Vad är grejen?
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Vad är grejen?
Fattar inte riktigt grejen med phpBB...
Grottar man ned sig lite i både källkod, mallhantering och framförallt databas så framgår det rätt tydligt att det är riktiga amatörer som stått för utvecklingen, och det är ett under att det fungerar överhuvudtaget.
Databasen är full av redundans och korsreferenser, pappor till trådar lagras för sig och att isolera en tråd innebär att man måste referera minst tre tabeller.
Mallhanteringen är så katastrofal att teman från tredjepart innehåller en massa speciallösningar, och det tar ett bra tag att fundera ut vilken css som används p g a överlagringar och annat.
Källkoden är skriven av hemmahackare utan någon som helst erfarenhet av programmering i större skala. Filer exekveras uppifrån och ned precis som man skrev på 80-talet, och man har smidigt lyckats undgå allt vad inkapsling och objektorientering heter. Antagligen på grund av bristande kompetens...
Så att, vad är grejen? Det måste finnas betydligt bättre alternativ? Vad fick er att välja phpBB?
(Vad fick mig att välja phpBB till företagets officiella forum? I min dumhet undersökte jag inte alternativen och OJ vad jag ångrar mig!)
Grottar man ned sig lite i både källkod, mallhantering och framförallt databas så framgår det rätt tydligt att det är riktiga amatörer som stått för utvecklingen, och det är ett under att det fungerar överhuvudtaget.
Databasen är full av redundans och korsreferenser, pappor till trådar lagras för sig och att isolera en tråd innebär att man måste referera minst tre tabeller.
Mallhanteringen är så katastrofal att teman från tredjepart innehåller en massa speciallösningar, och det tar ett bra tag att fundera ut vilken css som används p g a överlagringar och annat.
Källkoden är skriven av hemmahackare utan någon som helst erfarenhet av programmering i större skala. Filer exekveras uppifrån och ned precis som man skrev på 80-talet, och man har smidigt lyckats undgå allt vad inkapsling och objektorientering heter. Antagligen på grund av bristande kompetens...
Så att, vad är grejen? Det måste finnas betydligt bättre alternativ? Vad fick er att välja phpBB?
(Vad fick mig att välja phpBB till företagets officiella forum? I min dumhet undersökte jag inte alternativen och OJ vad jag ångrar mig!)
Re: Vad är grejen?
Orkar inte svara på allt, men här har du helt fel.xile skrev: Källkoden är skriven av hemmahackare utan någon som helst erfarenhet av programmering i större skala. Filer exekveras uppifrån och ned precis som man skrev på 80-talet, och man har smidigt lyckats undgå allt vad inkapsling och objektorientering heter. Antagligen på grund av bristande kompetens...
phpBB använder sig visst delvis av OO(templateclassen).
För övrigt tycker jag phpBB är snyggt skriven(till skillnad från alternativen).
Trodde detta skulle vara en svensk version av phpBB =)E-mail notification skrev:Du kan använder länken nedan för att se svaren, inga fler meddelande ska skickas till dig tills du besöka ämnet
...Orkar inte svara på allt, men här har du helt fel.
Tro mig, jag vet vad jag pratar om.
Det säger faktiskt en hel del - om alternativen...För övrigt tycker jag phpBB är snyggt skriven(till skillnad från alternativen).
Amatörer? Vad bygger du det på? Jag vetefan hur du definierar amatör men om du menar en person som inte arbetar yrkesmässigt så stämmer det delvis men de flesta av phpBB:s utvecklare har även yrkeserfarenhet. Men det finns ju också en massa klantskallar till konsulter som tar enormt betalt utan att veta ett dugg om vad de sysslar med...xile skrev:Fattar inte riktigt grejen med phpBB...
Vad har du för erfarenhet då? Du kanske hoppade av gymnasiet i ettan och sedan dess hankat dig fram, inte vet jag. Jag skulle iaf inte anställa någon utan högskoleexamen, något som phpBB:s lead developer åtminstone har.
