Hej,
Vi skulle vilja veta hur man sätter upp ett lösenord skyddat forum?
Dvs, på vårt forum så har vi ett 50 tal användare. Då vårt forum behandlar spel så vill användarna ha privata delar av forumet där de ostört för planera nästa drag.
Så det jag är ute efter är att på något sätt kunna lösenordsskydda en specifik del av vårt forum med ett lösenord eller en rättighet av ngt slag (vi vill inte ge dem moderator rättigheter) så att bara de med läsa/skriv rättigheter har tillgång till denna del.
Ja det kanske är en noob fråga,, men vi får inte till det.....
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Lösenordskyddade forum
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Re: Lösenordskyddade forum
Har du provat att sätta lösenord på kategorin?
Men jag själv skulle nog skapa en ny grupp och tilldela den behörigheterna i kategorin.
Men jag själv skulle nog skapa en ny grupp och tilldela den behörigheterna i kategorin.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
-
Admin.epilepsiforum
- Aktiv medlem

Jag har satt upp en medlemsdel på mitt forum med ett antal kategorier. Därefter har jag tilldelat behörigheter på dessa delar så att bara registrerade inloggade användare kan se dessa delar. Jag har satt alla registrerade användare som grupp och därefter tilldelat behörigheter. Om du vill bara ge vissa användare rätt att läsa och skriva i dessa delar så är det nog lättast att skapa en grupp av de användare som ska ha tillgång till detta och ge rätt behörigheter på den gruppen. Hoppas du förstår vad jag menar, är inte jättebra på att förklara sånt här.
Tack för edra svar
Men jag följer med inte riktigt med...
Jag kanske har varit otydlig.. eller så hänger jag kanske inte med på det ni svarar.
Jag ger er ett bättre exempel.
Vi är 50 registrerade användare. 20 st av dem är med i en spelkampanj. Varav 10 st på Axis sidan och 10 st på den Allierade sidan. (Vi spelar strategispel i WW2 miljö
). Spelkampanjen pågår i ca 3 månader. Under denna tid så vill de Allierade respektive Axis spelarna kunna skriva/läsa ostört utan att "fienden" kan sappa åt sig information om kommande speldrag. De andra registrerade medlemmarna som inte är med i kampanjen skall inte kunna vare sig läsa/skriva i de "hemliga" Allierade respektive Axis forum. När kampanjen är slut så vill jag helst kunna låsa upp de båda delarna så folk kan kika hur endera sida resonerade
Har förstått rätt då att man kan:
- skapa två kategorier som heter Allierade respektive Axis forum så jag då lösenords skyddar så uppnår jag det jag söker?
- eller sätta olika rättigheter på grupp nivå..? Men vad hindrar Axis från att tjuvkika på de allierade då..?
Men jag följer med inte riktigt med...
Jag kanske har varit otydlig.. eller så hänger jag kanske inte med på det ni svarar.
Jag ger er ett bättre exempel.
Vi är 50 registrerade användare. 20 st av dem är med i en spelkampanj. Varav 10 st på Axis sidan och 10 st på den Allierade sidan. (Vi spelar strategispel i WW2 miljö
Har förstått rätt då att man kan:
- skapa två kategorier som heter Allierade respektive Axis forum så jag då lösenords skyddar så uppnår jag det jag söker?
- eller sätta olika rättigheter på grupp nivå..? Men vad hindrar Axis från att tjuvkika på de allierade då..?
Vad som är det enklaste är att skapa 2st gruper, som du tilldelar alla medlemmar i laget till, förslagsvis så gör du en medlem till gruppadministratör, så han kan lägga till nya medlemmar.
Sedan skapar du 2st kategorier, där du bara tilldelar behörighet till den gruppen som ska ha det, dvs inte till den andra.
Då kan bara det ena laget se den ena kategorin
Sedan skapar du 2st kategorier, där du bara tilldelar behörighet till den gruppen som ska ha det, dvs inte till den andra.
Då kan bara det ena laget se den ena kategorin
Har inte så mycket tid över, men tittar in lite då och då.
Det var det löst! Stort tack till er alla för er hjälp