phpBB 3.0 Utvecklings FAQ

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Svar: 0

Inlägg av Marcus »

Allmänt

Denna artikel innehåller flera av de vanligaste frågeställningarna kring utvecklingen av phpBB 3.0, användningen av phpBB 2.1.x och liknande.

Innehåll
  • Vad är phpBB 2.1.x?
  • Vart får jag support för phpBB 2.1.x?
  • När släpps phpBB 3.0?
  • Jag hittade en bug. Vart vänder jag mig?
  • Varför '2.1.x'?
  • Hur kommer uppgradering från phpBB 2.0.x att fungera?
  • Vad betyder 'CVS'?
  • Kan jag lägga till funktionalitet X i 3.0?
  • Kommer 3.0 att klara av att göra X, Y och Z?
  • Vilken funktionalitet har phpBB för tillfället?
  • Kan jag ta en titt på adminverktyget utan att ladda ner phpBB 2.1/3.0?

Vad är phpBB 2.1.x?

phpBB 2.1.x är utvecklingsversionen av phpBB 3.0. Det får ingen officiell status, utan finns bara för utvecklingssyften. När 2.1.x bedöms vara stabil, kommer den att släppas officiellt som 3.0.0. 2.1.x är alltså en instabil produkt. Du kan alltså använda den i exprimentellt syfte, men du bör aldrig använda den i en publik miljö. Du kan hitta "snapshots" av den senaste timmens utveckling på CVS snapshots page.

Vart får jag support för phpBB 2.1.x?

Enkelt, det får du inte. Som vi skrev ovan, så är 2.1.x endast för till utvecklingsarbete. Det tillhandahålls "som det är", utan support. Det är ingen färdig produkt, alltså bör du förvänta dig att saker inte fungerar som de borde. Alla förfrågningar om support på phpbb.com kommer att låsas omedelbart.

När släpps phpBB 3.0?

Vi tror inte på att sätta upp datum för när det ska släppas. Detta betyder att våra utvecklare inte kommer att stressa för att nå ett visst datum, eller att vi behöver flytta detta datum. Alltså, det finns inget datum satt för när phpBB 3.0.0 kommer att släppas. Det kommer att släppas när det är färdigt. Detta leder till att du får en produkt med högre kvalitet.

Jag hittade en bug. Vart vänder jag mig?

Ingenstans! phpBB 2.1.x är, som tidigare beskrivet, en utvecklingsprodukt. Saker kommer att vara icke-färdiga och icke-fungerande. Detta är förväntat. Bug-rapporter kommer att låsas omedelbart.

Varför '2.1.x'?

phpBB följer samma numreringssystem som det för Linux-kärnor, som är på formatet 'x.y.z'.
Där 'x' är huvudversionsnummer. Detta ändras bara om produkten till stora delar skrivs om. På det sätt som vi gjorde med phpBB 1.x när vi gjorde phpBB 2.0.0. Och 'y' är underversionsnummer. Detta ändras när viktig funktionalitet inom versionens ramverk är förändrat, så som händer när vi går från 2.0.x till 3.0.x. Orsaken till att nästa version är 3.0.0, och inte 2.1.0, är att när 'y' är udda, så är det en utvecklingsversion. När 'y' är jämn, är det en stabil version. Därför kommer phpBB 3.1.0 att vara nästa utvecklingsversion, och nästa stabila version efter 3.0.0 skulle vara 3.2.0.
'z' är revisionsnummer. Detta ändras vid buggåtgärder, säkerhetsuppdateringar m.m. släpps. Därför är förändringen av 2.0.7 till 2.0.8 beroende på att vi släppt en säkerhetsuppdatering. I vissa fall kan
du se en bokstav efter 'z' (t.ex. 2.0.8a). Detta görs när väldigt små förändringar är gjorda. Produkten släpps då inte som en ny version utan bara "ompackad" med denna uppdatering. Detta händer oftast när ett mindre säkerhetsproblem upptäck direkt efter att man precis släppt en ny version.

Hur kommer uppgradering från phpBB 2.0.x att fungera?

I mångt och mycket på samma sätt som man uppgraderar inom 2.0.x. En uppgradering kommer att finnas tillgänglig för icke-MODade installationer med undantag för bifognings-MODen. En uppgradering gör detta kommer också att erbjudas. Alla övriga MODar är det upp till skaparen av den aktuella MODen att tillhandahålla.

Vad betyder 'CVS'?

CVS står för "Concurrent Versioning System", ungefär "System för hantering av Parallella Versioner". Detta är där produkter under utveckling förvaras, som i ett CVS-förråd. När uppdateringar är gjorda kan utvecklaren lägga in dem i CVS direkt. Och detta medför att användare kan ladda ner den senaste versionen så snart en uppdatering finns.
När det gäller phpBB så erbjuds ingen support för användning av CVS, de finns för nedladdning på Area51 och uppdateras regelbundet. Åter igen, ingen support erbjuds på dessa utvecklingsversioner.

Kan jag bidra med funktionalitet X i 3.0?