Oj! Du vet vad normalisering innebär! Nu blev Codd glad!xile skrev:Databasen är full av redundans och korsreferenser, pappor till trådar lagras för sig och att isolera en tråd innebär att man måste referera minst tre tabeller.
Det är en optimerings- och avvägningsfråga, att det tar mindre processorkraft göra en SELECT query på en tabell med 100 000 rader istället för på en med 2 500 är väl en självklarhet. En del queries körs oftare än andra, utifrån användningsmönster han man optimerat databas och implementation.
Om du hade satt dig in implementationen och faktiskt reflekterat kring varför så hade du kanske insett det...
Mallhanteringen är superb, det finns ingen forumlösning med enklare templatesystem. Ta vBulletin, deras lösning är ett mischmasch för att inte nämna IP/BS...xile skrev:Mallhanteringen är så katastrofal att teman från tredjepart innehåller en massa speciallösningar, och det tar ett bra tag att fundera ut vilken css som används p g a överlagringar och annat.
Du talar antagligen från ren okunskap eller ovilja att sätta dig in i hur det fungerar.
xile skrev:Källkoden är skriven av hemmahackare utan någon som helst erfarenhet av programmering i större skala. Filer exekveras uppifrån och ned precis som man skrev på 80-talet, och man har smidigt lyckats undgå allt vad inkapsling och objektorientering heter. Antagligen på grund av bristande kompetens...
Har du någonsin programmerat PHP? Större delen av phpBB är OO, men PHP är inte lika OO-inriktat som exempelvis Java eller C# av den enkla anledningen att PHP:s ändamål och tänkta tillämpning inte är desamma som ovannämndas. Dock är OO något som Zend fokuserar på i utvecklingen av PHP, jag har inte läst specarna till PHP5 som finns som beta men jag är gansker säker på att OO-stödet är större i PHP5 än PHP4.
xile skrev:Så att, vad är grejen? Det måste finnas betydligt bättre alternativ? Vad fick er att välja phpBB?
phpBB är den bästa open-source forumlösningen och bland de tre bästa (även inkluderat kommersiella).
Om du nu är ett sådant geni kan du väl hacka ihop en egen forumlösning samt en konverterare till dito på någon kvart.
Personligen måste jag säga att du bara verkar uppblåst, knappast kunnig. Var lite konstruktiv!
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Jag vet att du redan ångrar hälften av ditt inlägg så jag ska vara snäll.
Jag avstår även här från kommentarer.
Läs lite om datastrukturer, speciellt hashmetoder.
PHP:s ändamål och tänkta tillämpning är densamma som ovannämndas, nämligen att bygga applikationer. En treskiktad applikation (som phpBB) blir ohanterlig om den skrivs enligt ett 80-tals-mönster. Framförallt med tanke på att utvecklingen drivs av flera personer i opensource-manér.
Dock är stödet i fyran mer än tillräckligt för att basera projektbaserad utveckling på.
Framförallt i egenskap av administratör för något som jag först uppfattade som ett seriöst forum, men där det visar sig att en av administratörerna tar till personagrepp mot nya användare som ställer objektiva frågor.
de flesta har även yrkeserfarenhet?Kail skrev: men de flesta av phpBB:s utvecklare har även yrkeserfarenhet.
Jag avstår även här från kommentarer.
Avstår här också. Moget påhopp förresten, helt motiverat, och du måste verkligen vara jättestolt.Vad har du för erfarenhet då? Du kanske hoppade av gymnasiet i ettan och sedan dess hankat dig fram, inte vet jag.
...Oj! Du vet vad normalisering innebär! Nu blev Codd glad!
Nej.Det är en optimerings- och avvägningsfråga, att det tar mindre processorkraft göra en SELECT query på en tabell med 100 000 rader istället för på en med 2 500 är väl en självklarhet.
Läs lite om datastrukturer, speciellt hashmetoder.
Ja du... Har man verkligen det? Vore detta sant skulle databasen åtminstone vara indexerad.En del queries körs oftare än andra, utifrån användningsmönster han man optimerat databas och implementation.
Ingen kommentar.Om du hade satt dig in implementationen och faktiskt reflekterat kring varför så hade du kanske insett det...
