Hur stoppa "icke önskvärda" att registrera sig?
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Hur stoppa "icke önskvärda" att registrera sig?
Fram till i höstas hade vi fått tre liknande registreringar. Numera blir det omkring 20 - 30 i veckan. De känns ju lätt igen på att användarnamnen är "pekfingerhopp" på tangentbordet.. oläslig rappakalja.
Jag kan inte förstå hur det kan tyckas vara lönsamt att registrera sig, fylla i formuläret och hitta på alla valser..
Dessutom irriterar det mig att det tydligen går alldeles utmärkt att fylla i registeringsformuläret med kyrilliska( ryska) bokstäver. Det borde väl i alla fall gå att blockera?
Det tar mer och mer tid att rensa ur dessa registreringar, jag vill för sinnesfridens undersöka alla så långt det går, det kan ju faktiskt vara en människa som är seriöst intresserad i vårt forum ( som befattar sig med motorcyklar av märket JAWA och CZ, tillverkade i Tjeckien, förr stora i Östblocket).
Men hittills kar de flesta visat sig vara välkända spammare eller så väljer jag bort dem som medvetet ljuger om hemort, propagerar för porr eller liknande.
Detta tar en massa tid. Finns det någon spärr eller filter jag skulle kunna lägga in? Det känns ju trist att blockera hela världsdelar, men det verkar vara enda alternativet.
Men hur gör man?
Anders
Re: Hur stoppa "icke önskvärda" att registrera sig?
Det finns en guide om hur man motverkar spam i phpBB3 - http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=7998
Den bästa lösningen är den första. Nu vet jag inte vad Ni har för forum, men ju mer inriktat forumet är, desto bättre fungerar den metoden.
Det finns inga administratörer/användare på forum som tycker om spammare. Så att vilja ha bort dom är det inget fel påandercz skrev:Detta låter ju fruktansvärt icke PK
Hugs
Re: Hur stoppa "icke önskvärda" att registrera sig?
Det tar mer och mer tid att rensa ur dessa registreringar, jag vill för sinnesfridens undersöka alla så långt det går, det kan ju faktiskt vara en människa som är seriöst intresserad i vårt forum
Jag har lagt spärrar i .htaccess på forum.mammapappa, så att de flesta (en skummis har kommit om, men annars så har vår trafik från spärrade isp och ip:n avtagit helt) med isp/ip:n från Ryssland, Ukraina Vitryssland och ett par andra stater skickas till följande sida; http://forum.mammapappa.com/403.html för vi har tillåtit gäster att skriva anonymt och använder just nu enbart extra profilfält och enkel CAPTCHA som spamfilter.