Visa filer i en mapp på webbservern
Moderator: Moderatorgrupp
Visa filer i en mapp på webbservern
Vet inte riktigt vilket språk det är enklast att göra det på men där jag har min sida erbjuder de php och html.
Man öppnar tillexempel index.(filändelse) i mappen files så vill jag att samtliga filer i mappen visas med en länk men fullständigt nanm.
Det ska vara ungefär som om filerna ligger på en ftp server fast det är en http.
u = user (du)
g = group (gruppen du tillhör)
w = world (alla andra)
Rättigheterna
r = read, w = write, x = execute (rätt att köra om det är en fil och kolla innehållet om det är en katalog)
Sifferform
- 1 = execute
2 = write
3 = execute + write
4 = read
5 = execute + read
6 = read + write
7 = execute + read + write
När du använder filhanteraren på webbhotellet brukar det stå i sifferform på samma rad som filnamnet.
/J
Och som du ser har jag ingen "w" rad och det kan ju bero på att jag har ett gratis webbhotell.
Sa den till mig.Forbidden
You don't have permission to access /files/prtscn.jpg on this server.
Har du tillgång till c-panel? När du listar filerna ser du inte några siffror sist i raden med fil- eller katalog-namnet? Ex 0644, 0755.
På en del hotell körs php som anonym eller php eller något annat och då gör det inte någon nytta med ett php-skript heller. Men om php körs med din user så kanske det är lättare med ett php-skript. Dom som har hotellet kan svara på vilket användarnamn som php använder.
/J