremt hög trafik då och då.

Jag har de senaste dagarna haft inloggningsproblem på ett flertal olika phpBB-forum, med captcha-ruta eftersom forumen anger att jag har gjort för många misslyckade försök. Jag använder dock alltid automatisk inloggning om jag kan. I mitt eget phpBB3-forum har jag utökat user-error-loggen med dessa captcha-meddelanden. Det dyker upp MASSVIS av captcha-aktiveringar där.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

I slutet av config.php har du debugger-rader som är bortkommenterade med // Avkommentera dem och se om du får något felmeddelande. Som admin får man mer eller mindre tolkbar information om man klickar på länkarna längst ner, då man har debuggern på, men det intressanta nu är om du lyckas få något rent felmeddelande då du slår på den.

Om du råkar ut för felet personligen så rekommenderar jag att du går in och tittar på databasen i phpMyAdmin just då den är slö, så kanske du ser vilka tabeller som helt plötsligt kan behöva optimeras? Det kan ju också hjälpa till att reda ut vad som händer.
jonthee
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av jonthee »

Hej!

Tack så mycket!

Jag måste erkänna att igår (2011-04-07) uppstod inget märkbart fel med laddtiden någon gång under dagen, och fram till idag har det heller ej hänt något "fel".

Jag förstår inte riktigt vad webbhotellet menade med att databasen blir "lite lätt korrupt", ska försöka fånga "ögonblicket" nästa gång och se vad som händer om jag optimerar det, om den går snabbare direkt därefter.

När jag avkommenterade "debugger-raderna" så fick jag följande meddelande längst ned:

Time : 0.136s | 9 Queries | GZIP : Off | Memory Usage: 5.03 MiB | Explain

Får se om felet kommer tillbaka, hoppas dock inte det.

mvh
Jonathan
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Om jag återigen får be dig om att vara uppmärksam på externa länkar, "google analytics" kan vara en av dom... tror inte så mycket på att det är databasen...
jonthee
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av jonthee »

Hej Kjell,

Har aldrig tidigare upplevt något sådant med google analytics, har det på två sidor för tillfället och det är ingen skillnad mot de andra sidor där jag inte har den koden :(

Mvh
Jonathan
jonthee
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av jonthee »

Nu har felet kommit igen, men denna gången lite annorlunda.

Forumet bara laddade i evighet, så jag besökt phpmyadmin och skulle "optimera" allting som webbhotellet föreslog.

Men icke, phpmyadmin bara ladda också, kommer inte åt den sidan (även om jag kommer åt mina andra två hemsidor som ligger på samma webbhotellskonto?)

Sen besöker jag forumet igen men får då upp texten "Too many connections (1040)" etc...

:(

Är det phpbb-fel eller webbhotellet trror ni? Men varför uppstår inga fel med de andra hemsidor som också använder databaser? :(

Mvh
Jonathan
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

En magkänsla jag har... att det inte är fel på någon databas eller filer, men att den totala mängden besökare du har för stunden och det som just den servern har där databasen ligger, dvs. inte bara din sida... (är ju några tusen till som vill komma åt samma server och det behöver inte vara samma server som dina andra databaser ligger på)
jonthee
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av jonthee »

Hej Kjell!

Jo det stämmer nog, webbhotellet skulle lösa problemet "för gott" nu, får hoppas det :)

Skapade att "reservforum" på .com-adressen om originalforumet kraschar, så kan man alltid skriva ändå (fastän det är helt olika forum).

Mvh
Jonathan
Skriv svar