Uppdaterat från 3.0.9-->3.0.10

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Morgan84
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

Uppdaterat från 3.0.9-->3.0.10

Inlägg av Morgan84 »

Hejsan.
Jag har just nu uppdaterat mitt forum till 3.0.10.
Hela uppdaterings processen har gått helt felfritt. Inga varningar eller andra fel :shock: .
Ni som hjälpt mig med övriga support frågor vet att jag är inte den med största turen vad gäller att uppdatera forum etc.
Så nu är saken den att jag undrar då om verkligen allt är ok.

Jag gjorde som Sinom rek i en tråd
*Före du uppgraderar - gör en backup på alla filer och databasen*

Ladda ner hela paketet av den senaste versionen. (Som du finner här)
Packa upp alla dessa nya filer till din forumroot, UTOM config.php och mapparna /images och /files
Gå till http://www.dinsida.se/phpBB3/install/da ... update.php
Låt den köra och ta sedan bort mappen install.
När detta är gjort har du den senaste versionen av phpBB, och alla användare och inlägg finns kvar, men utan MODs som eventuellt blivit installerade.
Men när man har moddar etc så använder man ju auto update package och då får man enbart 2 mappar som heter install och docs. Där finns inga config.php och heller inte mapparna images och files.
Är det verkligen rätt? Har jag sådan tur så att det redan är färdigt allting???=)

Ser nu ut så här:
Namnlös.jpg
Namnlös.jpg (37.36 KiB) Visad 7282 gånger
Mvh Morgan
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Re: Uppdaterat från 3.0.9-->3.0.10

Inlägg av Sinom »

Hej Morgan84!
Morgan84 skrev:Är det verkligen rätt? Har jag sådan tur så att det redan är färdigt allting???=)
Utan felmeddelanden så verkar din uppdatering gått felfritt. :wink:

När man använder Auto Update så kommer phpBB själv att applicera alla ändringar, varpå du sedan får en fil med alla nya filer i.
Dessa filer laddar du sedan upp på servern, för att phpBB återigen skall kontrollera dina filer.

På detta sättet så försöker den automatiska uppdateringen behålla alla eventuella MODs som du har installerat.

- Sinom
Bild
Morgan84
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Morgan84 »

Hum.. Jag har inte fått någon fil alls???
Morgan84
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Morgan84 »

Edit.
Testade ladda upp

Kod: Markera allt

install
till min ftp och klicka in mig på system fliken i acp.
Det står då bara att forumet redan är uppdaterat och klart. Så det verkar vara grönt alting=)

Kan ändå inte fatta att det gick så smidigt=)

Mvh Morgan
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Inlägg av Sinom »

Morgan84 skrev:Hum.. Jag har inte fått någon fil alls???
Detta är om man kör en automatiserade uppdateringen. Detta gäller endast om man har MODs installerade.

Den andra varianten, den du använde dej utav är den "manuella" uppdateringen. Där man lägger in alla nya filer och uppdaterar databasen.
Om man gör på detta sättet så försvinner alla MODs man tidigare har installerat.

Om man har MODs så skall man använda sej utav den automatiserade uppdateringen.

- Sinom
Bild
Morgan84
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Morgan84 »

Men inga av mina mods har försvunnit:) Jag har alla kvar och dem ser ut att fungera helt felfritt:)
Med vänlig hälsning, Morgan
Morgan84
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Morgan84 »

Ser nu att jag citerat fel text Sinom i mitt första inlägg.
Men Min uppdateringsprocess från 3.0.9-->3.0.10 såg ut så här:
* Besökte http://www.phpbb.com/downloads/olympus.php?update=1
* Valde 3.0.9 i scroll-listan
* Fick då upp Download phpBB 3.0.9 to 3.0.10 Update Package (zip) som är ett sk (Automatic Update Package)
* Laddade hem rar-filen och packade upp denna
* Fick då följande mappar

install
&

docs
* Placerade bägge mapparna i min

root
via filezilla
Besökte sedan http://www.dinsida.se/phpBB3/install/da ... update.php

Då kommer det upp en ruta som visar ev fel och då även om installationen gått igenom.
Min gick här igenom utan några fel alls.

* Stängde ner sidan och gick sedan in och raderade mappen

install
vilket jag var tvungen att göra för att mina medlemmar inkl jag skulle kunna besöka forumet.

Jag har följande moddar installerade på forumet:
NV advanced last topic titles
ReIMG Image Resizer
phpBB Gallery
phpBB Smartfeed

Dessa moddar fungerar precis som vanligt. Inga som helst problem med några av dem.

Det var denna text jag skulle ha i mitt första inlägg:
Har du några MODdar installerade, eller använder du en modifierad version utav antingen prosilver eller subsilver2?

Om svaret på ovanstående frågor är: Ja - Vänligen följ nedanstående instruktioner

För att uppdatera ditt forum till senaste versionen behöver du använda det automatiska uppdateringspaketet från phpBB.com, detta går att ladda ned - här
Välj din nuvarande version utav phpBB och klicka på Select. Ladda sedan ner det paketet som dyker upp.

Det paketet du laddar ner innehåller uppdateringspaketet från den version du valde till den direkt efter. D.v.s att om du valde version *.*.* så har du uppdateringspaketet till *.*.*.
Det går alltså bara uppdatera en version i taget.

Ladda ner uppdateringspaketet för din nuvarande version - här
Packa upp filen
Inuti finner du en mapp som heter install - Denna skall laddas upp till din forumroot (samma plats som config.php ligger)
Logga in på din Administrationspanel på forumet och klicka på fliken System
Klicka på länken enl. bilden nedan och följ instruktionerna
Som synes så är uppdaterings processen inte densamma som från 3.0.8 till 3.0.9 och 3.0.9 till 3.0.10.
Sinom skrev:

Den andra varianten, den du använde dej utav är den "manuella" uppdateringen. Där man lägger in alla nya filer och uppdaterar databasen.
Om man gör på detta sättet så försvinner alla MODs man tidigare har installerat.

Om man har MODs så skall man använda sej utav den automatiserade uppdateringen.

- Sinom
Jag använde alltså den automatiserade uppdateringen tolkar jag det som då den heter "auto" Inte den manuella.
Eller har jag fel?
Mvh Morgan
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Jag använde alltså den automatiserade uppdateringen tolkar jag det som då den heter "auto" Inte den manuella.
Precis. :)
Skriv svar