Jag har lite snabbt tvingats sätta upp ett numera ganska välbesökt forum med hjälp av phpbb och en databaskunnig kompis men förstår alltför lite för att kunna gå in och ändra radikala saker.
Därför söker jag svar på smått och gott och hoppas på er hjälp.
Klistrad och Viktigt meddelande är två begrepp som dyker upp i olika forum.
Hur används dessa begrepp?
Är det bara admin som styr dem?
Om man markerar ett ämne som klistrat/viktigt meddelande - vad händer?
Att det ämne som fått en inlägg senast hamnar överst i sid/ämneslistan kan vara trevligt - ibland - men går det att styra. Dvs. om jag bara vill ha datumordning på nya ämnen och istället se en icon fladdra om det är ett nytt inlägg i ämnet. Går det att administrera?
Kan man styra att gäster enbart kan läsa i forumet - för att skriva måste man registrera sig? Hur och var?
Kanske lite för enkelt men hur gör man för att i forumet göra nya "ämnen" med underämnen så som i detta forum. Intresseämnen alltså därman får snirkla sig ner i jakten på intressanta saker och frågor.
Inser efter några minuters skrivande att jag letar efter en manual, gärna på svenska.
Mitt forum: http://www.pfk.se/debatt_annonser.htm
Hoppas på svar på någon av mina frågor.
Kan någon förklara lite enkelt
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
I ACP'n väljer du Forumadmin>>Rättigheter
Välj forum, välj avancerat läge
Nu kan du ställa in vad man får göra eller inte göra.
Står det Alla gäller det alla
Står det Reg gäller det registrerade användare
Osv..
Viktigt meddelande står alltid överst följt av Klistrat meddelande, denna funktion styrs av de rättigheter som satts enligt ovan.
Det kan vara en bra idé att bara admin och moderator har den rättigheten.
En bra mod att prioritetsordna ämnena har jag själv fått hjälp att hitta:
I ACP'n Forumadmin>>Hantering skapar man Kategorier respektive Forum.
Kategorin kan innehålla flera forum.
Jag såg att PFK har två kategorier, "Bildjournalistik" och "Köp, Sälj, Byt" och att dessa båda kategorier bara har ett forum vardera.
Som exempel skulle man i kategorin "Köp, Sälj, Byt" ha tre forum "Köpes", "Säljes" och "Bytes" i stället för Annonstorget.
Hoppas att du kommer en bit på vägen
Välj forum, välj avancerat läge
Nu kan du ställa in vad man får göra eller inte göra.
Står det Alla gäller det alla
Står det Reg gäller det registrerade användare
Osv..
Viktigt meddelande står alltid överst följt av Klistrat meddelande, denna funktion styrs av de rättigheter som satts enligt ovan.
Det kan vara en bra idé att bara admin och moderator har den rättigheten.
En bra mod att prioritetsordna ämnena har jag själv fått hjälp att hitta:
I ACP'n Forumadmin>>Hantering skapar man Kategorier respektive Forum.
Kategorin kan innehålla flera forum.
Jag såg att PFK har två kategorier, "Bildjournalistik" och "Köp, Sälj, Byt" och att dessa båda kategorier bara har ett forum vardera.
Som exempel skulle man i kategorin "Köp, Sälj, Byt" ha tre forum "Köpes", "Säljes" och "Bytes" i stället för Annonstorget.
Hoppas att du kommer en bit på vägen
På engelska har vi announcement och sticky. Announcement betyder ordagrant "tillkännagivande" på svenska men det är för långt så vår översättningsgrupp har valt det kortare "viktigt".
Sticky indikerar något som av en moderator eller admin anses vara av tillräckligt stor vikt för att det skall "flyta" ovanpå andra ämnen i forumet, ungefär som när man klistrar fast ett viktigt anslag på en anslagstavla istället för att sätta fast det med häftstift. Det saknas en bra översättning för sticky som enkelt förklarar begreppet, egentligen är "sticky" ett dåligt ordval men bra interaktionsmetaforer är svåra att skapa.
Sticky indikerar något som av en moderator eller admin anses vara av tillräckligt stor vikt för att det skall "flyta" ovanpå andra ämnen i forumet, ungefär som när man klistrar fast ett viktigt anslag på en anslagstavla istället för att sätta fast det med häftstift. Det saknas en bra översättning för sticky som enkelt förklarar begreppet, egentligen är "sticky" ett dåligt ordval men bra interaktionsmetaforer är svåra att skapa.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html