Jag har en Cobalt Qube 3 som jag använder som Webbserver just nu. Det har dock insmugit sig en ide att jag vill köra en bulletin board på den, och det jag har valt är phpBB som jag har laddat ner. MySQL är preinstallerad med version "Ver 11.18 Distrib 3.23.56, for pc-linux (i586)" och så är även php med version 4.0.6.
Läget är följande: Jag har fått upp "install.php" med frågor om DSN, Username etc. och har svarat på dessa efter bästa förmåga. Svaret är dock "Could not connect to the database" när jag trycker på install-knappen.
Nä, du har väl inte skapat någon databas säger ni? Well, jag har skapat en, eller åtminstånde ett bibliotek som heter R129. I det biblioteket ligger även tabelldefinitionerna som jag skapade i databasen (tabell Junk).
Just nu så känner jag att jag inte vet riktigt vad jag gör och bara famlar i mörker utan någon direkt plan. Har surfat och försökt hitta information om det, men ännu inte något som är gångbart.
Nedan följer de kommndo som jag har givit för att bevisa att mysql är uppe och att databasen är skapad.
Kod: Markera allt
mysql> SHOW DATABASES;
+----------+
| Database |
+----------+
| R129 |
| database |
| mysql |
| test |
+----------+
4 rows in set (0.00 sec)
mysql> USE R129
Database changed
mysql>
mysql> SHOW TABLES;
+----------------+
| Tables_in_R129 |
+----------------+
| Junk |
| user |
+----------------+
2 rows in set (0.01 sec)
mysql> SELECT * FROM user;
+-------+----------+----+
| name | password | ID |
| admin | NULL | 1 |
1 row in set (0.01 sec)Någon här på detta eminenta forum som kan hjälpa en stackars själ?