phpBB 2.0.x och PHP5

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Svar: 0

phpBB 2.0.x och PHP5

Inlägg av Marcus »

Hej på er!

Läste en "Announcement" på http://www.phpbb.com om att phpBB 2.0.x på grund av bakåtkompatibelitet (med PHP 3.x och PHP 4.0.x) inte stödjer PHP5 utan vissa justeringar.

Förslag på lösning är att göra en förändring i konfigurationen för PHP5, för det som ställer till det är att PHP5 inte stödjer HTTP_*_VARS "by default". Detta går dock att ändra på, genom att konfigurera om PHP5.

Inställningen heter register_long_arrays och beskrivs här.

Det är den officiella lösningar, men realistiskt sett borde man kunna ta göra det på ett annat sätt. Orsaken till att HTTP_*_VARS inte stöds i PHP5 bör ju vara välgrundad (troligen ett säkerhetsskäl), så varför sänka säkerheten. Min tro är att man istället kan ändra alla $HTTP_*_VARS till $_* i phpBB 2.0.x.

Dvs. $HTTP_POST_VARS ---> $_POST osv.

OBS! Den här sista metoden har jag inte testat, och kan inte garantera att det fungerar. Orsak, jag tänker inte köra PHP5 på min server (ännu), men för er som vill prova PHP5...

Btw: phpBB 3.0 kommer att stödja PHP5, då minimikravet är PHP 4.1.0 (det vill säga) den version där $_POST m.fl. infördes parallellt med $HTTP_*_VARS.

/Marcus
Senast redigerad av Marcus den 2007-05-24 18:19, redigerad totalt 1 gång.
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
PerJ
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Re: phpBB 2.0.x och PHP5

Inlägg av PerJ »

marcus skrev:
Inställningen heter register_long_arrays och beskrivs här.
Länken fungerar tyvärr inte, är den felskriven eller är sidan flyttad/borttagen?

Jag fick PHP uppgraderad till 5.0.5 men se då gick det inte att posta i forumet, efter felanmälan löstes problemet inom 20 minuter och jag såg då att de gått till PHP 5.0.4, vad annat som gjordes vet jag ej.

Är det någon som känner till övriga problem som kan ha uppstått med mitt forum som jag ännu inte upptäckt?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Intressant inlägg om PHP5:
http://www.phpbb.com/phpBB/viewtopic.ph ... 25#1859425

Sök lite på phpbb.com ... det finns en tråd som beskriver hur du gör så att phpBB 2.0.x fungerar med PHP5.
Jag tror dock att phpBB 2.0.18 redan fungerar med PHP5. Och det verkar ju som om ditt forum "bevisar" detta med PHP 5.0.4 ...

Edit:
Alla förekomster av register_long_arrays hos php.net
http://www.google.com/search?q=register ... p.net&l=en
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Ämnet känns oviktigt, då phpBB 2.0.18 och nyare stödjer PHP5.

Ingen borde köra ändre version än så. :?

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar