Google Analytics

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Svar: 0

Google Analytics

Inlägg av Kjell »

Har testkört Google Analytics på ett antal webbplatser och har också sett vad den kan göra men andra sidor, måste få säga VILKET SKIT, inte att få statistik vilket är bra, men den låser sidor då den inta kan hitta servern, ibland är den bara seg, en sida kan ta flera minuter att ladda (vilket kan få mig skogstokig..).

För mig blir då inte statistiken så viktig då besökare tappar intresset för sidan, vad ska man då med grafer till om dom inte stämmer och retar upp besökarna??? (Man har 5-20 sekunder på sig att locka användaren att läsa budskapet på sin egen sida, inte minuter)

Nä, tycker att man då ska ha verktyg som ligger på samma plats som sin egen sida i första hand, då hänger allt samman, visst kan man gå miste om lite snygga saker så som är grafiskt, men tror att den som kan läsa statistik klarar sig utan en massa snygga ramar etc. det finns ett antal GLP varianter för att ha på sin webbplats, då pratar jag inte om en HTML räknare utan statistik så som antal besökare på en viss sida, var kommer dom ifrån, hur ofta återkommer dom etc.
Jag själv tycker om phpTrafficA som är gratis att använda och fungerar mycket bra för dom flesta ändamålen, http://soft.zoneo.net/phpTrafficA/ , som jag skrev så finns det fler om man söker lite och då är Google bra :)
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Google Analytics

Inlägg av Kjell »

Ska tillägga att dom kunder jag har som har använt Google Analytics tycker om deras grafer etc, men alla inser då man påtalar problemet med sidladdning att det inte är värt det hela och många har då valt att ha andra lösningar, för statistik vill dom ha och dom får både tabeller och grafer för utvärdering av deras marknadsföring etc.
Jag själv kan bli förvånad att stora bolag med en stor IT-avdelning använder Google Analytics... eller beror det också på att dom inte klarar av att köpa ett program eller att söka lite på nätet :?:
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Jag måste hålla med ... Google Analytics gör sidan onödigt seg ...
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
copy112
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av copy112 »

Jag har en annan åsikt om analytics, har fungerat väldigt bra när jag har använt den, och så länge man har javascript koden för den placerad längst ned på sidan innan <body> taggen, så ska den inte påverka laddningen av sidans innehåll, eftersom den laddas sist.

Om man tvunget vill ha ett system på ens egen server, så kan jag rekommendera http://piwik.org/ vilket ger väldigt bra och överskådlig information.
Har inte så mycket tid över, men tittar in lite då och då.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Skulle inte tro att Kjelle missat var JS-koden ska placeras. ;-)

Jag tror inte heller att alla de stora stiter som då och då blir helt omöjliga att besöka för att Googles servrar tar en hel evig tid på sig att hämta JS-skriptet.
Visst sidan är laddad innan, men vad hjälper det när renderingen inväntar att allt inom <body>...</body> behövs för att webbläsaren ska visa sidan. Faktum är att trycker man i det läget på "Stoppa laddningen" så visas sidan direkt.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Jo, tror jag vet vart jag ska lägga koden för laddning :D
marcus skrev:Faktum är att trycker man i det läget på "Stoppa laddningen" så visas sidan direkt.
Problemet är att det inte kommer som en upplysning för "Ulla Bella" att man kan göra så och då har man också missat den statistik man var ute efter från början.....
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Jag har inte sett något direkt problem med google analytics, den laddar upp sajten för översikt, sen så kan den mala på en stund med att ladda upp googleskriptet, men då ser ju användaren redan sidan. :)

Många hinner antaglöigen klicka sig vidare, före hunnit registrera dem, men det får man väl leva med?

Aha, jag ser nu i förhandsgrandkningen att copy112 redan skrev samma sak, men ni får förlåta mig för att vara av samma åsikt. ;)

Peetra.
Skriv svar