Access databas nybörjare.

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Användarens profilbild
Element_Five
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

Access databas nybörjare.

Inlägg av Element_Five »

Hjälpte en vän att installera phpbb på hans hemsida där han hade en MySQl databas, det fortlöpte helt utan problem.

Ska ha ett forum på min egen hemsida oxå är tanken men efter som jag får betala en massa extra om jag ska ha MySQL så tänkte jag köra access istället. Men hur gör man? Räcker inte bara att skapa en tom databasa typ "databas.mdb" och lägga upp väl?

Ditt databasnamn:
Databasanvändarnamn:
Databaslösenord:

Databasnamnet måste då väl vara "databas.mdb" men användarnamn och lösen får man väl inte till en accessdatabas?

Använder: phpBB 2.0.17

http://www.elementfive.se/forum/phpbb2/ ... nstall.php

Tacksam för svar om hur man gör och använder sig av en accessdatabas med phpbb!?!?!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Välj MS Access som Database Type.
Sedan fyller du i de data som du har. Visst måste du väl ha användarnamn och lösenord till databasSERVERN, även för Access???
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Element_Five
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Element_Five »

Jo men räcker dett jag har laddat upp en tom accessdatabas fil då? *.mdb fil alltså? För det är det jag gjort nämligen. Valde i Access att skapa en tom databas som jag döpte och la upp dvs "databas.mdb"

Databasservern du menar alltså användarnamnet och lösenordet till webhotellet där jag lagt uppdatabasen? För jag får ju inget användarnamn och lösen till en tom databasfil jag själv gör i access?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Hm, om webbhotellet ej stöder databaser så kan du inte skapa en egen databas och ladda upp, det funkar inte tror jag ... webbhotellet måste erbjuda denna tjänst

Rätta mig om jag har fel!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Element_Five
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Element_Five »

Helt sant men Loopia som jag har min hemsida hos stöder databaser men frågan är hur jag smidgast gör en databas i access, laddar upp den och kopplar den till phpbb?
Skrivbordsgeneralen - ett mognare spelforum.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Element_Five skrev:Helt sant men Loopia som jag har min hemsida hos stöder databaser men frågan är hur jag smidgast gör en databas i access, laddar upp den och kopplar den till phpbb?
Normalt sett skapar du databasen online, i en typ av administrationspanel hos Loopia.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar