MODs och säkerhet

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 2.0.x.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

singh
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

MODs och säkerhet

Inlägg av singh »

Rookiefråga:

Antag följande scenario

1.) Jag baserar ett forum på phpBB 2.0.17 och uppgraderar med diverse MODs.

2.) En säkerhetslucka hittas i 2.0.17.

3.) 2.0.18 släpps som murar igen luckan.

På vilket eller vilka sätt bör jag som admin agera.

Räcker det att jag uppdaterar till 2.0.18 så är säkerhetsproblemet löst? Min fråga är alltså hur "djupt" MODs generellt ligger i forum-koden. Kan dessa i sig själva utgöra säkerhetsluckor, och därmed kräva individiuella uppdateringar?

Följdfråga: Om jag uppdaterar phpBB till 2.0.18 i detta "fingerade fall", kan forumet då braka ihop pga av att installerade MODs är anpassade för version 2.0.17?

/ Singh
Användarens profilbild
WickeD
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av WickeD »

Hej!

(Detta är vad jag tror!)

Om du uppgraderar ditt php till det nyaste så kan du känna dig rätt så säker, jag har då inte hört talas om att Mods kan utgöra någon fara för forumet.

Har du installerat Mods och du lägger in en uppdatering så kan då inte jag se att hela forumet ska rasa ihop.

Jag tror inte att Mods är så känsliga för om du skulle ha 2.0.17 eller 2.0.18 installerat.

Jag installerade CrackerTracker i går för att ha lite extra säkerhet i forumet, det är ju en sak du kan ta och göra med om du känner dig osäker.

(Men jag är ju ingen expert på detta) Så vi få vänta på ett svar från killarna här på supporten :D
Bästa hälsningar - Mikael Andersson

Välkommen till: http://www.bikersite.se - Träffpunkten för svenska bikers!
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support

Inlägg av PazZze »

ja, vissa modifikationer är beroende av vissa kodsnuttar.

Anta att du använder en fil, A, för att med kodsnutten, B, göra C.

och det som är fel i ver. .17 är att man kan tex hacka forumet genom att använda B . Så det änrdas i ver. .18, så att funktionen B tas bort och ändras till något helt annat.
Modden Z behöver funktionen B, men genom att den är borta så kan forumet krascha i vissa lägen, beroende på vad modden gör, och ligger i koden.

men annars så är det bra att kolla med jämna mellanrum om det finns uppdateringar på moddar, för de kan innehålla fel som kan göra så det blir fel i forumen.
men generelt så fungerar de flesta moddar utan ändring på säkerheten.
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Skriv svar