Vänsterställa viss text?

Frågor kring forumdesign (teman/themes) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
rascar
Medlem
Medlem
Svar: 0

Vänsterställa viss text?

Inlägg av rascar »

Har sedan några dagar byggt ett första phpBB-forum och fått det att fungera hyffsat - efter lite krångel fungerar det som jag vill och ser nästa ut som jag vill :D

Det är tänkt som ett fotoforum och jag använder stilen "Hermes Gray". Här finns forumet: http://wilhelmfrank.web.surftown.se/phpbb3/

Temat är ok och någorlunda "clean" men jag skulle vilja vänsterställa Huvudkategorierna: "Träffar & Sammankomster", "Bilder" osv.
Likaså den ganska meningslösa raden under varje där det helt enkelt står "Katergori".

Går det att göra det med hyfsat enkla ingrepp? Har sett att en del stilar faktiskt saknar "Kategori"-raden vilket även skulle göra denna Stil mer ren. Går det rent av att få bort den helt, den tillför ju inget?

(vill inte byta Stil, det tog ett par dagar innan jag hittade denna som är fullgod för bilder, fullbredd, mörkt och andra saker jag ville ha).
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Re: Vänsterställa viss text?

Inlägg av Sinom »

Hej rascar!

För att ändra huvudkategorierna till vänster, gå till \styles\hermes_gray\theme och öppna stylesheet.css

Hitta:

Kod: Markera allt

h4 {
	margin: 0px;
	font-size: 1.1em;
	font-weight: bold;
}
Lägg till på en ny rad under:

h5 {
	margin: 0px;
	font-size: 1.1em;
	font-weight: bold;
	text-align: left;
	padding-left: 10px;
}
Vi vill lägga till en ny variabel för detta, för att ställa in det som vi vill. Så därför skapar vi h5.

Jag lade till padding-left: 10px för att skapa ett litet mellanrum.

Nu vill vi ändra vad texten ska använda, alltså från h4 till h5.

Gå till \styles\hermes_gray\template och öppna forumlist_body.html

Hitta:

<h4><a href="{forumrow.U_VIEWFORUM}">{forumrow.FORUM_NAME}</a></h4>
Ändra till:

<h5><a href="{forumrow.U_VIEWFORUM}">{forumrow.FORUM_NAME}</a></h5>
Några rader under kan du hitta:

<th colspan="2">&nbsp;{L_FORUM}&nbsp;</th>
Ta enkelt bort &nbsp;{L_FORUM}&nbsp; för att ta bort Kategori.

Spara och uppdatera din stil i Administrationspanelen.

Lycka till!

Hugs :ugeek:
Bild
rascar
Medlem
Medlem

Inlägg av rascar »

Works like a charm! Tusen tack!!! :D

Texten är nu vänsterställd. Men fick lite kalla fötter ang. ingrepp två, dvs ta bort kategorin, då försvinner väl texterna "Trådar" "Inlägg" osv? De är ju bra att ha/se. Har inte vågat mig på ta bort raden ännu just därför. Eller försvinner bara texten och "rutan" finns kvar.

Är ingen van redigerare, använde nu den inbyggda i ACP som jag just lärt mig hitta till och hoppas att det är rätt ställe, jag hittade ju i alla fall filerna.
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör

Inlägg av Sinom »

Väl iaktaget att hela raden kanske försvinner :wink:

Notera dock att det ENDA du skall ta bort är:

&nbsp;{L_FORUM}&nbsp;
Då detta är själva texten.

Om du däremot tar bort:

<th colspan="2">&nbsp;{L_FORUM}&nbsp;</th>
Så försvinner den rutan som texten står i, vilket leder till att de rutor till höger åker till vänster och allting ser jättekonstigt ut.

Så ta endast bort "själva texten".
rascar skrev:Är ingen van redigerare, använde nu den inbyggda i ACP som jag just lärt mig hitta till och hoppas att det är rätt ställe, jag hittade ju i alla fall filerna.
Att redigera är inget krångligt. Det var bra att du hittade den inbyggade editorn och kunde ändra, jag valde att inte ta med detta i förra inlägget :oops:

Att använda den inbyggda editor är något jag aldrig rekommenderar. Men det fungerar alldeles utmärkt om du vet att du endast skall göra EN ändring.

När jag ändrar i filer så gör jag följande:

*Ladda ner ett bra textredigeringsprogram - Så som Notepad++*
  • Logga in på din server med ditt FTP-program och leta reda på och ladda ner den filen du skall ändra.
  • Spara en backup, gör de ändringar du skall göra, och spara sedan din fil.
  • Ladda upp filen på nytt till din server, och gå sedan till ditt forum.
  • Logga in på Administrationspanel >> Stilar >> Välj Mallar/Teman/Bildpaket för din stil och klicka på Uppdatera!
  • När du är klar, så har du tömt filerna från cachen och kommer se ändringarna nästa gång du går till forumet och tycker på F5.
Lycka till!

Bild
rascar
Medlem
Medlem

Inlägg av rascar »

Häpnadsväckande! Hur hittar ni i denna djungel, får man skicka en pilsner?

Forumet kan nu klassas som "cleant" anser jag :-) Tack också för tips om lämpligt redigeringsförfarande, ska därför tillsvidare spara en liten logg på de (få) ändringar jag hittills gjort. Stort tack Sinom, verkligen!
rascar
Medlem
Medlem

Inlägg av rascar »

Arghhh, en liten glitch upptäckt. Om man nu klickar någon kategori eller tråd från forumindex, så dyker underindex/trådlistan upp med kvarstående centreringar.