Snyggt där...Du talar antagligen från ren okunskap eller ovilja att sätta dig in i hur det fungerar.
Jao, lite. Jag är betatestare.Har du någonsin programmerat PHP? Större delen av phpBB är OO, men PHP är inte lika OO-inriktat som exempelvis Java eller C# av den enkla anledningen att PHP:s ändamål och tänkta tillämpning inte är desamma som ovannämndas.
PHP:s ändamål och tänkta tillämpning är densamma som ovannämndas, nämligen att bygga applikationer. En treskiktad applikation (som phpBB) blir ohanterlig om den skrivs enligt ett 80-tals-mönster. Framförallt med tanke på att utvecklingen drivs av flera personer i opensource-manér.
Ja, objektorienteringsstödet är bättre i version fem.Dock är OO något som Zend fokuserar på i utvecklingen av PHP, jag har inte läst specarna till PHP5 som finns som beta men jag är gansker säker på att OO-stödet är större i PHP5 än PHP4.
Dock är stödet i fyran mer än tillräckligt för att basera projektbaserad utveckling på.
Säger vem?phpBB är den bästa open-source forumlösningen och bland de tre bästa (även inkluderat kommersiella).
Snyggt där.Om du nu är ett sådant geni kan du väl hacka ihop en egen forumlösning samt en konverterare till dito på någon kvart.
Sådärja! Jag förlåter dig för alla dina påhopp och hoppas att du vaktar både din tunga och dina antaganden bättre i fortsättningen.Personligen måste jag säga att du bara verkar uppblåst, knappast kunnig. Var lite konstruktiv!
Framförallt i egenskap av administratör för något som jag först uppfattade som ett seriöst forum, men där det visar sig att en av administratörerna tar till personagrepp mot nya användare som ställer objektiva frågor.
Oj, oj! Där fick jag verkligen svar på tal!
Du borde kanske dela med dig av dina insikter med fler än bara oss två. Varför inte skriva ett inlägg på phpbb.com? Då får flera dra nytta av dina expertkunskaper.
http://www.phpbb.com/phpBB/viewforum.php?f=18
Du borde kanske dela med dig av dina insikter med fler än bara oss två. Varför inte skriva ett inlägg på phpbb.com? Då får flera dra nytta av dina expertkunskaper.
http://www.phpbb.com/phpBB/viewforum.php?f=18
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
Jag valde phpbb för att det är både gratis och snyggt.xile skrev: Så att, vad är grejen? Det måste finnas betydligt bättre alternativ? Vad fick er att välja phpBB?
Jepp, jag med.
Enkelt att sätta upp, massor av snygga themes (tack Jakob för Solaris) osv.
Sen hur koden är strukturerad bryr jag mig mindre om. phpBB har en fantastiskt aktiv användarbas och hur snyggt och väl fungerande ett system är så finns det alltid folk som 1: inte själva orkar engagera sig men ändå klagar 2: "skulle kunna göra allt så mycket bättre själv".
Jag är glad att nån sitter och kodar åt oss så man kan få nytta & glädje av deras kunskaper.
Enkelt att sätta upp, massor av snygga themes (tack Jakob för Solaris) osv.
Sen hur koden är strukturerad bryr jag mig mindre om. phpBB har en fantastiskt aktiv användarbas och hur snyggt och väl fungerande ett system är så finns det alltid folk som 1: inte själva orkar engagera sig men ändå klagar 2: "skulle kunna göra allt så mycket bättre själv".
Jag är glad att nån sitter och kodar åt oss så man kan få nytta & glädje av deras kunskaper.
Jag valde det i första hand för att jag sett många forum använda det och hört mig för bland dem för att få åsikter om det. Sedan var ju priset ganska avgörande.xile skrev:Så att, vad är grejen? Det måste finnas betydligt bättre alternativ? Vad fick er att välja phpBB?
Sedan har phpbb potentialen att bli riktigt bra, om man tar sig tid att göra små justeringar... med att det har potential menar jag, att det skulle inte en egenutveckling av ett forum ha... det skulle inte bli klart...
/Marcus