Ställa in fast bredd?

Frågor kring forumdesign (teman/themes) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Skriv svar
Frallmeister
Medlem
Medlem
Svar: 0

Ställa in fast bredd?

Inlägg av Frallmeister »

Hej!

Som nybörjare och skapare av mitt första forum så har jag ett problem av antagligen ganska enkel karaktär. Jag försökte söka efter svar men det varierar mycket från stil till stil och på olika sorters forum.

Min adress är http://lararforum.com/phpBB3/index.php

Jag använder temat: Bl@ck

Headern är i rätt bredd och centreras automatiskt. Jag skulle vilja ställa in resten av sidan på samma bredd med automatisk centrering. (Går man in på sidan så blir problemet rätt uppenbart).

Sorry om ni redan fått samma fråga tusen ggr, men jag blir inte klok på det och skulle vara mycket tacksam för hjälp.

Mvh

Mike
Senast redigerad av Sinom den 2011-04-12 17:21, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Flyttad från Support till Teman & Design
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Ställa in fast bredd?

Inlägg av Kjell »

Jag tycker det ser ut som om det det fattas en del kod, har du en länk till originalet?
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Frallmeister
Medlem
Medlem

Inlägg av Frallmeister »

http://www.phpbb.com/styles/demo/3.0/in ... yle_id=985

Hoppas jag förstod frågan rätt.

Tack för hjälpen
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Som jag anade, det är sönderhackad, mitt tips är att lägga upp temat på nytt o starta om och få det rätt från start.

Det temat är baserat på prosilver och då är alla <div>:ar viktiga.
Frallmeister
Medlem
Medlem

Inlägg av Frallmeister »

Grymt bra tips!
Jag gjorde följande: kopierade hela imagesetmappen med de svenska knapparna och mina egna designer, laddade ner Bl@ck på nytt och klistrade in min bildmapp i den. Sedan ersatte jag den befintliga Bl@ck-mappen med den nya.

Det mesta blev skitbra förutom att hörnen på headern nu är kantiga och att "description" nu kommit tillbaka. Hur slipar man hörnen i headern så de blir lika runda och fina som resten av sidan? Samt, var är enklaste stället att ta bort description-texten?

Mvh

Mike
Frallmeister
Medlem
Medlem

Inlägg av Frallmeister »

Jag har letat runt som en dåre och blivit LITE klokare, men vill gärna omformulera mina frågor. Det gäller fortfarande bredden på forumet så sökmotormässigt känns det legitimt :D

Det känns som att headern visst har rundade hörn, men att de göms under en stor vit ruta med logon och sökrutan som i sin tur är kantig.
Mina frågor är då:

- Hur minskar jag den stora vita rutan så att den får plats innanför de rundade hörnen bakom?
- Hur låser jag forumets/temats bredd så att de är ca 1000 px oavsett skärmstorlek eller browserstorlek? (alltså inget flytande, bara en fast bredd typ som facebook)

Mycket tacksam för hjälpen, än så länge har det förbättrats avsevärt med er hjälp.

Mike
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Vad jag ser så fattas det en </div> i

Kod: Markera allt

<span class="corners-bottom"><span></span></span></div>
	</div>
borde vara

Kod: Markera allt

<span class="corners-bottom"><span></span></span></div>
		</div>

</div>
Eller så ligger den sista på fel ställe om du bara har kopierat och klistrat in kod...
Frallmeister
Medlem
Medlem

Inlägg av Frallmeister »

Jag har inte rört någon kod sedan jag ominstallerade temat. Däremot när jag lade till en extra </div> så blev det lite värre, de rundade hörnen i botten försvann och blev kantiga och bredden på den vita bakgrunden blev flytande och alldeles för bred.
Så jag har ominstallerat temat igen, och nu är jag tillbaka där jag började :)

Jag är inte alls särskilt insatt men det känns som att jag måste ändra storleken på rutan med logo och sökruta så att den ryms innanför den rundade header-ramen som ligger under.

Sen måste jag ändra bredden på ramarna bakom forumet, för bredden på själva forum-verktyget är precis som jag vill ha det.

Frågan är bara hur jag gör det? Var ändrar jag bredden på designen bakom forumverktyget? Jag vågar inte prova mig fram för då bara försvinner kod och jag nästlar in mig.
Skriv svar