Kategorivarianten:
http://wilhelmfrank.web.surftown.se/php ... um.php?f=1
Här finns nu "kategori" som ord, och centrerat, och i en onödig ram som bara är "brus". Vill helst ha bort både ord och ram.

Trådvarianten:
http://wilhelmfrank.web.surftown.se/php ... um.php?f=2
Här finns "Stockholm" centrerat, vill vänsterställa. Ordet "trådar" finns centrerat, vill helst att det ska bort eller möjligen vänsterställt.

Förstår att jag behöver leta upp liknande kodsnuttar i andra filer, någon chans att du vet var jag ska leta?
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör

Inlägg av Sinom »

rascar skrev:Kategorivarianten
Gå till \styles\hermes_gray\template och öppna viewtopic_body.html

Hitta:

{$CA_CAP2_START}{FORUM_NAME}{$CA_CAP2_END}
Ta bort all om du vill ta bort hela raden.
Eller ta bort {FORUM_NAME} för att endast ta bort texten, och låta ramen vara kvar (tom).
rascar skrev:Trådvarianten
Öppna forumlist_body.html
Hitta:

{$CA_CAP2_START}<!-- IF forumrow.S_IS_CAT --><h5><a href="{forumrow.U_VIEWFORUM}">{forumrow.FORUM_NAME}</a></h5><!-- ELSE -->{L_FORUM}<!-- ENDIF -->{$CA_CAP2_END}
Ta bort hela raden om du vill ta bort hela rutan. Annars, ta endast bort {L_FORUM}.

Bild
rascar
Medlem
Medlem

Inlägg av rascar »

Sinom skrev:
rascar skrev:Kategorivarianten
Gå till \styles\hermes_gray\template och öppna viewtopic_body.html

Hitta:

{$CA_CAP2_START}{FORUM_NAME}{$CA_CAP2_END}
Ta bort all om du vill ta bort hela raden.
Eller ta bort {FORUM_NAME} för att endast ta bort texten, och låta ramen vara kvar (tom).
Hittar inte denna texten i angiven fil. Hittade några ställen med "$CA_CAP2_START" men sen kom TOPIC_TITLE. Är jag fel ute?
Sinom skrev:
rascar skrev:Trådvarianten
Öppna forumlist_body.html
Hitta:

{$CA_CAP2_START}<!-- IF forumrow.S_IS_CAT --><h5><a href="{forumrow.U_VIEWFORUM}">{forumrow.FORUM_NAME}</a></h5><!-- ELSE -->{L_FORUM}<!-- ENDIF -->{$CA_CAP2_END}
Ta bort hela raden om du vill ta bort hela rutan. Annars, ta endast bort {L_FORUM}.
Hmm. Den raden i den filen styrde väl utseendet på Forumindex-sidan? Ändrar jag där händer det väl oönskade saker där?

Tack för att du står ut.
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör

Inlägg av Sinom »

Mitt fel, menade att skriva viewforum_body.html istället för viewtopic_body.html :roll:
rascar skrev:Hmm. Den raden i den filen styrde väl utseendet på Forumindex-sidan? Ändrar jag där händer det väl oönskade saker där?
Stämmer.
{forumrow.FORUM_NAME} är det kategorinamn som syns på framsidan (index). Om du klickar på en kategori på index så kommer du till den kagegorin. Den kategorin har då namnet {L_FORUM}

Så genom att ta bort {L_FORUM} så skulle rutan bli tom på den sidan man kommer till efter att man klickat på en kategori. Men på index-sidan skulle det se likadant ut som förut. :wink:

Tar du bort hela denna koden:

Så försvinner också "rutan" på index-sidan. Men om du ändrar ovanstående kod till följande så kommer det inte ske någon ändring på index-sidan, men på "kategori-sidan" så kommer rutan att försvinna.

<!-- IF forumrow.S_IS_CAT -->{$CA_CAP2_START}<h5><a href="{forumrow.U_VIEWFORUM}">{forumrow.FORUM_NAME}</a></h5>{$CA_CAP2_END}<!-- ENDIF -->
Om jag missförstått så rätta mej gärna.

Bild
rascar
Medlem
Medlem

Inlägg av rascar »

Back in business! Tack för detta och även för "rollover" hjälp i den andra tråden!

Nu en sista fråga för denna gång :) , om jag vill ändra på detta för att möjligen ge lite extra cred, var hittar man denna text bland filerna?

Bild
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör

Inlägg av Sinom »

Detta kan du ändra om du går till \styles\DinStil\template och öppna overall_footer.html

Hitta:

<div class="copyright">Powered by <a href="http://www.phpbb.com/">phpBB</a> &copy; 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
		<!-- IF TRANSLATION_INFO --><br />{TRANSLATION_INFO}<!-- ENDIF -->
		<!-- IF DEBUG_OUTPUT --><br />{DEBUG_OUTPUT}<!-- ENDIF -->
		<!-- IF U_ACP --><br /><strong><a href="{U_ACP}">{L_ACP}</a></strong><!-- ENDIF -->
	</div>
Vill du lägga till information så lägg till din kod ovanför:

<!-- IF TRANSLATION_INFO --><br />{TRANSLATION_INFO}<!-- ENDIF -->
Lycka till!

Bild
Skriv svar