Forumet jag driver åt en klubb styrs av alla "CREW" medlemmar i klubben, (trots otalaliga varningar från mig att det kan bli säkerhets problem) Nu har jag fått mina varningar bekräftade, en i "CREW" har gått rouge...
Så nu är det mitt krav att inga som inte behöver adm rättigheter skall ha det...
Men kan jag på något enkelt sätt se vilka som har adm rättigheter? iom att gruppen CREW hade nästan fulltaliga rättigheter så kan ju någon i CREW gett en "vanlig" medlem rättigheter osv för att säkerhetställa sin position, men det är ju omöjligt för mig att kolla behörigheter på medlem efter medlem...
lika så hade jag gärna på ett enkelt sätt kolla vilka som är "grundare" för tyvär så hade ju denna medlem som gått rouge även rättigheter att ändra grundare...
Jag hoppas det finns något sätt att enkelt sortera ut detta (vilktigast är ju självklart grundare)
Det är lite panik då medlemmen som gått rouge har börjat banna andra styrelsemedlemmar osv...
Mitt konto är ju självklart grundare, men ifall hon har någon på insidan som är grundare finns det ju risk att även jag kommer vara borttagen inom snar framtid... (fan, jag sa till dem att folk inte skulle ha så kraftiga rättigheter)
(ligger denna tråden fel får ni gärna flytta, men jag hittade ingen passande kategori)
Akut hjälp! Hur kan man kolla behörigheter?
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Re: Akut hjälp! Hur kan man kolla behörigheter?
EDIT:
hittade nu att jag kunde kolla vilka som hade administrativa rättigheter, så det är fixat...
Men hur kan jag kolla upp grundare? för grundare visas ju inte i någon av "Behörighetsgranskning"
MVH
hittade nu att jag kunde kolla vilka som hade administrativa rättigheter, så det är fixat...
Men hur kan jag kolla upp grundare? för grundare visas ju inte i någon av "Behörighetsgranskning"
MVH
Om du vill ha liistat grundarna, så blir det att gå in i databasen och kolla, eller använda Support Tool Kit. Jag rekommenderar att du kollar i databasen med phpMyAdmin. tabellen phpbb_users, cellen user_type ska vara 3, om det är en grundare.
Om du bara vill se om just nån specifik användare har den statusen, så ser du det under "Användare" i ACP.
Om du bara vill se om just nån specifik användare har den statusen, så ser du det under "Användare" i ACP.
Tackar! skall kolla i DBn
jo, jag vet att man kan kolla användare för användare, men medlemmen som tidigare va grundare men gått rouge kan ju ha gett ett random konto statusen grundare bara för att ha en "backdoor" men att kolla flera 100 medlemmar kan ju bli jobbigt...
Men skall kolla DBn, tack för hjälpen!
jo, jag vet att man kan kolla användare för användare, men medlemmen som tidigare va grundare men gått rouge kan ju ha gett ett random konto statusen grundare bara för att ha en "backdoor" men att kolla flera 100 medlemmar kan ju bli jobbigt...
Men skall kolla DBn, tack för hjälpen!
Hej Xoffis!
Endast en grundare kan skapa en grundare, såvida dom inte har tillgång till databasen.
För att snabbt kontrollera vilka som är grundare, gå in i phpMyAdmin och kör SQL-kommandot:
Så får du en lista över samtliga grundare.
Lycka till!
Hugs
Endast en grundare kan skapa en grundare, såvida dom inte har tillgång till databasen.
För att snabbt kontrollera vilka som är grundare, gå in i phpMyAdmin och kör SQL-kommandot:
Kod: Markera allt
SELECT `username` FROM phpbb_users WHERE `user_type` = 3;Lycka till!
Hugs
Kollade nu! koden funkar utmärkt!
och mina problem är lösta!
Tackar hjärtligt mycket!
och mina problem är lösta!
Tackar hjärtligt mycket!
Senast redigerad av Peetra den 2011-03-17 18:46, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: // edit
Anledning: // edit