Installation av MODs

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
rawd
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Installation av MODs

Inlägg av rawd »

Hej,

Jag har problem att förstå hur jag ska göra med SQL-kommandona, särskilt när det står att man ska välja alla tabeller. Har kollat runt efter verktyg o stött på phpAdmin o nåt annat verktyg, men har även nåt slags query-verktyg på webhotellet. Hur gör man enklast backup på databasen? Göra backup på filerna är enklare, men om man ska köra ett query som ser ut som

INSERT INTO phpbb_config (config_name, config_value, is_dynamic) VALUES ('enable_abquestion', '0', '0');

så måste man väl backa upp phpbb_config-tabellen? Eller? Jag kanske inte har förstått upplägget på forumet ordentligt?
Senast redigerad av Marcus den 2008-04-29 14:59, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Gjorde din fråga till en egen tråd, då den gamla tråden var full av dumheter. ;-)
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Installation av MODs

Inlägg av Marcus »

Personligen tycker jag att phpMyAdmin (som jag antar att du menar) är det smidigaste sättet att göra en backup av databasen.

Och det är, som du antyder, klokt att göra en backup på databasen innan man ändrar saker som har med tabellerna att göra.

Iofs. kan man se det som att det görs hela tiden, men t.ex. vid installation av en MOD kan det vara bra att kunna gå tillbaka till tidigare läge om det skulle strula till sig fullständigt.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
rawd
Ny medlem
Ny medlem

Re: Installation av MODs

Inlägg av rawd »

Just så,phpMyAdmin hette den.=) Sen var det nån till... nåt ToolKit. Bra att jag fick det i ordning, jag förstår upplägget bättre nu. Ska försöka få phpMyAdmin att fungera, det var nåt strul sist.
Sen kom jag på att systemet hade en inställning för att göra en backup - vajert!

Tack för hjälpen! =)
Skriv svar