Hur uppdaterar
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
-
Värmlandståg
- Medlem

Hur uppdaterar
Heej
hur uppdaterar man v2 till v3 utat att göra om allt man har gjort
Värmandståg
hur uppdaterar man v2 till v3 utat att göra om allt man har gjort
Värmandståg
Re: Hur uppdaterar
Du kan följa de instruktioner som följer med phpBB3, som förenklat går ut på:
/marcus
- Inaktivera ditt phpBB2.
- Gör en backup på filer och databas för phpBB2. Går något fel, gör det alltid det när man inte har en backup...

- Installera phpBB3. Använd samma databas, men ett prefix som skiljer sig från det du har för phpBB2. T.ex. phpbb2_ (kanske du har) och då väljer du phpbb3_ för phpBB3.
- När installationen är klar, välj flicken "Konvertera".
- Fyll i data för ditt phpBB2 forum, och följ ev. förslag på att ändra rättigheter på kataloger m.m.
- Vänta tills det är klart... (kan om forumet är stort ta ett tag).
- Logga in på ditt phpBB3 och aktivera det forumet.
/marcus
-
Värmlandståg
- Medlem

vart hämtar man hem phpbb2_ e det på ehmsidan
Edit marcus: Citera inte, vad jag skrivit framgår ändå av tråden...
Edit marcus: Citera inte, vad jag skrivit framgår ändå av tråden...
Hur tänker du nu? Jag förutsätter ovan att du idag har ett phpBB2-forum, har du inte det... då förstår jag inte din ursprungsfråga.
/marcus
/marcus
-
Värmlandståg
- Medlem

jo jag har det
allså jag måste hämta hem v3 & instalera den den kommer i zip fil va
allså jag måste hämta hem v3 & instalera den den kommer i zip fil va
phpBB3 hämtar du förslagsvis på http://www.phpbb.com. Ja, det är en zip-fil.
Ladda upp innehållet i en egen katalog på din webbserver, och installera det.
/marcus
Ladda upp innehållet i en egen katalog på din webbserver, och installera det.
/marcus
Kortfattat och bra, men jag har ändå några frågor.Du kan följa de instruktioner som följer med phpBB3, som förenklat går ut på:
1. Inaktivera ditt phpBB2.
2. Gör en backup på filer och databas för phpBB2. Går något fel, gör det alltid det när man inte har en backup...
3. Installera phpBB3. Använd samma databas, men ett prefix som skiljer sig från det du har för phpBB2. T.ex. phpbb2_ (kanske du har) och då väljer du phpbb3_ för phpBB3.
4. När installationen är klar, välj flicken "Konvertera".
5. Fyll i data för ditt phpBB2 forum, och följ ev. förslag på att ändra rättigheter på kataloger m.m.
6. Vänta tills det är klart... (kan om forumet är stort ta ett tag).
7. Logga in på ditt phpBB3 och aktivera det forumet.
1. Hur inaktiverar man sitt phbb2?
2. Hur gör man en backup på databasen för phpBB2?
5. Var hittar man data för sitt phpBB2-forum?
7. Hur aktiverar man sitt nya forum efter att ha loggat in på phpBB3?
Bra frågor... 
ACP -> Generell admin -> Konfiguration
Där under finns det en inställning som heter:
Stäng av forumet
Ändra den till "Ja". Detta kommer att innebära att ingen kan skriva/läsa på forumet, ingen kan registrera sig m.m. Man kan dock logga in, men för alla med lägre behörighet än "Admin" har ingen nytta av det. "Admin" kan inte heller göra något i forumet, men de kan komma åt ACP:n som vanligt.
ACP -> Generell admin -> Backup av databas
Men har du modifieringar som dessutom påverkat databasen är det lite osmidigt, då man måste komma ihåg exakt vilka extra tabeller man skapat i databasen.
Då är verktyg som phpMyAdmin mycket smidigare, och medför även möjligheter att styra hur backupen blir storleksmässigt. Extremt stora forum kan kräva att man t.ex. delar upp databasens backup i flera delar för att sedan kunna hantera filerna över webben.
<forumrot>/config.php
ACP -> Forumkonfiguration -> Foruminställningar
Där hittar du en inställning som heter:
Inaktivera forumet
Ändra den till "Nej".
Lycka till och återkom om det finns fler frågor.
/marcus
Man går in i Administrationspanelen (ACP) för sitt forum och går till:Zigge skrev:1. Hur inaktiverar man sitt phbb2?
ACP -> Generell admin -> Konfiguration
Där under finns det en inställning som heter:
Stäng av forumet
Ändra den till "Ja". Detta kommer att innebära att ingen kan skriva/läsa på forumet, ingen kan registrera sig m.m. Man kan dock logga in, men för alla med lägre behörighet än "Admin" har ingen nytta av det. "Admin" kan inte heller göra något i forumet, men de kan komma åt ACP:n som vanligt.
Har du inga modifieringar på ditt forum går det bra att använda:Zigge skrev:2. Hur gör man en backup på databasen för phpBB2?
