val av folder vid nerladdning samt fråga om redigering

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
poksyl
Medlem
Medlem
Svar: 0

val av folder vid nerladdning samt fråga om redigering

Inlägg av poksyl »

Hej! Har just blivit medlem här. Jag har ambitionen att starta forum inom ett av mina yrkesområden. Efter att ha sökt på nätet hittade jag fler aktörer bl a phpBB.com Fastnade för det och laddade ner senaste version. Efter dekomprimering laddade jag ner hela paketet till min server. Det är hos wildwest domains där jag är återförsäljare så jag har redan ett par tre sidor liggande hos dem. Dessa är dock vanliga html sidor så dom har jag bra koll på. När jag laddade ner filerna fanns en mapp som heter php_uploads. Lite naivt? tänkte jag att om jag lägger allt där så kommer det upp automatiskt när jag söker på webadressen. Tji fick jag. När det inte gick laddade jag upp igen under rotfoldern som heter html och har därför nu 2 versioner. I dag hittade jag den här trevliga svenska sidan och läste Petras installations guide. Hittade sedan filerna som snällt kom upp på browsern. Valde det som ligger under roten, men har inte börjat installera. Är nu lite osäker om det är bättre att välja mappen som ligger under php_uploads eftersom det finns en sån. Kan det ha betydelse för hur webhotellet hanterar detta? Känns som att man aldrig vet vad som är mer komplicerat än man tror nu för tiden.
Har sen en fråga om hur jag sedan går vidare med redigering. Jag är gammalmodig och gör allt i html. Kodar själv utan webgenerator, men brukar använda frontpage för att se hur det blir samt se tabellstrukturer. Har dock redigerat i anteckningar också och det är inget problem. Jag har gjort ett tiotal websidor minst och sköter 5 varav 2 egna. Allt dock i ren html. Jag kan inget annat inte t ex css som jag dock skulle behöva.
Fråga är det möjligt att jobba med redigering genom att lägga in vanlig html kodning där det behövs/passar in eller funkar inte det? Kan jag inte modifiera sidan efter eget tycke blir det ju lite knepigt.
Jag är helt nybörjare på all annan kodning, men en fena på html samt på weboptimering.

Blev långt detta

Mvh PO Sylwan
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: val av folder vid nerladdning samt fråga om redigering

Inlägg av Marcus »

Lite svårläst när du inte delar upp texten i stycken... Men jag tror jag hittade någon fråga i all den där texten.

php_uploads är nog en mapp som används temporärt t.ex. när man via hemsidan laddar upp saker, och under tiden som filen flyttas till servern som läggs den bit för bit ihop i php_uploads. När filen är helt uppladdad läggs den in i den mapp som du bestämt att t.ex. phpBB eller annat program ska lagra sina filer i.

När det kommer till phpBB och redigering, så är det vanligt att man sitter med ett textverktyg... dock inte Anteckningar. Orsaken är att Anteckningar inte hanterar UTF-8-kodning korrekt, utan konverterar alla ÅÄÖ till skräptecken. Rekommenderar t.ex. Notepad++.

Ang. att redigera HTML-kod (om vi bortser från ovanstående), så är det i mallfilerna helt OK att köra med HTML, men man får vara noga med att vissa delar har med hur PHP-skriptet spottar ut sin output... så man inte förstör något av det. Så jag skulle rekommendera att du tar backup, och sedan testar lite hur det blir.

Men tänk på att ska du göra nya funktioner, som anpassar sig efter någon omstädighet... t.ex. vem som är inloggad, så måste du lära dig PHP-kodning eller installera MODar (kräver inte att man kan PHP, men det är ju bra om man kan se om det är rimligt och om man verkligen gör rätt).

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
poksyl
Medlem
Medlem

Re: val av folder vid nerladdning samt fråga om redigering

Inlägg av poksyl »

Har hittat och laddat ner notepad++ Tack för hjälpen. / Poksyl
Skriv svar