Kanske. Det finns ett system för funktionsövervakning för 2.2, där du kan föreslå ny funktionalitet. Men, före du skickar något, läst igenom så att inte någon annan redan har skickat in förslag på funktionen du vill se. Utvecklarna har tillräckligt att göra som det är, och att sortera bort dubbleter kommer bara att försena arbetet med att få fram en slutgiltig stabil version. Att skicka in förslag innebär inte att den önskade funktionen kommer att läggas till, utan det är bara ett sätt att kunna föreslå funktioner. Förslag/Önskemål kan antas/avslås utan vidare förklaringar.

Kommer 3.0 att klara av att göra X, Y och Z?

Innan du ställer frågor om phpBB 3.0, sök! Sökfunktionen i 2.1.x fungerar, och vi uppskattar om du använder den innan du skickar en fråga på forumet på Area51. Du kan alltså ladda ner en CVS-version och testa själv, men om du inte är kunnig i PHP och MySQL så är det inte att rekommendera. Detta för att du kanske måste göra vissa justeringar för att komma runt problem och få fram en "fungerande" kopia.

Vilken funktionalitet har phpBB för tillfället?

Massor! Ta en titt här och här.

Kan jag ta en titt på adminverktyget utan att ladda ner phpBB 2.1/2.2?

Ja!

Fortfarande obesvarade frågor? Välkommen att posta dem i forumet på Area51. Notera att dessa bygger på phpBB 2.1.x, och där kan de då och då vara ur funktion eller fungera felaktigt.
[snip... text om moderatorer på Area51]

- phpBB-teamet

Översatt av Marcus Farrington (hoppas jag fått med alla ord korrekt... ;-)).

Ändrad av virtuality i och med 3.0.
Senast redigerad av Marcus den 2007-05-24 18:23, redigerad totalt 1 gång.
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Tack virtuality för din hjälp... jag hade missat att jag hade översatt den där FAQ, och med andra ord ingen aning om att jag kanske borde uppdatera dem. :oops:

/Marcus

Användarens profilbild
simon_alsen
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av simon_alsen »

Kan jag bidra med funktionalitet X i 3.0?

Kanske. Det finns ett system för funktionsövervakning för 2.2, där du kan föreslå ny funktionalitet. Men, före du skickar något, läst igenom så att inte någon annan redan har skickat in förslag på funktionen du vill se. Utvecklarna har tillräckligt att göra som det är, och att sortera bort dubbleter kommer bara att försena arbetet med att få fram en slutgiltig stabil version. Att skicka in förslag innebär inte att den önskade funktionen kommer att läggas till, utan det är bara ett sätt att kunna föreslå funktioner. Förslag/Önskemål kan antas/avslås utan vidare förklaringar.
Postar mitt förslag här istället då min engelska är totalt värdelös.
Förslaget går ut på att man lägger in ett script i forumet och kopplar det till någon hemsida (phpbb.com?). Scriptet skickar information som antal registrerade och antal inlägg till hemsidan. Där kan man sedan se andra forums statistik samt en lista över vilka forum som har flest registrerade besökare samt flest antal inlägg. När man installerar sitt forum ska man också kunna välja vilket land forumet härstammar ifrån så man även kan se en nationell topplista över phpBB-forum. Eventuellt ska man även kunna skriva in en beskrivning av sitt forum så man på "hemsidan" ska kunna söka efter forum. Exempelvis så söker man på "phpBB" och väljer Sverige som land så kommer phpBB Sverige upp.
Tycker det vore en trevlig funktion. :)
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Det tycker jag med.
Men det finns redan tjänster som gör detta.
phpbb2.de har en utvärdering här:
http://www.phpbb2.de/oxpus_toplist.php
Kanske inte precis det du menar, men det är något åt det hållet.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
simon_alsen
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av simon_alsen »

Ungefär som http://www.big-boards.com. Men det vore roligt om det fanns någon funktion så ALLA phpBB forum visades i en lista. :)
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Är du säker på det?

Tänk vilket löjligt stor lista det skulle bli... INGEN skulle ens kolla på den.

Dessutom skulle jag absolut inte vilja att denna funktion var automatikst påslagen och kanske rent av omöjlig att stänga av... för t.ex. om man har ett forum som bara särskilt utvalda får delta i, t.ex. en grupp studenter som går en kurs och använder phpBB-forum som studiehjälpmedel...

/marcus - inte så förtjust i "Storebror ser dig alltid"

rivin
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av rivin »

La precis in en snapshot.. det är fett. whoaaa... (lät mindre hippie när jag skrev det..)
virtuality
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av virtuality »

Whoops, detta var inaktuellt värre. :D Man kanske skulle ta sig lite tid att uppdatera detta, eller kanske i alla fall inte ha det klistrat.
Jonathan Virtuality Gulbrandsen - phpBB Sverige Moderator & Översättare
Utvecklingsforum för den svenska översättningen av phpBB3
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Tänkte samma sak... Men "100 år" senare...:)

/marcus

Skriv svar