ACP -> Generell admin -> Backup av databas
Men har du modifieringar som dessutom påverkat databasen är det lite osmidigt, då man måste komma ihåg exakt vilka extra tabeller man skapat i databasen.
Då är verktyg som phpMyAdmin mycket smidigare, och medför även möjligheter att styra hur backupen blir storleksmässigt. Extremt stora forum kan kräva att man t.ex. delar upp databasens backup i flera delar för att sedan kunna hantera filerna över webben.
Det är de uppgifter som krävs för att komma åt databasen, och allt finns (förutom i uppgifter du t.ex. fått från ditt webbhotell) även i filen:Zigge skrev:5. Var hittar man data för sitt phpBB2-forum?
<forumrot>/config.php
Du går in på:Zigge skrev:7. Hur aktiverar man sitt nya forum efter att ha loggat in på phpBB3?
ACP -> Forumkonfiguration -> Foruminställningar
Där hittar du en inställning som heter:
Inaktivera forumet
Ändra den till "Nej".
Lycka till och återkom om det finns fler frågor.
/marcus
Tack, för mycket bra support, marcus!
Nu har jag fått klarhet i dessa frågor, men jag börjar inse att jag ändå aldrig kommer att kunna uppgradera till phpBB3.
Jag har 2 webbplatser hos Surftown, men jag använder bara den ena än så länge. Den andra har jag inte hunnit göra något med, så jag testar att installera nya grejer där.
Så här gjorde jag:
1. Först installerade jag phpbb2 med Surftowns "1-Click"-funktion och pang så satt forumet där på svenska på 4-5 sekunder.
2. Därefter laddade jag ned phpBB3, unzippade, laddade upp till Surftown och installerade. Denna manöver tog 4-5 dagar innan jag hade fått fram rätt svar på för mig alla konstiga frågor och felmeddelanden på vägen.
3. Laddade ned svenska som språk och tro det eller ej, men allt fungerade perfekt!
4. Laddade ned ett Anti-Bot Question och installerade, även i SQL-databasen (det tog tre dagar) och efter det stod det bara General Error där jag tidigare hade phpBB3.
5. Raderade allt, databas + phpbb2 och phpBB3.
6. Installerade på nytt phpBB2 och phpBB3, men nu med de svenska filerna med innan installation och den här gången tog det bara någon timme. Konverterade samtidigt databasen från phpbb2 till phpBB3.
7. phpBB3 såg ut som ett forum, men utan forumrubriker. Där stod istället följande: Sorry but this board is currently unavailable. Att logga in gick inte för då fick jag till svar: Sorry but this board....
phpbb2 fungerade däremot som tidigare, men lösenorden var borta, så jag fick markera att jag glömt mitt lösenord. När jag fått ett lösenord kom jag in.
Detta är som läget ser ut just nu och trots att phpbb2 på min "test-webbplats" inte innehåller några MOD:s, så misslyckas jag så katastrofalt att phpBB3 inte går att använda och att phpbb2 tappar användarnas lösenord. Att försöka mig på det här på min andra webbplats där det råder skarpt läge vore vansinnigt. Jag vet inte vad jag gör för fel, men jag har lärt mig att skriv- och läsrättigheter är viktiga på vissa sidor, annars blir det stopp i installationsprogrammet. Jag har ingen aning om vilka filer som ska ha skriv-rättigheter och för vem o.s.v., så jag gissar när jag kryssar i rättigheter. Jag vet inte om min "tipsrad" vad gäller rättigheter vid installationen skapar problem, eller om jag bara sätter säkerheten ur spel.
Innan jag går vidare med phpBB3, går jag tillbaka till phpbb2 och försöker lägga till Attachment Mod istället, för det är bilder till inläggen som jag i första hand är intresserad av. Jag har ju hållit på med det här sedan maj 2007 och 8 månader är lite väl lång tid för att installera en sådan grej, men jag har väntat in phpBB3 för jag trodde det skulle bli enklare. phpBB2 var ju så oerhört enkelt att installera och jag kunde inte tro att uppgraderingen till phpBB3 skulle bli så oerhört svår.
Nåväl, jag försöker med Attachment Mod till phpBB2 igen.
Tack, än en gång för hjälpen!
P.S.
Jag kommer att hålla koll på den här tråden för att se om jag får något medlidande.
D.S.
Nu har jag fått klarhet i dessa frågor, men jag börjar inse att jag ändå aldrig kommer att kunna uppgradera till phpBB3.
Jag har 2 webbplatser hos Surftown, men jag använder bara den ena än så länge. Den andra har jag inte hunnit göra något med, så jag testar att installera nya grejer där.
Så här gjorde jag:
1. Först installerade jag phpbb2 med Surftowns "1-Click"-funktion och pang så satt forumet där på svenska på 4-5 sekunder.
2. Därefter laddade jag ned phpBB3, unzippade, laddade upp till Surftown och installerade. Denna manöver tog 4-5 dagar innan jag hade fått fram rätt svar på för mig alla konstiga frågor och felmeddelanden på vägen.
