Använda egen logotyp

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
jonssonfredrik
Medlem
Medlem
Svar: 0

Använda egen logotyp

Inlägg av jonssonfredrik »

Hej. Jag har sökt och tittat lite på logotyper här på forumet..
Jag började i söndags med phpbb(första gången jag hört talas om phpbb.. :oops:)

Jag använder ett gratis tema som heter we_clearblue, vilket jag tyckte väldigt mycket om. Men som alltid så är själva titeln (logotypen) på forumet en ren text med en fin liten beskrivning (slogan).
Titeln är som en h1'a och beskrivningen är ett styke med elementet <p>..

Men jag vill nu ladda upp min egna logotyp, vilket är en GIF-bild.

Jag har använt mig mycket av wordpress tidigare, och där löste jag problemet med att jag redigerade css-mallen. Jag angav en specifik bredd och höjd på h1an, samt att jag visade den som ett block (display:block;)
Sen la jag in min bild som en bakgrund och la in koden (text-indent: -9999px;) så att själva texten låg utanför fönstret, så man inte såg själva texten, utan bara min bakgrundsbild..

Detta går tydligen inte att göra på phpbb..?

Finns det något annat sätt för att visa en bild istället för texten, men fortfarande bibehålla min h1a, som är viktig i sökmotoroptimeringssynpunkt..?

Kanske finns det något lätt sätt inne på min administrationspanel? Som sagt, jag är otroligt grön när det kommer till phpbb, så förklara gärna grundligt! :)

OBS! Jag kan html och css, men INGENTING inom php!

Tack på förhand

Mvh Fredrik
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Re: Använda egen logotyp

Inlägg av Sinom »

Hej Fredrik Jonsson!

Först, för att bli av med forumstiteln, men fortfarande ha kvar den för bättre sökning:

Gå till "...\styles\we_clearblue\template och öppna overall_header.html.

Hitta:

Kod: Markera allt

</head>
Lägg till på en ny rad före:

<style type="text/css">
h1 {text-indent:-5000px;}
</style>
Beskrivningen kan du bara ta bort i ACP >> General > Board settings - Site description

För att ändra logo, gå till "...\styles\we_clearblue\theme\images och hitta illustration.png.

Detta är den nuvarande logon. Notera att denna inte sträcker sej från kant till kant, då ca 20% av vänsterkanten inte utgörs utav logon.
Vet inte vilken bild du tänkte ersätta denna logon med, men jag hade modifierat så att jag har något som smälter in i bakgrunden.
Om du inte vill ändra bakgrundsbilden på themat också. Vilket förståss inte är några problem :wink:

Lycka till!

Hugs :ugeek:
Bild
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare

Inlägg av .:ADDE:. »

Jag rekommenderar att man lägger in den nya bilden på /imageset på din stil och sedan går in på stilar i Administrationspanelen och bildpaket, välj sedan vilken bild du vill byta ifrån, och en bild du vill byta till. anpassningar fixar då phpBB åt dig. då får man inte så stora problem...
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
jonssonfredrik
Medlem
Medlem

Tack båda två! jag gjorde som ADDE sa, och det verkade ha fungerat bra.. DOCK, syns inte logotypen på sidan.. Jag har testat att rensa ut tidigare historik både i chrome och ff.. Men det är fortfarande standardtexten som syns, och inte min GIF-bild.. :/

webbplatsen är: http://www.htmltips.se

Mvh Fredrik
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör

Inlägg av Sinom »

Du behöver gå till ACP >> Stilar > Bildpaket - Uppdatera :wink:

Bild
jonssonfredrik
Medlem
Medlem

Sinom skrev:Du behöver gå till ACP >> Stilar > Bildpaket - Uppdatera :wink:

Tack igen Sinom! Men det verkar inte fungera ändå..

Jag gör såhär.. ACP > stilar > bildpaket och sen väljer jag mitt tema..
Nu får jag upp alternativ med huvudlogan. Först visades det två tomma bilder.. Neranför fanns det Bild: rullgardinsmeny.. I rullgardinsmenyn fann jag min logotyp som är en GIF fil.. So far so good..
Jag väljer min logotyp, och den kommer upp istället för dom två tomma bilderna ovan.. Sen klickar jag på Skicka knappen, och det står att bildpaketet är uppdaterat..

MEN det vill ändå inte ändras :( Vad gör jag för fel? :/

Mvh Fredrik
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör

Inlägg av Sinom »

Att ändra bilder inne i ACP >> Stilar > Imageset är ingenting jag rekommenderar :wink:

Detta fungerar fint för prosilver t.ex.
Men som jag skrev i första inlägget, du vill lägga in din bild i "...\styles\we_clearblue\theme\images" och hitta illustration.png.

Du kan enkelt ändra namn på orginalbilden och fortfarande ha kvar den i mappen.
Lägger du in din bild där, med namnet illustration.png, så kommer den att uppdateras så fort du 'Uppdaterar' din stil :)

Bild
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare

Inlägg av .:ADDE:. »

Jag däremot rekommenderar att du håller dig kvar i sidan... men istället för den "tomma bilden" så finns det en rullgardinsmeny ovanför dig. leta efter luftballongsbilden efter den och lägg upp din nya bild därefter.

(varför jag rekommenderar detta är för att inte krångla till det för nybörjare.)
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Moe boiz.... 8) Sinoms råd funkar, då stilen inte stöder phpBB3s inbyggda funktion för att byta logga. Eller så ändrar man i CSS.

Man får öppna rätt css-fil (källkoden ger inte namnet, så du får se vad du hittar i katalogen /theme/ fast jag kan inte lova att den ligger där, men där BRUKAR man stoppa in CSS:n iallafall, men man BRUKAR också stöda den inbyggda funktionen :P ) och leta reda på divven och där byta ut namnet på header-bilden.

#illustration {
	background: url("./styles/we_clearblue/theme/images/illustration.png") top right no-repeat;
	height: 199px;
	margin: -6px auto 0;
}

jonssonfredrik
Medlem
Medlem

Hej peetra och alla ni andra..

Jag ville inte ändra illustrator bilden.. utan min logotyp! Illustrator.png är själva bilden med ballongen och molnen osv.. Men det var själva texten (LOGOTYPEN) jag ville byta. :)

Jag tittade lite i css filen igen, och hittade till min förvåning en till avdelning där man kunde redigera site-description..

#site-discription h1 a hette id-namnet.. Där la jag in en bakgrundsbild, bestämde höjd och bredd, och angav att h1'an skulle visas som ett block. Sen va det bara att skjuta iväg själva texten -9999px, genom att skriva text-indent:-9999px;..

Vipps så fixades det sig! :) Men tack iaf fall. Även fast vi missförstod varandra..

Webbplatsen jag pratat om är: http://htmltips.se/

Mvh Fredrik Jonsson
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör

Inlägg av Sinom »

jonssonfredrik skrev:Jag ville inte ändra illustrator bilden.. utan min logotyp! Illustrator.png är själva bilden med ballongen och molnen osv.. Men det var själva texten (LOGOTYPEN) jag ville byta. :)
Aaah :oops:

Då förstår jag. Tyckte det var konstigt att det inte fungerade först, med de html-erfarenheter du hade. Men förstår nu att mina inlägg inte var till någon direkt hjälp när jag hade missförstått :wink:

Bra att du lyckades klura ut det på egen hand, och snyggt blev det!

Bild
jonssonfredrik
Medlem
Medlem

Sinom skrev:
jonssonfredrik skrev:Jag ville inte ändra illustrator bilden.. utan min logotyp! Illustrator.png är själva bilden med ballongen och molnen osv.. Men det var själva texten (LOGOTYPEN) jag ville byta. :)
Aaah :oops:

Då förstår jag. Tyckte det var konstigt att det inte fungerade först, med de html-erfarenheter du hade. Men förstår nu att mina inlägg inte var till någon direkt hjälp när jag hade missförstått :wink:

Bra att du lyckades klura ut det på egen hand, och snyggt blev det!

hehe, jaa, det är inte alltid lätt här i världen :) Tack iaf! Du kanske kan besvara min andra fråga.. :)

Jag håller just nu på och designar ett par bilder som jag tänkte använda som titlar på vissa av mina medlemmar.. Exempelvis så har peetra en bild där det står att hon är översättare "ledare"..

Jag antar att jag skall gå in på ACP > Användare och grupper > Hantera titlar, och sedan klicka på kugghjulet till höger (redigera).. Där finns det en rullgardinsmeny där man skall kunna välja bild.. Jag la upp min bild som jag ville ha i imageset, men den visas inte ändå.. Eller rättare sagt, så visas det inte några bilder ur huvudtaget.. Vart förslagsvis skall jag lägga in mina bilder, eller finns det något annat sätt som jag ska göra?

Mvh Fredrik
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

De bilderna ska in i /images/ranks/

Starta en ny tråd om du har nya fårgar sen, ok? :)
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör

Inlägg av Sinom »

Knowledge Base - Allting du behöver veta om titlar

Förslagsvis så kan du lägga dina bilder i ...\images\ranks\, precis som Peetra beskrev.

Säg till om inte länken var till någon större nytta.

Bild
Skriv svar