Kopiera forum från en gratisserver utan tillgång...

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

skogskajsa
Medlem
Medlem
Svar: 0

Kopiera forum från en gratisserver utan tillgång...

Inlägg av skogskajsa »

...till filerna (har altså bara tillgång till ACP'n där) över till ett forum på mitt webhotell.
Hur gör jag då?

Har försökt göra en backup på gratisforumet och det funkar bra (informationen finns där när jag öppnar filerna på datorn) men när jag laddar upp dom (åtminstonde ser det ut som allt går som det ska) så ser det nya forumet ändå ut som innan.

Varför funkar det inte och hur ska jag bära mig åt för att kopiera informationen?

Är rätt ny på detta med phpbb-forum... :oops:
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Du måste kunna skapa en dump (kopia) av forumets databas då det är där alla inlägg mm sparas.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
skogskajsa
Medlem
Medlem

Inlägg av skogskajsa »

Kail skrev:Du måste kunna skapa en dump (kopia) av forumets databas då det är där alla inlägg mm sparas.
Men finns det något annat sätt än "Backup av databas" som man kan göra detta på om man inte har tillgång till forumets filer via ftp t.ex?
Och meddelandena ligger i backupfilen ser jag när jag öppnar den i anteckningar. Men det funkar som sagt inte sen...måste jag ändra något i filen så att nya forumet fattar att vad den ska leta efter i den.

Jag testade att göra backup på nya forumet och sen ändra i den med anteckningar. Sen gjorde jag en restore databas med den ändrade filen och då ändrades forumet...
Den tar altså sin egen fil men inte från ett annat forum, då måste det ha med nån sökväg eller nån annan parameter i backupfilen att göra?
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Inlägg mm sparas inte i filer utan i en databas och du måste skapa en kopia av innehållet i denna så att du kan flytta det.

Du behöver alla tabeller från ditt gamla forum utom då kanske phpbb_config.

Risken är att verktyget som är inbyggt i phpBB inte funkar eftersom din databas är för stor. Backupen bryr sig inte om vilken backup-fil den tar, men det kan bli problem ifall tabellerna redan finns.
DROP IF EXISTS phpbb_posts_text;

phpMyAdmin kan skapa sådana "conditional queries" åt dig.
http://www.phpbb.com/kb/article.php?article_id=59
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
skogskajsa
Medlem
Medlem

Inlägg av skogskajsa »

Nu hittade jag äntligen phpmyadmin på mitt webotel.
När jag kollade upp databasen för nya forumet där så såg jag att det låg dubbelt efter att jag kört "restore database" så att 29 filer hette phpbb_osv... och 29 filer hette ecsweden_osv....

Det funkar inte att bara ta bort de som jag inte vill ha etersom namnet inte stämmer...så måste jag skriva över innehållet i filerna manuellt?
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Låt mig bara betona att de är databastabeller, inte filer. Tabeller är abstraherade från filsystemet.
Som det ser ut där verkar det som om du har försökt installera phpBB två gånger i samma databas men med olika tabellprefix. Hur stora är dina tabeller totalt? Du kan se det i phpBB:s adminpanel.
skogskajsa
Medlem
Medlem

Inlägg av skogskajsa »

Jag har löst det hela nu...kan ju berätta hur det gick till.

Jag hade altså ett gratisforum utan tillgång via FTP.
Och jag hade ett nytt forum på min webserver som jag hade tillgång till via FTP och med phpmyadmin.

Först provade jag att göra backup på gamla forumet och sen göra en "restore backup" med gamla forumets .sql-fil på det nya forumet via ACP'n. Allt verkade funka och jag fick inga felmeddelandet men ändå ändrades inta nya forumet utan det var som nystartat.

Jag gick då in vi phpmyadmin och fick se att jag hade dubbla tabeller i databasen. Jag fick då radera de tabeller som hörde till nya forumet och byta namn på de andra så att de hette samma som de raderade tabellerna.
Nu verkar allt funka som det ska.

Förutom att användare inte kan ladda upp avatarer på servert trots att jag valt detta i APC'n...nån som har lösning på problemet?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Du måste ge servern tillåtelse att skriva till mappan "avatars". Det gör du med CHMOD 777 med hjälp av FTP-programmet.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
skogskajsa
Medlem
Medlem

Inlägg av skogskajsa »

Holger skrev:Du måste ge servern tillåtelse att skriva till mappan "avatars". Det gör du med CHMOD 777 med hjälp av FTP-programmet.
Men altså..även om den mappen är skrivskyddad så borde det väll se ut på profilsidan som att man kan ladda upp avatarer?
Eller känner PHP-scriptet av att det inte finns någon skrivbar mapp och visar därför inte denna del av profilsidan?
skogskajsa
Medlem
Medlem

Inlägg av skogskajsa »

Har förresten rätt inställningar på avatar-mappen dubbelkollade jag nu :)
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Har du rätt sökväg i ACPn? Existrerar den mapp som du har angett där?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
skogskajsa
Medlem
Medlem

Inlägg av skogskajsa »

Holger skrev:Har du rätt sökväg i ACPn? Existrerar den mapp som du har angett där?
men grejen är ju inte att jag kan prova att ladda upp avatar och får felmeddelande eller så utan möjligheten att ladda upp avatar syns inte ens.

Jag provade att ändra i profile_add_body.tpl och tog bort:

<!-- BEGIN switch_avatar_local_upload -->
och
<!-- END switch_avatar_local_upload -->

för att TVINGA rutan om att ladda upp avatarer att synas. Då kunde jag se den och prova att ladda upp, men fick felmeddelande.
Forumet verkar inte fatta att jag ställer in att jag vill att användare ska få ladda upp avatar liksom!
skogskajsa
Medlem
Medlem

Inlägg av skogskajsa »

Jag löste det! :-D
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

:D hur :D

:?: :?: :?:
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
skogskajsa
Medlem
Medlem

Inlägg av skogskajsa »

Hehe...pinamt nog var det ett stavfel i sökvägen till mappen! :oops:

Jag trodde ju alls inte att felet låg däri och att forumet var så smart så det inte visade möjligheten att ladda upp avatar alls om inte sökvägen var rätt :D

Underskatta aldrig ett forum :P

Tack :-)
Skriv svar