Söker gratis forum för 3.0

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Gustav
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

Söker gratis forum för 3.0

Inlägg av Gustav »

Kan man göra ett forum i version 3.0?? Ifall ja kostar det pengar? :D

Ha de gött!

//alvedon
Senast redigerad av Kjell den 2008-04-04 19:30, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Har ändrat rubriken
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: 3.0?

Inlägg av Marcus »

Bara att ladda ner och sätta upp på ditt webbhotell. Helt gratis, bortsett från dina kostnader för webbhotell... om du inte har ett gratis webbhotell då. :-)

Lycka till!
/marcus

PS!
Bättre rubrik hade varit bra... :-)
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Gustav
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Gustav »

marcus skrev:Bara att ladda ner och sätta upp på ditt webbhotell. Helt gratis, bortsett från dina kostnader för webbhotell... om du inte har ett gratis webbhotell då. :-)

Lycka till!
/marcus

PS!
Bättre rubrik hade varit bra... :-)
DS!
Okej. Men jag förstår inte hur man laddar ner det. Är lite seg idag...
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Du har varit på http://www.phpbb.com/downloads/olympus.php och sett att där finns packade zip-filer (och tar.bz2)? Man ska vänsterklicka med musen på den man vill ha. En ny installation vill ha den som är överst i högra kolumnen. Det kan ta en stund före popup med nerladdning dyker opp, så ha lite tålamod.

Ja, om du inte kan engelska alls, så är det ju lite krångligt än så länge. Isåfall får väl nån härifrån ta dig i handen å ledsaga en bit. Fixar sig nog ändå. :D Man ska alltså komma ihåg att ta hem språkfilerna också ifall man vill ha ett svenskt forum. (Under languages i vänstra kolumnen på redan nämnda sida) Om man kommer ihåg att lägga upp språkfilerna på webbhotellet före man installerar forumet, så får man installationen helt på svenska. :D

Peetra.
Gustav
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Gustav »

Okej... Men hur installerar man? Är det bara att ladda upp filerna på sitt webbhotell?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Ungefär faktiskt. :D http://www.phpbb.com/support/documents. ... ickinstall Tar inte länge att installera efter att man väl fått upp filerna. Jag har ett testforum på en gratisserver å det tog längre å få upp filerna faktiskt. :lol:
Gustav
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Gustav »

Okej. Jag som är lite seg förstår inte riktigt det på länken. Är inte jätte bra på engelska :lol: Fattar att man ska ändra i config.php men där finns ju inget?? Förresten. Vilket program ska man igentligen öppna php-filer i? Använder anteckningar nu...
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

ok, nu ber jag att nån från supporten tar över å hjälper dig för du börjar komma med knepiga frågor nu. Man ska göra config.php tillfälligt skrivbar via sin ftp står det i punkt tre:
# Change the permissions on config.php to be writable by all (666 or -rw-rw-rw- within your FTP Client)
För det behöver man inte öppna den med något program.

Petra.
Gustav
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Gustav »

Okej... Någon från support :?:

Jag är inte så hejjig på sådant här även om jag är bra på datorer så är detta min svaga punkt...
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Du tankar upp .zip-filen med forumet till ditt hotell. Där packar du upp den. Då får du en katalog som heter phpBB3. Du kan byta namn på den till något som du tycker passar, ex "forum". Sen öppnar du din webbläsare och skriver dindomän.se/forum i adressfältet och följer instruktionerna på skärmen.

Innan dess måste du har skapat en databas och en databasanvändare med fullständiga rättigheter. Kan du inte det själv är det säkert inte omöjligt att be supporten på hotellet hjälpa till.

Ett bra gratisprogram om du har windows är ex notepad++..

/J
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Gustav
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Gustav »

De säger bara att det ska jag ta med er. Men ska man helst använda ett FTP-program? Nu går ag bara in på adressen och öppnar mappen med alla filer i utforskaren. Är det dåligt?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Du kommer inte åt databasen med utforskaren eller ftp. Du har väl tillgång till cpanel eller motsvarande för kontot på hotellet?
Bild

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Ett FTP-program erbjuder betydligt fler möjligheter, så det är att rekommendera.

Ett jag själv gillar är WinSCP, http://www.winscp.net.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Gustav
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Gustav »

Testar det nu. Sen var det ju också hur man skapar nån användarvänlig databas. Hur gör man det? Något bra tips? Inte support för de säger att jag ska kontakta er.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Kan inte supporten hjälpa dig med en databas föreslår jag ett snabbt hotellbyte.
Bild

Skriv svar