BAD HEADER i notifieringsmejl

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

BAD HEADER i notifieringsmejl

Inlägg av Slacker »

Jag har phpbb-forum 2.017 integrerat i PHP-Nuke och webbhotellet One.com. När någon svarat på en tråd i forumet, så innehåller headern på meddelandet en felanvisning:

X-Amavis-Alert: BAD HEADER Non-encoded 8-bit data (char E5 hex): Subject:
Meddelande om svar p\345 inl\344gg - Beh\366v...

Det är alltså åäö i Ämnesraden, som inte fungerar, som det ska. I en annan tråd i ett tyskt forum, så hävdas att det är fel i phpbb:s programkod och att subjectraden skall kodas om. Är det någon som har försökt sig på detta och lyckats?
Här är koden, som föreslogs:

Kod: Markera allt

function encode_iso88591($string)
   {
      $text = '=?iso-8859-1?q?';

for( $i = 0 ; $i < strlen($string) ; $i++ )
      {
         $val = ord($string[$i]);
         if($val > 127 or $val == 63)
         {
            $val = dechex($val);
            $text .= '='.$val;
         }
         else
         {
            $text .= $string[$i];
         }
      }
      $text .= '?=';

return $text;
   } 
http://www.phpbb2.de/dload.php/archive/ftopic42416.html
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: BAD HEADER i notifieringsmejl

Inlägg av Marcus »

För det första, överväg mycket kraftig att uppgradera. Helst till phpBB3, men det ställer väl till det för PHP-Nuke, men minst till senaste version av phpBB2 (2.0.23).

För det andra, det du tittat på tyska gäller phpBB2 Plus, en fristående "vidareutveckling" av phpBB2 där man lagt till en massa MODs och där fel i koden mycket väl kan bero på MODs och inte själva grundkoden i phpBB2.

För det tredje, den tyska sidan talar inte om vart koden ska ligga inte heller vart det ska anropas. Det är ju en funktion som man visar, och då måste funktionen någonstans anropas.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Slacker »

Tack. Det verkar inte vara så enkelt. Är det någon här med One.com och forum 2.0.23, som inte har BAD HEADER i notifieringsmejlen?
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Jag har ett antal supportkunder som har sina forum hos One, och vare sig med 2.0.23 (eller tidigare versioner) har jag stöt på problemet.

Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Jag har också ett flertal forum hos one.com - inga problem ...
Börja med att uppdatera forumet till den aktuellaste versionen. Det kanske löser sig redan med det.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Slacker »

Jag är obenägen att uppgradera, därför jag är rädd att något skall gå snett. Forumet är 5 år gammalt, så det finns ganska mycket postningar, Jag hittade på www.phpbb.com en patch faktiskt, som fungerar hyfsat, men en bugg finns, nämligen slutar ordet på vokal, så blir det ihopskrivet t.ex. Meddelande om svar påinlägg: Sömnlösanätter.

Patchen ser ut så här:

Kod: Markera allt

--- includes/emailer.php.orig   2004-11-18 15:02:11.000000000 -0500
+++ includes/emailer.php        2005-04-23 23:03:12.000000000 -0400
@@ -194,6 +194,14 @@
                // Build header
                $this->extra_headers = (($this->reply_to != '') ? "Reply-to: $this->reply_to\n" : '') . (($this->from != '') ? "From: $this->from\n" : "From: " . $board_config['board_email'] . "\n") . "Return-Path: " . $board_config['board_email'] . "\nMessage-ID: <" . md5(uniqid(time())) . "@" . $board_config['server_name'] . ">\nMIME-Version: 1.0\nContent-type: text/plain; charset=" . $this->encoding . "\nContent-transfer-encoding: 8bit\nDate: " . date('r', time()) . "\nX-Priority: 3\nX-MSMail-Priority: Normal\nX-Mailer: PHP\nX-MimeOLE: Produced By phpBB2\n" . $this->extra_headers . (($cc != '') ? "Cc: $cc\n" : '')  . (($bcc != '') ? "Bcc: $bcc\n" : '');

+               $res = array();
+               foreach (explode("\n", $this->extra_headers) as $hdr)
+                   array_push($res, $this->encode_nonascii($hdr));
+               $this->extra_headers = implode("\n", $res);
+
+               $to            = $this->encode_nonascii($to);
+               $this->subject = $this->encode_nonascii($this->subject);
+
                // Send message ... removed $this->encode() from subject for time being
                if ( $this->use_smtp )
                {
@@ -237,6 +245,18 @@
                return true;
        }

+       function encode_nonascii($str)
+       {
+               $res = array();
+               foreach (explode(' ', $str) as $blk)
+               {
+                   if (!preg_match("/^[\x21-\x7f]*$/", $blk))
+                       $blk = $this->encode($blk);
+                   array_push($res, $blk);
+               }
+               return implode(' ', $res);
+       }
+
        // Encodes the given string for proper display for this encoding ... nabbed
        // from php.net and modified. There is an alternative encoding method which
        // may produce lesd output but it's questionable as to its worth in this
-------------------------------------------------------------------------------
http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... r#p1542972
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Lite ironiskt så vill du gärna patcha med för oss okända saker, men att uppgradera (enligt patchning) till senaste (stabilare och säkrare) phpBB2 vill du inte. ;)

Hur som helst, jag tror inte att felet är inbyggt i 2.0.17. Men du skulle garanterat vara bättre skyddad mot en hel del säkerhetproblem. Du vet, 2.0.17's säkerhetsbrister är kända så den som vill och kan skulle kunna plocka ner ditt forum... då är garanterat dina 5 år borta. 2.0.23 har inga kända säkerhetsproblem.

/marcus

Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Innan du uppgraderar tar du ju givetvis en backup så du kan återställa om det skulle bli något fel.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Slacker »

Nackdelen med uppgradering är att man modifierar databasen. Om något går fel och man måste backa ur, så innebär det väl att man måste också återställa databasen från backup. Detta är ganska tidskrävande för min backupfil är på 300-400 MB. Det innebär ju också en risk för att något blir fel.

Jag är tveksam till om uppgradering till 2.0.23 löser mitt problem. Jag har tagit emailer.php från 2.0.23 och använt i mitt system och problemet kvarstod. Min hackade emailer.php fungerar dock hjälpligt. En intressant detalj, när det är bad header, så raderar email scanningen med AVG8 åäö i ämnesraden dvs de felaktiga bokstäverna.

Jag har förresten upptäckt att det är inte bara ord, som slutar med vokal, som blir hopskrivna utan även andra ord kan bli det.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Använd mysqldumper (yesss killar, där satt den igen!!!! - sorry - insider) för backup.
Ladda hem alla filer.

Uppdatera.

Meningslöst att felsöka och patcha ett 2.0.17. De korrigerings-kodsnuttar vi ger dig gör saken ev. värre.

Har du många moddar installerade?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Vid nåt skede ivåras började det. De flesta mail från phpBB2-forum som kom till min Outlook eller thunderbird saknade åäö:n i rubriken. Först trodde jag att det vara bara ett forum, sen trodde jag att det var ett forum plus ett gratisforumsystem, så upptäckte jag att det gällar alla phpBB2-forum. :o Till mitt gmail-konto som jag kollar via webbläsaren, så kommer de korrekt.

Jag anser att felet ligger mer i att mailprogrammen utvecklats, men phpBB2 stannat där det är.

Peetra.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Nej, det har snarare med uppdateringar av PHP, mysql osv att göra skulle jag tro!?! Nån expert här som kan uttala sig om det?
Vi fick problem med mailen när vi flyttade till en egen server.
Jag löste det genom att spara mailmallarna i UTF-8 och ange encoding i mailmallarna.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Slacker »

Peetra skrev:Vid nåt skede ivåras började det. De flesta mail från phpBB2-forum som kom till min Outlook eller thunderbird saknade åäö:n i rubriken. Först trodde jag att det vara bara ett forum, sen trodde jag att det var ett forum plus ett gratisforumsystem, så upptäckte jag att det gällar alla phpBB2-forum. :o Till mitt gmail-konto som jag kollar via webbläsaren, så kommer de korrekt.

Jag anser att felet ligger mer i att mailprogrammen utvecklats, men phpBB2 stannat där det är.

Peetra.
I våras drabbades jag av samma sak. Det berodde på att jag då uppgraderade till AVG8 Free, som har egenheten att den raderar åäö, som är i BAD HEADER. Nyhetsbrev från blir Nyhetsbrev frn. Det går att kringå detta. Välj i AVG8 Tools>Advanced Settings>E-mail scanner och ta bort bocken för Certify e-mail, så fungerar det sedan normalt.

Som svar på en annan fråga, så har jag inga MODS installerade.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Verkar det inte beror på mailklient eller annan programvara. Dvs. detta är väl inge ett phpBB2-fel, eller?

Ingen MOD? Ändrar man inte något i phpBB när man integrerar det med PHP-NUKE? Även en sådan ändring är en MOD.

Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Slacker skrev:Det berodde på att jag då uppgraderade till AVG8 Free, som har egenheten att den raderar åäö, som är i BAD HEADER. Nyhetsbrev från blir Nyhetsbrev frn. Det går att kringå detta. Välj i AVG8 Tools>Advanced Settings>E-mail scanner och ta bort bocken för Certify e-mail, så fungerar det sedan normalt.
Detta var den nyttigaste OT jag nånsin gjort/sett. Fungerade ju precis så här med. Ett stort tack ska du ha. :D

Peetra.
Skriv svar