Spam & 2.0.11

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Användarens profilbild
Nice
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

Spam & 2.0.11

Inlägg av Nice »

Vad fan händer...sedan jag uppdaterat till 2.0.11 så har det tillkommit massor av "fakade" användare som spammar medlemmarna i mitt forum...är det bara en tillfällighet eller????
virtuality
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av virtuality »

Administrationspanelen => Konfiguration (Generall admin) => Aktivera kontoaktivering => Användare.

Nu lär du slippa spammare. :)
Jonathan Virtuality Gulbrandsen - phpBB Sverige Moderator & Översättare
Utvecklingsforum för den svenska översättningen av phpBB3
Användarens profilbild
Nice
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Nice »

virtuality skrev:Administrationspanelen => Konfiguration (Generall admin) => Aktivera kontoaktivering => Användare.

Nu lär du slippa spammare. :)

Tack nu har jag fixat det...hoppas att man slipper dräggen :evil:
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Vad menar du med att de spammar dina medlemmar????????
Har du ett exempel????

/Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Nice
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Nice »

Fick ju några Ryska användare (6st) som spammade via e-post OCH personliga meddelanden?!?!?! Har över 800 registrerade medlemmar så det kan ju säkert vara intressant :?

Exempel på ett meddelande som var skickad via PM...

"Skrivet: Tis 15 Feb 13:49:39
Ämne: Hellow
Very nice website. Please visit my website.
http://xxx.xx
Thank You!"

Har bannlys deras e-postadresser, raderat användarna och aktiverat kontoaktivering :lol:

By the way...vet ni hur phpBB.com blev hackade...sidorna legade ju nera nästan en vecka ju?!?!?
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Aktivera "visual confirmation" så slipper du botar som reggar sig.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Nice skrev:By the way...vet ni hur phpBB.com blev hackade...sidorna legade ju nera nästan en vecka ju?!?!?
Deras server blev hackad via en annan applikation. Det hade inget med phpBB att göra.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
elis
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av elis »

Nice skrev:Ämne: Hellow
Thank You!"
Exakt samma hade jag. Tjeck verkade han/hon/den/det vara (och jag hade kontoaktivering på).

Användaren är raderad, men något ip fick jag inte tag i. Måste de inte ha postat i forum för att man ska få det?
Deras server blev hackad via en annan applikation. Det hade inget med phpBB att göra.
Förhoppningsvis, men sanningen verkar vara att de inte har en aning om hur de hackats då alla serverloggar raderats. Uppgiften om hur det gått till verkar ha kommit från hackarna, men varför skulle de tala sant?

Nå om det verkligen var phpBB som var problemet skulle säkert minst ett dussin andra stora phpBB-forum gått ner vid det här laget, men det verkar inte varit så.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

elis skrev:Användaren är raderad, men något ip fick jag inte tag i. Måste de inte ha postat i forum för att man ska få det?
Jo, jag tror inte att IP:n sparas när de PM:ar.

Senaste jag hade var en idiot som lade upp riktigt snygga inlägg med formatering (fet text, snygga länkar) med länkar till en porrsida. Samma meddelande flera gånger om.
Som tur var var jag online ett par sekunder senare och lyckades radera innan nån hade hunnit öppna inläggen. Men där ficka jag tag på IP-adressen.

/Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
elis
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av elis »

Holger skrev:Jo, jag tror inte att IP:n sparas när de PM:ar.
Synd, då får jag ladda hem serverloggen...
mk
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av mk »

Jag har fått samma problem i mitt forum ( http://bbs.linux.se ) , det fullkomligt dräller in Ryska porrsidor och annat skit. Dock inte har de nog inte med version 2.0.11 att göra, för jag har haft det här problemet sedan i sommras. Ser att detta forum har ett liknade problem.

Nice skrev:Fick ju några Ryska användare (6st) som spammade via e-post OCH personliga meddelanden?!?!?! Har över 800 registrerade medlemmar så det kan ju säkert vara intressant :?

Exempel på ett meddelande som var skickad via PM...

"Skrivet: Tis 15 Feb 13:49:39
Ämne: Hellow
Thank You!"

Har bannlys deras e-postadresser, raderat användarna och aktiverat kontoaktivering :lol:

By the way...vet ni hur phpBB.com blev hackade...sidorna legade ju nera nästan en vecka ju?!?!?
virtuality
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av virtuality »

Som sagt - aktivera kontoaktivering för användare i administrationspanelen + aktivera visuell konfirmering.
Jonathan Virtuality Gulbrandsen - phpBB Sverige Moderator & Översättare
Utvecklingsforum för den svenska översättningen av phpBB3
mk
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av mk »

Fundera istället på att ta bort hemsidor i userlistan för användare som inte skriver några inlägg. För syftet med den här formen av spamning är ju att få många länkar till sin hemsida, så man kommer högre upp på sökmotoerna.
virtuality skrev:Som sagt - aktivera kontoaktivering för användare i administrationspanelen + aktivera visuell konfirmering.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Visuell konfirmering hjälper inte särskilt mycket. Det är inga robotar.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar