Spam-inlägg på medlemsdel utan att det finns en användare

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
cub
Medlem
Medlem
Svar: 0

Spam-inlägg på medlemsdel utan att det finns en användare

Inlägg av cub »

Address till ditt forum: http://forum.ignitemc.com
Vilka teman har du installerade?: Prosilver (modifierat utseende)
Vilka MODdar har du installerat?: Inga
Har du laddat ner phpBB från något annat ställe än phpBB.com eller phpBB-se.com?: Nej
Vilken version av phpBB använder du?: 3.0.8
Vilken version av PHP?: 2.9.2
Vilken databasserver använder du och vilken version?: MySQL 5.0.51a-24
Webbhotell/server: one.com
Installerade någon phpBB åt dig, i så fall vem?: Nej, det gjorde jag.
Är detta en uppgradering (t.ex. 3.0.0 till 3.0.3)? I så fall, från vad till vad?: Jo, men det har varit ett tag med regelbunda uppdateringar.
Är det här en konvertering (t.ex. vBulletin X.X.X till phpBB 3.0.x)? I så fall, från vad till vad?: Nej
Har du sökt angående ditt problem?: Ja.
Om du har sökt, vilka söktermer försökte du med?: spam, ingen användare, ej registrerad användare, slutet forum mm mm
Berätta om ditt problem: Det har börjat komma in spam-inlägg på den del av forumet som endast vissa medlemmar har tillgång till. Det som förbryllar mig är två saker, dels att "obehöriga" kan posta i den delen av forumet, dels att det inte finns någon användare till inlägget. Dvs det finns ett namn som är skapad för tråden men det finns ingen användare att ta bort. Jag har varit med om det tidigare med en äldre version men det avhjälptes med att uppgradera phpbb. Nu har vi redan den senaste versionen så jag undrar om det är nåt annat som är galet. Gäst-kontot har (såvitt jag kan se) inga behörigheter att posta inlägg, vare sig i den öppna delen av forumet eller medlemsdelen.
Har du ett testkonto åt oss?: Nej, men kan ordnas.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Spam-inlägg på medlemsdel utan att det finns en användar

Inlägg av Peetra »

Det låter ju nog onekligen som om det är gästkontot som har nån behörighet för mycket. Är databasen och joomla syncade tillsammans?

Om du pm:ar mig ett tillfälligt admin-login till phpBB, samt direktlänk till kategorin som det spammas i, så kan jag iallafall kolla på behörigheterna om det är något du missat, man blir ju hemmablind ibland.
cub
Medlem
Medlem

Inlägg av cub »

Peetra skrev:Det låter ju nog onekligen som om det är gästkontot som har nån behörighet för mycket. Är databasen och joomla syncade tillsammans?

Om du pm:ar mig ett tillfälligt admin-login till phpBB, samt direktlänk till kategorin som det spammas i, så kan jag iallafall kolla på behörigheterna om det är något du missat, man blir ju hemmablind ibland.
Kanon och tack för hjälpen! PM kommer.

Jag vet inte riktigt hur du menar med databasen och joomla. Joomla och phpbb ligger i samma databas men med egna tabeller. Inget sker automatiskt mellan joomla och phpbb.
cub
Medlem
Medlem

Inlägg av cub »

Hmm såg det här i loggen, kan det finnas ett samband?

Anonymous 91.201.67.95 fre mar 18, 2011 2:14 Uppdaterade översättningen “sv” av bildpaketet
» prosilver
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

cub skrev:Jag vet inte riktigt hur du menar med databasen och joomla. Joomla och phpbb ligger i samma databas men med egna tabeller. Inget sker automatiskt mellan joomla och phpbb.
Detta betyder att vi kan hjälpa dig här! :D Jag fick ditt pm och ska gå in å titta/rätta, eftersom första klicket till kategorin gav mig icke önskad åtkomst, som gäst. :)
cub skrev:Hmm såg det här i loggen, kan det finnas ett samband?

Anonymous 91.201.67.95 fre mar 18, 2011 2:14 Uppdaterade översättningen “sv” av bildpaketet
» prosilver
Oja! Kolla här.... http://whois.domaintools.com/91.201.67.95 Jag vet inte vad exakt meddelandet betyder, men tycker alltså inte om det. Hoppas det bara är jag som är paranoid....
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

ACP --> Kategorier -->
Gick till Medlemsidor (Endast öppen för medlemmar)
Klickade på det gröna kugghjulet för Träffar/Resor/Fester
Sparade formuläret
Valde att redigera gruppen "gäster" i den gröna rutan därefter.
Valde "Ingen åtkomst" i dropplistan.
Sen klick på [Tillämpa alla behörigheter]

Nu kan alltså ingen oinloggad varken se eller skriva i den kategorin.

Gör om ovanstående steg för alla kategorier du vill ha skyddade. Alternativt kan du gå vägen via Kategorier och sköta det hela samtidigt för alla kategorier som ska påverkas. :)

Det var ändrat enligt skumma grejjer minsann, det såg man i avancerade behörigheter, inte alls som det är som standard. Om varken du eller annan ansvarig har nån hunch om hur detta gått tiill, så rekommenderar att du byter lösenord på din databas och ftp/ssh-login. Om du inte har möjlighet att göra detta, så kan ditt webbhotell göra det, det är ju även i deras intresse att ingen obehörig kommer in. Komihåg att ändra lösenordet i filen config.php om ni byter databas-login.

Men efter att ha kollat loggen, så tror jag ändå inte att nån "inbrott" skett, utan bara att det gjorts ett försök. :) Hur det gått till är mig en gåta dock... Man ska inte komma åt den länken, som uppdaterar knappar, du har dessutom alla knappar installerade... :( Vi kan vara inne på nån bug nånstans här. (Åsikter av andra?!!!) Å det är ju alltid spännande! :mrgreen:
cub
Medlem
Medlem

Inlägg av cub »

Tack så mycket för hjälpen!

Nu har jag ändrat inställningarna för resterande kategorier och hoppas på att det löst åtkomsten.

Att det är icke-standard uppsatt kan jag inte säga så mycket om då jag tog över forumet från en annan som tog hand om det tidigare. Det har bara rullat på med de inställningarna och jag har bara bytt lite utseende på det hela.
Jag får hålla lite mer koll om det dyker upp konstiga saker och se över lösenord mm. Idag hade de t ex kommit in ett spam i en annan del (innan jag ändrat behörigheterna) men inget motsvarande i loggen.
Skriv svar