Hur skapar man en egen modul till acp?

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Skriv svar
Xoffis
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Hur skapar man en egen modul till acp?

Inlägg av Xoffis »

Ni kanske har läst i min andra tråd, men börjar om från början här med egen topic...

Det är som så att jag håller på att moda dit en helt egen framsida till mitt forum, framsidan är nästan identisk med forumet bara det att knapparna och innehållet är eget, framsidan har totalt 6st templates.

Detta har jag fått att fungera utmärkt efter att ha slitit mitt hår nu ett par dagar (jag kan igenteligen inte alls mkt om php, men man måste ju lära sig någongång)

Men efter att ha gämnfört lite andra moddar osv. så har jag nu lyckats med att skapa mig databas hanterade grejjer i mina nya templates, inget avancerat, men man kan välja ifall man vill att reklamen skall synas, vad reklamen skall innehålla för bild och länk osv...

MEN, nu till mitt "problem"

modden som jag hittade denna databas kontroll i använder sig av /acp/acp_board.php, altså ligger alla mina olika entries där, jag har kommit så långt att jag har fördelat dem på en egen del i acp_board.php så att jag kan ha dem som en egen modul i administrationspanelen, men den dagen jag ev. skapar ett nytt forum så kan det bli ganska jobbigt att lägga in all denna information i acp_board.php igen...

så jag vill skapa en helt egen modul, med samma funktion men utan att vara inblandad i acp_board.php, utan en fristående...

Jag har sökt på nätets alla hörn utan att hitta någon bra konkret tourtorial på hur man gör, jag kollade lite på http://wiki.phpbb.com/Creating_modules men det funkade inte alls bra (den innehåller ju inget)

det ända jag har att gå på är att själva koden har jag lånat från Favicon_1.0.0 och så här ser den ut just nu (det är utklippt endast vad jag har lagt till i resp fil):

functions.php

Kod: Markera allt

// - Homepage
		'U_HOMEPAGE'			=> append_sid("{$phpbb_root_path}{$home_root_path}index.$phpEx"),
		'U_EVENTS'				=> append_sid("{$phpbb_root_path}{$home_root_path}events.$phpEx"),
		'U_STADGAR'				=> append_sid("{$phpbb_root_path}{$home_root_path}stadgar.$phpEx"),
		'U_CREW'				=> append_sid("{$phpbb_root_path}{$home_root_path}crew.$phpEx"),
		'U_SPONSORER'			=> append_sid("{$phpbb_root_path}{$home_root_path}sponsorer.$phpEx"),
		'U_KLUBBSHOP'			=> append_sid("{$phpbb_root_path}{$home_root_path}klubbshop.$phpEx"),
		'S_EVENT_ON_ONE'		=> $config['event_o_one'] ? true : false,
		'EVENT_T_ONE'			=> $config['event_t_one'],
		'EVENT_I_ONE'			=> $config['event_i_one'],
		'EVENT_L_ONE'			=> $config['event_l_one'],
		'S_EVENT_ON_TWO'		=> $config['event_o_two'] ? true : false,
		'EVENT_T_TWO'			=> $config['event_t_two'],
		'EVENT_I_TWO'			=> $config['event_i_two'],
		'EVENT_L_TWO'			=> $config['event_l_two'],
		'S_EVENT_ON_THR'		=> $config['event_o_thr'] ? true : false,
		'EVENT_T_THR'			=> $config['event_t_thr'],
		'EVENT_I_THR'			=> $config['event_i_thr'],
		'EVENT_L_THR'			=> $config['event_l_thr'],

'S_BANNER_ON'			=> $config['banner_on'] ? true : false,
		'S_BANNER_ONE'			=> $config['banner_one'] ? true : false,
		'BANNER_T_ONE'			=> $config['banner_t_one'],
		'BANNER_I_ONE'			=> $config['banner_i_one'],
		'BANNER_L_ONE'			=> $config['banner_l_one'],
		'BANNER_A_ONE'			=> $config['banner_a_one'],
		'S_BANNER_TWO'			=> $config['banner_two'] ? true : false,
		'BANNER_T_TWO'			=> $config['banner_t_two'],
		'BANNER_I_TWO'			=> $config['banner_i_two'],
		'BANNER_L_TWO'			=> $config['banner_l_two'],
		'BANNER_A_TWO'			=> $config['banner_a_two'],
		'S_BANNER_THR'			=> $config['banner_thr'] ? true : false,
		'BANNER_T_THR'			=> $config['banner_t_thr'],
		'BANNER_I_THR'			=> $config['banner_i_thr'],
		'BANNER_L_THR'			=> $config['banner_l_thr'],
		'BANNER_A_THR'			=> $config['banner_a_thr'],
		'S_ELMIA'				=> $config['banner_elmia'] ? true : false,
// - Homepage - end
och

