Sökrobotar?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Hannes
Medlem
Medlem
Svar: 0

Sökrobotar?

Inlägg av Hannes »

I ACP på mitt phpbb3 forum står det att sökrobotar kan missbruka forum ibland. Vad är exempel på vad de kan göra?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Sökrobotar?

Inlägg av Kjell »

Ett exempel är om du har någon typ av meddelande fönster (chat) och den har inte samma säkerhet som phpBB3, då kan man gå in som en "Boot" och skriva, lägga upp bilder etc... därför är det av stor vikt att man vet vad man lägger till sitt forum.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Hannes
Medlem
Medlem

Inlägg av Hannes »

Tack för hjälpen Kjell. Tkr ni det är en bra idé att bannlysa de direkt jag ser att de är online, för säker hetsskull, för de kan ändå inte läsa nåt i mina forum, de förstår ändå inte svenska/finska.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Men det är inte själva sökroboten som är farlig, det är när någon tar över den och och då försöker hitta något som är öppet i forumet eller i någon modd och det jag vet har hänt är att det har kommit oönskade inlägg.
Normalt är det så att man har så att bara användare kan skriva i exempelvis en chat och har man inte blockerat [Bot] i den modden så kan man få oönskade inlägg.
Som [Bot] är man en registrerad användare redan men har inget rätt att skriva i forumet.
Nu är det få moddar som har det hålet, och det är oftast då en nyskapad modd och skaparen har inte tänkt på att blockera just [Bot] för skrivning.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Sökrobotarna är ju till för att samla information för maskinernas användare, som ju visst kan svenska och finska, jag använder google varje dag och kan ganska hyfsad svenska och finska. ;)
Skriv svar