3. Laddade ned svenska som språk och tro det eller ej, men allt fungerade perfekt!
4. Laddade ned ett Anti-Bot Question och installerade, även i SQL-databasen (det tog tre dagar) och efter det stod det bara General Error där jag tidigare hade phpBB3.
5. Raderade allt, databas + phpbb2 och phpBB3.
6. Installerade på nytt phpBB2 och phpBB3, men nu med de svenska filerna med innan installation och den här gången tog det bara någon timme. Konverterade samtidigt databasen från phpbb2 till phpBB3.
7. phpBB3 såg ut som ett forum, men utan forumrubriker. Där stod istället följande: Sorry but this board is currently unavailable. Att logga in gick inte för då fick jag till svar: Sorry but this board....
phpbb2 fungerade däremot som tidigare, men lösenorden var borta, så jag fick markera att jag glömt mitt lösenord. När jag fått ett lösenord kom jag in.
Detta är som läget ser ut just nu och trots att phpbb2 på min "test-webbplats" inte innehåller några MOD:s, så misslyckas jag så katastrofalt att phpBB3 inte går att använda och att phpbb2 tappar användarnas lösenord. Att försöka mig på det här på min andra webbplats där det råder skarpt läge vore vansinnigt. Jag vet inte vad jag gör för fel, men jag har lärt mig att skriv- och läsrättigheter är viktiga på vissa sidor, annars blir det stopp i installationsprogrammet. Jag har ingen aning om vilka filer som ska ha skriv-rättigheter och för vem o.s.v., så jag gissar när jag kryssar i rättigheter. Jag vet inte om min "tipsrad" vad gäller rättigheter vid installationen skapar problem, eller om jag bara sätter säkerheten ur spel.
Innan jag går vidare med phpBB3, går jag tillbaka till phpbb2 och försöker lägga till Attachment Mod istället, för det är bilder till inläggen som jag i första hand är intresserad av. Jag har ju hållit på med det här sedan maj 2007 och 8 månader är lite väl lång tid för att installera en sådan grej, men jag har väntat in phpBB3 för jag trodde det skulle bli enklare. phpBB2 var ju så oerhört enkelt att installera och jag kunde inte tro att uppgraderingen till phpBB3 skulle bli så oerhört svår.
Nåväl, jag försöker med Attachment Mod till phpBB2 igen.
Tack, än en gång för hjälpen!
P.S.
Jag kommer att hålla koll på den här tråden för att se om jag får något medlidande.
En fråga, vad gör Anti-Bot Question i ett phpBB3 forum?
Sedan så tror jag att du skulle behöva lite extra hjälp, för vi andra vet att det fungerar att byta version.
Sedan så tror jag att du skulle behöva lite extra hjälp, för vi andra vet att det fungerar att byta version.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Har jag missförstått poängen med Anti-Bot Question?
Jag trodde att det var ett MOD för phpBB3 som man lägger till för att skapa en fråga fråga för nya användare som registrerar sig, så att spam-robotar inte kan registrera sig och slaska ner forumet. Är kanske phpBB3 gjort på ett sådant sätt man inte längre behöver något registreringsskydd mot spam-robotar? Det kan väl ändå inte vara möjligt, eller finns det inbyggt och kan aktiveras från administrationspanelen?
Jag trodde att det var ett MOD för phpBB3 som man lägger till för att skapa en fråga fråga för nya användare som registrerar sig, så att spam-robotar inte kan registrera sig och slaska ner forumet. Är kanske phpBB3 gjort på ett sådant sätt man inte längre behöver något registreringsskydd mot spam-robotar? Det kan väl ändå inte vara möjligt, eller finns det inbyggt och kan aktiveras från administrationspanelen?
I 3:an så har du redan motsvarande, sedan så kan du lägga till att det måste vara en giltig email adress, och som slutkläm kan du göra så att användaren aktivirera sitt konto via sitt bekräftelse mail som han/hon fick vid registreringen.
Har inte haft en ända spamare sedan jag bytte till phpBB Beta och nu fram till 3.0
Har inte haft en ända spamare sedan jag bytte till phpBB Beta och nu fram till 3.0
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Näe... Är det så enkelt? För övrigt så funkar uppgraderingen nu, för allt som saknades var att jag glömt att radera install-mappen.
Tack!
Tack!
Hej!
Detta var precis vad jag letade efter. Nu har jag laddat ner version 3 och då poppar plötsligt en fråga upp:
Jag som sitter på mac kan det innebära något problem med att uppgradera enligt anvisningarna i den här tråden?
MVH
Lisa
Detta var precis vad jag letade efter. Nu har jag laddat ner version 3 och då poppar plötsligt en fråga upp:
Jag som sitter på mac kan det innebära något problem med att uppgradera enligt anvisningarna i den här tråden?
MVH
Lisa
› Den som säger att det var bättre förr mår bättre idag än imorgon ‹
Vilket system du sitter på lokalt ska inte innebära några problem för att följa dessa anvisning.
/marcus
/marcus