Inlägg syns inte direkt, kan ta 4-5 timmar?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Stoft
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

Inlägg syns inte direkt, kan ta 4-5 timmar?

Inlägg av Stoft »

Hej!

Många av användarna på mitt forum LynxTalk.se har problem med att deras inlägg inte syns förrän efter typ 4-5 timmar eller ett helt dygn efteråt.
Gäller även när de har kollat på en oläst tråd så markeras inte den som läst.

Vad kan vara fel?
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Re: Inlägg syns inte direkt, kan ta 4-5 timmar?

Inlägg av Slacker »

Här finns en tråd om problemet? När postningarna dyker upp har de rätt postningstid eller har den blivit fel också?
https://www.phpbb.com/community/viewtop ... 6&t=657755
Stoft
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Stoft »

Tack för länken!

Jag återkommer om tiden är rätt.
Stoft
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Stoft »

Tiden på inläggen stämmer!

Så här skriver en medlem,
Jag postar ett inlägg och det syns som postat direkt efter, men när jag återgår till "index" syns det ej och det syns ej när jag går in på tråden igen.

Men när jag går in i min profil och kollar på mina postade inlägg ser jag inläggen.

Efter en dag eller nått verkar dom synas som vanligt men ej direkt efter jag postat.
Stoft
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Stoft »

Tömde Cachen och Sessioner och nu verkar det fungera igen.

:oops: Lite pinsamt! :oops:
Stoft
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Stoft »

Problemet kom tillbaka direkt!

Tips?
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Slacker »

Kanske bättre du frågar i engelska forumet för här verkar alla vara på semester:
https://www.phpbb.com/community/viewforum.php?f=46
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Hej,

Hur aggressivt cachar du på servern? Menar antingen via phpBB eller via resursbesparande system som ACP, MemCache på servern.

Vissa sidor, t.ex. in profil, kanske sparas alls i cachen och/eller hade för närvarande ingen version i cachen. Medans alla mer besökta
sidor både cachas och just nu hade en kopia i cachen.

Serverside cache fungera som så att när en sida hämtas, så kollas det upp om det finns en kopia i cachen och när den kopian skapades.
Om man t.ex. satt upp att var 4 timme ska kopior bytas ut mot en färskare kopia så kommer besökets tidpunkt matchas mot kopias
tidstämpel och om det inte var 4 timmar sedan den skapades så skickar den ut kopian helt utan att undersöka om något hänt på sidan
som kopian avser. Men OM besöket sker mer än 4 timmar senare så raderas kopian i cachen och en ny sida skickas ut (med de senaste
uppdateringarna sedan förra kopian skapades), och den nya sidan lagras till cachen men en ny tidstämpel.

Som jag sa, vissa sidor (de som besöks ofta och eller tar mycket tid att skapa) cachas medans sidor som besöks väldigt sällan inte alls
lönar sig att spara i cachen.

Vad som sparas/inte sparas i cachen är en balansgång... och framför allt hur mycket tid det ska gå innan cachen förkastas.

/marcus

PS!
Nej, vi har inte semester... men ibland händer det att alla (som kan, vill, vågar eller tror de vet svaret) för tillfället har förhinder.
Det är ju trots allt sin obetald fritid som folk lägger på att svara här...
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar