Hajjar ingenting

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
undrande
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Hajjar ingenting

Inlägg av undrande »

jag har tidigare varit en flitig användare och administrator för ett antal forum byggda i phpbb 2 och har nu precis installerat version 3 och hajjar helt ärligt ingenting, känner mig som ett UFO. Kan inte ens få upp en tavla på forumet och läser instruktionen om och om igen men inget händer. Kopierar rättigheter friskt och samma resultat rakt av inga nya tavlor dyker upp.

Är oxå intresserad av att testa att installera ett sk portal mod men helt ärligt är dessa bruksanvisningar alltid skrivna på ett sätt som avancerade användare säkert förstår men som för oss mindre fikonspråkiga blir som att läsa grekiska :?

Men om någon kan ta sig tid att förklara för mig hur man skapar nya kategorier och tavlo gör ni mig mycket glad :D
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Hajjar ingenting

Inlägg av tumba25 »

Vad menar du med att få upp en tavla?
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
undrande
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av undrande »

Precis vad det låter, en ren vanlig tavla typ "virkade mössor" där folk kan sedan kan posta trådar. Får inte upp några kategorier ingenting utan allt som syns är det som från början fanns på forumet. :oops:
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Gör så här, skapa först en huvudkategori (ett namn för alla kategorier, så som en pärm med flikar fungerar)
Sätt behörigheter på huvudkategorin, det brukar oftast vara alla som får läsa den första.

Skapa nu en kategori i huvudkategorin och samnt sätt behörigheter på den, sedan är det bara att repetera det här steget.

Tavla=Kategori

Edit: lägger till lite mer info ;)
1) Gå till ACP -> KATEGORIER
2) Fyll i fältet "Välj skapa ny kategori" och klicka.
2) Välj Huvudkategori (det här är bara en kategori som håller samman underkategorier).
3) Ställ in behörigheter på gruppnivå.
4) Gå tillbaka till den huvudkategori du nyss skapade.
5) Fyll i fältet "Välj skapa ny kategori" och klicka.
6) Välj kategori (det här är en kategori som trådar skapas i).
7) Ställ in behörigheter på gruppnivå.
Klart.

Om du tittar på Kategorier så har du möjlighet att kopiera behörigheter från annan kategori, för att snabba upp det hela.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
undrande
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av undrande »

Tycker att det är det jag försökt göra hela tiden men.... jag ska testa igen. I'll be back och under tiden tack så mkt för din tid :mrgreen:
undrande
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av undrande »

Nu har jag lyckats skapa två tavlor och den ena har tom en undertavla. Men om jag försöker skapa en till kategori med tavlor så händer absolut noll och ingenting :cry:

har du några schysta tips på hur man installerar portaltmodet? :wink:
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Om du lämnar tavlorna på väggen och använder uttrycken du hittar i kontrollpanelen, så blir det lättare för alla att hänga med i svängarna inkl. mig.

Ang. portal, så skapar du en ny tråd under moddar (ny fråga en ny tråd), men ska du inte först reda ut det här?
undrande
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av undrande »

Om jag nu kunde strypa någon på mitt webhotell så är det mitt första nästa steg för nu har jag ingen kontakt med servern för 594 gången den här veckan :evil:

Men du har såklart rätt angående moddet men man är ju lite otålig sörru :?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Inget trevligt att höra att du vill mörda folk :) Men prova att skriv om det du skrev senast utan tavlor så vi hänger med istället :mrgreen:
undrande
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av undrande »

Inte mörda, bara strypa lite lätt :wink:

Nu börjar det arta sig lite mer med forumstrukturen och förmodligen även strukturen på min tankeverksamhet. Respect :D
claudiomarino
Gammal medlem
Gammal medlem

Inlägg av claudiomarino »

Hur gör man för att sätta permissions på huvudkategorin när man inte har några användare? Och vilka rättigheter ska man sätta ut?
Skriv svar