Forumet har flippat ur

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
sanna
Medlem
Medlem
Svar: 0

Forumet har flippat ur

Inlägg av sanna »

Forumet har totalt flippat ur. Då försökte jag återställa det men jag lyckas inte.

Hur gör jag för att återställa forumet? (har laddat ner backup på datorn) Jag har testat på flera olika sätt utan att lyckas.

Alternativt, hur gör jag för att installera ett nytt forum?

Sorry för den dåliga beskrivningen, men suttit i över 2½ timmar och blir bara mer och mer fel... och alla kan se alla inlägg som inte ska synas (de har blivit globala anslag). Finns det något sätt att få bort de globala anslagen? En del av dem är t.o.m. från forum som jag tagit bort...

(Forumet: www.skhrf.com/forum
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Re: Forumet har flippat ur

Inlägg av Holger »

Om forumet har "flippat ur" så måste det ju ha en orsak, det hjälper nog inte att bara återställa en backup.
Vad gjorde du precis innan det hände? Lade du till moddar eller ändrade du inställningar?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
sanna
Medlem
Medlem

Inlägg av sanna »

Jag tog bort några kategorier. När jag gjorde det blev fler kategorier osynliga, då skapade jag nya kategorier och flyttade över inläggen där. Tillslut så syntes nästan inga kategorier. Då testade jag att återställa forumet. Då blev helt plötsligt alla inlägg från de privata kategorierna globala anslag. Sen har jag testat att ta bort de privata kategorierna för att få bort de inläggen men de är fortfarande kvar.

Det jag vill nu är alltså antingen att återgå till backupen innan jag började rensa forumet (och låta de kategorierna som jag tog bort vara kvar) eller att skapa ett nytt forum och flytta över alla gamla inlägg dit. Jag lyckas dock inte med något av dem. Någon som kan hjälpa mig?

Jag har aldrig skapat ett forum själv innan utan bara tagit över det som jag sköter, därför är jag helt vilse i djungeln...
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Hm, det låter underligt!

(Börja med att ta säkerhets-backup på din databas med mysqldumpern.)

Prova sedan att installera ett nytt forum i en mapp på servern (se till att använda ett annat prefix eller en annan databas) och återställ sedan där med din phpBB3-backup som du nu vill använda, den med kategorierna som de var innan allt började flippa ur.
Kolla om det fungerar.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Jag måste dock säga att det är första gången jag hör ett forum flippa ur på detta vis.
Jag har dock aldrig använt den foruminterna backup-funktionen - den brukar timeouta för stora forum.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
sanna
Medlem
Medlem

Inlägg av sanna »

Har tagit en backup men med den interna backupen, den ligger på min dator. Jag hoppas den ska fungera.

Jag förstår dock inte hur jag gör för att installera ett nytt forum. Jag har laddat ner det och laddat upp både det och ett språkpaket på servern (med annat namn). Dock förstår jag inte hur jag går vidare? Vad måste jag ha på datorn? Försökte installera mysql (hade det nog redan så var lite klumpigt att spara över...) men förstår inte hur jag installerar det?

Suttit med detta några timmar nu så börjar känna mig lite less... Men nog är det mysko!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Ligger forumet på ett webbhotell? Vilket?
Du behöver inte installera mysql, det ligger och körs på webbhotellet. Det enda du behöver på din egna dator är ett FTP-program och en bra php/html-editor.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
sanna
Medlem
Medlem

Inlägg av sanna »

Forumet ligger på one.com.

Två personer har försökt att fixa det, dock så är backupen för stor för att ladda upp den. Hur löser man det? Behövs något program eller liknande?
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Inlägg av Sinom »

Du har en speciallist på just den frågan i denna tråden :wink:

Det kan Holger bättre än någon annan :)
Bild
Användarens profilbild