acp_board.php

case 'homepage':
				$display_vars = array(
					'title' => 'ACP_BOARD_EVENT',
					'vars'  => array( 
						'legend1'				=> 'EVENT_TOP',
						'event_o_one'			=> array('lang' => 'EVENT_ENABLED',			'validate' => 'bool',	'type' => 'radio:yes_no', 'explain' => false),
						'event_t_one'			=> array('lang' => 'EVENT_TOPIC',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:40:255', 'explain' => false),
						'event_i_one'			=> array('lang' => 'EVENT_IMAGE',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:60:255', 'explain' => false),
						'event_l_one'			=> array('lang' => 'EVENT_URL',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:60:255', 'explain' => false),
						'legend2'				=> 'EVENT_MIDDLE',
						'event_o_two'			=> array('lang' => 'EVENT_ENABLED',			'validate' => 'bool',	'type' => 'radio:yes_no', 'explain' => false),
						'event_t_two'			=> array('lang' => 'EVENT_TOPIC',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:40:255', 'explain' => false),
						'event_i_two'			=> array('lang' => 'EVENT_IMAGE',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:60:255', 'explain' => false),
						'event_l_two'			=> array('lang' => 'EVENT_URL',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:60:255', 'explain' => false),
						'legend3'				=> 'EVENT_BOTTOM',
						'event_o_thr'			=> array('lang' => 'EVENT_ENABLED',			'validate' => 'bool',	'type' => 'radio:yes_no', 'explain' => false),
						'event_t_thr'			=> array('lang' => 'EVENT_TOPIC',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:40:255', 'explain' => false),
						'event_i_thr'			=> array('lang' => 'EVENT_IMAGE',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:60:255', 'explain' => false),
						'event_l_thr'			=> array('lang' => 'EVENT_URL',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:60:255', 'explain' => false),
						'legend4'				=> 'ACP_SUBMIT_CHANGES',
					)
				);
			break;

case 'banner':
				$display_vars = array(
					'title' => 'ACP_BOARD_BANNER',
					'vars'  => array( 
						'legend1'				=> 'BANNER_ON',
						'banner_on'				=> array('lang' => 'BANNER_GEN_ENABLED',	'validate' => 'bool',	'type' => 'radio:yes_no', 'explain' => true),
						'legend2'				=> 'BANNER_TOP',
						'banner_one'			=> array('lang' => 'BANNER_ENABLED',		'validate' => 'bool',	'type' => 'radio:yes_no', 'explain' => true),
						'banner_t_one'			=> array('lang' => 'BANNER_TOPIC',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:40:255', 'explain' => true),
						'banner_i_one'			=> array('lang' => 'BANNER_IMAGE',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:60:255', 'explain' => true),
						'banner_l_one'			=> array('lang' => 'BANNER_URL',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:60:255', 'explain' => true),
						'banner_a_one'			=> array('lang' => 'BANNER_ALT',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:60:255', 'explain' => true),
						'legend3'				=> 'BANNER_MIDDLE',
						'banner_two'			=> array('lang' => 'BANNER_ENABLED',		'validate' => 'bool',	'type' => 'radio:yes_no', 'explain' => false),
						'banner_t_two'			=> array('lang' => 'BANNER_TOPIC',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:40:255', 'explain' => false),
						'banner_i_two'			=> array('lang' => 'BANNER_IMAGE',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:60:255', 'explain' => false),
						'banner_l_two'			=> array('lang' => 'BANNER_URL',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:60:255', 'explain' => false),
						'banner_a_two'			=> array('lang' => 'BANNER_ALT',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:60:255', 'explain' => false),
						'legend4'				=> 'BANNER_BOTTOM',
						'banner_thr'			=> array('lang' => 'BANNER_ENABLED',		'validate' => 'bool',	'type' => 'radio:yes_no', 'explain' => false),
						'banner_elmia'			=> array('lang' => 'BANNER_ELMIA',			'validate' => 'bool',	'type' => 'radio:yes_no', 'explain' => true),
						'banner_t_thr'			=> array('lang' => 'BANNER_TOPIC',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:40:255', 'explain' => false),
						'banner_i_thr'			=> array('lang' => 'BANNER_IMAGE',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:60:255', 'explain' => false),
						'banner_l_thr'			=> array('lang' => 'BANNER_URL',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:60:255', 'explain' => false),
						'banner_a_thr'			=> array('lang' => 'BANNER_ALT',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:60:255', 'explain' => false),
						'legend6'				=> 'ACP_SUBMIT_CHANGES'
					)
				);
			break;
och i

info/acp_board.php

'homepage'		=> array('title' => 'ACP_BOARD_HOMEPAGE', 'auth' => 'acl_a_board', 'cat' => array('ACP_BOARD_CONFIGURATION')),
				'banner'		=> array('title' => 'ACP_BOARD_BANNER', 'auth' => 'acl_a_board', 'cat' => array('ACP_BOARD_CONFIGURATION')),
det jag har skrivet i acp_board.php(x2) vill jag ha i egen modul om det går! =)

MVH
Xoffis
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Re: Hur skapar man en egen modul till acp?

Inlägg av Xoffis »

Alla som skapar egna mods gör ju oftast en modul? så är det verkligen ingen här som kan hjälpa mig med detta?

MVH
Skriv svar