Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Jag har nyligen konverterat ett phpBB2 forum från PHP-Nuke till ett phpBB 3.09 och allt har varit frid och fröjd tills jag skulle byta namn på ett forum. I ACP upptäckte jag att bara 2 kategorier visas i ACP trots att jag har ungefär 20 stycken. När jag försöker att välja en kategori att redigera ur Välj en kategori, så finns visserligen alla 20 kategorier där, men de är gråa och går ej att välja. Tacksam för tips!
Hej,
det var ju ledsamt att höra. Jag tror att det blivit något fel på märkningen av kategorier, men vi behöver nog veta mera, kanske tom komma in i din databas eller ACP för att veta vad dom hänt och hur detta ska gå att rätta till Kan du fylla i supportmallen? http://forum.sinom.se/smg/index.php?c=m ... tor&step=2
Vilken version utav phpBB använder du?: phpBB 3.0.9 Vad har du för adress till ditt forum?: Ej tillämpbar Vad använder du för webhotell?: One.com Hur installerade du ditt forum?: Jag använde mig utav nedladdningspaketet från phpBB.com Är ditt forum en ny installation eller en konvertering?: Konvertering från phpBB2 Krävs det att man registrerar för att producera detta problem?: Ja Har du några MODs installerade?: Nej Vilka stilar har du installerade?: prosilver Vilket/Vilka språk har du installerat på ditt forum?: svenska Vad har du för erfarenhet?: Ny till PHP men inte phpBB När började ditt problem?: Uppstod efter konverteringen och uppträdde också på min testserver, där jag förtestade konverteringen. Vänligen beskriv ditt problem.: Har 20 olika kategorier i forumet, som alla syns och fungerar perfekt. När jag går till ACP syns bara 2 kategorier samt huvudkategorin, vilket gör att jag inte kan byta namn på en kategori.
Jag har tittat i tabellen phpbb_forums och de tre kategorier som syntes i ACP hade dubbla förekomster konstigt nog. Man undrar om det är rätt kategori som syns i ACP eller varför det är dubbelt där.
Vilken tur att du har en backup, å på testserver dessutom. Jag vågar inte spekulera om hur du kan fixa utan att själv undersöka direkt, så det är ett allmänt råd du får. Tanka ner STK http://www.phpbb.com/support/stk/ å lägg på din testserver och kolla vad du kan göra med den. Berätta gärna vad du får för resultat, iallafall om du lyckas fixa problemet!
Sinom har en hyfsat bra översättning online på https://github.com/sinom/support-toolki ... anguage/svjag har korrat den, men den versionen finns av diverse dumma prsaker inte än annat än privat på en server i Finland just nu...
Tack! Vet du om det skall finnas dubbla versioner av kategorierna i phpbb-forums. Jag börjar misstänka att de extra versionerna stör och gör att de andra kategorierna inte syns i ACP. Extraversionerna har en annan och högre forum ID. Om den normala kategorien Allmän diskussion har forum id 1, så har Allmän diskussion version 2 forum id 25.
Jag har gjort vissa framsteg nu. Jämförde de kategorier som syns i ACP med de som inte syns. De som syns har parent_id 0, medan de som inte syns har parent_id 23. Ändrade en kategori från parent-id 23 till 0 och då syntes den i ACP. Så antagligen är jag på rätt spår nu.
Jag har ikväll testat stk, men den kunde inte lösa mina problem trots att jag körde alla databasrensningar och databasupgrader. Jag bytte då parent_id på alla mina forumkategorier från 23 till 0. Då syntes alla kategorier i ACP och forumet såg normalt ut. Jag bytte också namn på en forumkategori i ACP och det gick bra.
Jag vågade aldrig byta parent_id på forumen, därför att jag var osäker på om det kanske kunde uppstå fel eller svårigheter efteråt. Istället så bytte jag namn på forumen med hjälp av phpMyAdmin och ändrade direkt i phpbb_forums. Det fungerade väldigt bra och utan problem.
Jag har hittat problemet med att ändra på kategorierna, som Administratör och det berodde på att Administratören saknade som användare kategoribehörighet och då går det tydligen inte att administrera kategorierna heller. Så fort administratören fått kategoribehörighet så fungerade det. Hur ser man enkelt om man har kategoribehörighet. Om man saknar kategoribehörighet som användare, så kan man inte se forumets olika avdelningar eller kategorier.