Installationshjälp - Surftown

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Sebastard
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Installationshjälp - Surftown

Inlägg av Sebastard »

Hejsan!

Ja, detta är rätt så frustrerande. Jag är helt klart nybörjare, men inte helt grön vad gäller installation av plattformar/mjukvara online. Har tidigare installerat forum/bloggar och allt möjligt på olika webhotell. Nu däremot - 4 timmar av misslyckande. Jag behöver hjälp/råd.

Jag klarar inte av att manuellt installera PHPBB3 på Surftown. När jag laddat upp katalogen via ftp, korrigerat rättigheterna och försöker nå index.php får jag error 404. Spelar ingen roll i vilken katalog, katalognamn eller huruvida namnet har versaler eller ej - svaret blir alltid error 404. Skapandet av databas fungerade felfritt på surftown, vilket gör det bättre än exempelvis one.com, men detta gör det faktist rätt irriterande.

Nej, det är inte fel på mig, programvaran eller sättet jag laddar upp på. För att kontrollera detta laddade jag upp samma katalog på samma sätt till mitt personliga webhotell på One.com. Jag prövade att nå index.php där och - bam. Gick felfritt på första försöket.

Nu undrar jag om någon har stött på samma problematik på surftown. Jag har mailat dem och förväntar mig ett svar, men tänkte att någon här kanske har erfarenhet att dela med sig av. All hjälp uppskattas. Jag fick ett väldigt bra erbjudande av Surftown och jag vill ogärna byta webhotell, men naturligtvis tänker jag använda mig av ångerrätten om detta inte fungerar som det ska.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Installationshjälp - Surftown

Inlägg av Marcus »

Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Sebastard
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Sebastard »

Ingen skillnad, tyvärr.

Vet inte om det är riktigt samma problem - jag når inte ens Index.php-filen. Får bara 404 när jag försöker nå dem, som om den inte ens finns där. Har ändrat filen i alla fall utifall att ett annat tips fixar det hela. Tack för rådet!
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Fungerar det om du skriver in "index.php"?

Om det gör det, så har de stängt av att ".php" ingår i DirectoryIndex.

/marcus

Sebastard
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Sebastard »

Antar att du syftar på versaler i Index/index. Samma problem där.

Jag kan ju tillägga att detta problem inte är begränsat till php-filer eller phpbb3. Jag försöker skriva in bild-adresser (smilies, etc) och dessa går inte heller att nå, trots att jag har korrekta fil/mapprättigheter. Det gör mig lite fundersam. När jag försöker nå vilken fil som helst på domänen/webhotellet uppstår felet.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Syftade inte på versaler/gemener, även om det är att betrakta som två olika filer.

Jag syftade på att man kan ställa in på en server vilka filer som ska vara att betrakta som "indexfiler". Dvs. vilken/vilka filer som ska användas om man inte skriver ett filnanmn. Detta är det DirectoryIndex som sköter, och man brukar vanligtvis ha t.ex. "index.php, index.htm, index.html, default.htm, default.html". Ordningen avgör vilken fil som har företräde om två filer finns, t.ex. båda index.php och index.htm.

Att exakta URLer till bilder inte visas kan vara för att man har lagt på något skydd mot hotlink, dvs. att anropet till en .png/.gif/.jpg måste komma från en sida på servern.

Om om filen heter "index.php" och du skriver exakt sökväg till den (t.ex. www.min domän.se/index.php) men ändå får fel... då är det något annat som är fel.

Sebastard
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Sebastard »

Ah, låter logiskt :).

Filen heter "index.php" och jag använder exakt sökväg för att anropa den (http://www.min domän.com/phpbb3/install/index.php. Därför det är riktigt fundersamt - exakt samma metod fungerar felfritt på min privata sida som ligger på one.com. Enda skillnaden är verkligen webhotellet, vilket leder mig till slutsatsen att någonting verkligen är fel på surftowns sida.

Får helt enkelt hoppas på svar från dem i tid, men det är ju ganska frestande att slänga iväg ett samtal, använda ångerrätt och flytta till Binero måste jag säga. Var Binero jag tänkte först - innan jag såg rabatten på 500 kr som Surftown för tillfället har.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Vad händer när du besöker:

www.min domän.com/phpbb3/index.php

(Den ska då hoppa vidare till installationen... men jag vill veta om händer)

/marcus

BTW!
Vi undanber oss länkar till den domän du valde att använda... eftersom den existerar och innehåller olämpligt innehåll.
DS!

Sebastard
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Sebastard »

Oj! Ber om ursäkt för länken, borde insett att den adressen fanns.

Samma problem händer om jag försöker göra detta på surftown. På one.com fungerar det däremot. Prövade även att ladda upp hela mappen igen (samt ladda ner paketet från phpbb, ifall det var felet), men samma fel :/.

Tack så mycket för alla ansträngningar än så länge.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Du använder inte subdomän och har glömt den? :oops:
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Sebastard
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Sebastard »

Nix. Inte kört igång någon subdomän. Köpte domänen/utrymmet och har sedan dess bara försökt att få detta att fungera. Förvånansvärt att det ska vara så problematiskt :(
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

PMa domän och sökväg ...
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Sebastard
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Sebastard »

Skickat :). Tack för att du vill hjälpa!
Sebastard
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Sebastard »

Detta problem är nu löst.

Lösningen var lite konstig (ser jag det som, eftersom ingen annan host behövt denna åtgärd).

Från supportens sida flyttade man alltså mappens (phpbb3) innehåll till root, istället för att ha innehållet i en undermapp (phpbb3). Detta verkar göra så att det fungerar. Eftersom inga andra webhotell har behövt detta blir man lite fundersam - dessutom förklarar detta inte mitt kontos resterande problem, bland annat varför jag får error 404 när jag försöker nå min domän allmänt.

Jag funderar om jag ska ge detta en andra chans, men oavsett av resultatet så ska Surftown och supportteknikern som kontaktade mig (och även gav mig ett telefonnr, trots att jag inte var VIP-kund) ha 5 stjärnor för sitt bemötande och sin hjälpsamhet.
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Inlägg av Sinom »

Hej Sebastard!

Om du försöker nå din domän genom: www.mindomän.se så behöver du ha innehållet i din root, alltså din index.php etc.

Om ditt forum ligger i root/phpBB3 så bör du nå ditt forum genom www.mindomän.se/phpBB3

Om du hade forumet i en mapp vid namn phpBB3 så kommer du få ett 404-error om du inte "går in i mappen" genom www.mindomän.se/phpBB3.
Annars letar domänet efter en index-fil i rooten, men där ligger då endast en mapp.

Det går bra att ha forumet i en mapp som du hade, men då behöver man redigera sin .htaccess

Blir lite rörigt :oops:

Hugs :ugeek:
Bild
Skriv svar