Problem med automatmail

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Lillpiga
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Problem med automatmail

Inlägg av Lillpiga »

Hej!

Jag har sökt information här men inte hittat och därför startar jag en ny tråd med hopp om hjälp.

Jag är administrator på forumet pyssel.net. Sedan vi hade en jättakrasch i samband med ett misslyckat försök att uppgradera från 3.0.1 så har vårt automatiska mail slutat att gå ut. Det mail jag pratar om, är det som går ut till den nya medlemmen som talar om att deras konto aktiverats. Detta gör att vi har en massa medlemmar som aldrig kommer tillbaka då de tror att vi ignorerar dem/ glömmer att vi finns när de aldrig får svar.

Kan ni hjälpa mig/oss?

Mvh Malin (Lillpiga, på pyssel.net)
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Re: Problem med automatmail

Inlägg av Sinom »

Hej Malin!

Kan du förklara mer om jättekrashen när Ni skulle uppdatera från 3.0.1? :roll:

Det vore ju självklart bäst om detta gick att lösa så Ni kan köra på den senaste versionen.

Gå till "\language\en\email" och kontrollera så att "user_welcome.txt" finns, samt att denna inte är tom.

Hugs :ugeek:
Bild
Lillpiga
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Lillpiga »

Halloj!

Vår ägarinna skulle uppdatera till 3.0.X (minns inte vilken version det skulle bli), hon tog en backup på hela databasen men den blev korrupt av någon anledning vilket upptäcktes när något under uppgraderingen gick åt skogen och hon skulle använda backup:en till att återställa. Vifick den senast gjorda backup:en från vårt webhotell, Oderland, men den var en vecka gammal och vi tappade flera hundra inlägg.

Kontentan nu är att hon inte vill/vågar sig på att uppdatera igen. Mycket tråkigt eftersom det säkert skulle behövas. Dock så fick vi webhotellet att ta nattliga backup:er och jag hoppas att de fortfarande gör det.

Petra, som äger forumet säger att det står så här i de filer du frågar om:

Den engelska mappen är full av olika filer. Filen han hänvisar till har denna text:
Subject: Welcome to "{SITENAME}"

{WELCOME_MSG}

Please keep this e-mail for your records. Your account information is as follows:

----------------------------
Username: {USERNAME}
Password: {PASSWORD}

Board URL: {U_BOARD}

Please do not forget your password as it has been encrypted in our database and we cannot retrieve it for you. However, should you forget your password you can request a new one which will be activated in the same way as this account.

Thank you for registering.

{EMAIL_SIG}

Samma sak i den svenska mappen, där finns massor med filer och detta är vad som står i user_welcome.txt:
Subject: V√§lkommen till "{SITENAME}"

{WELCOME_MSG}

Spara detta e-postmeddelande för framtida bruk. Dina kontouppgifter:

Anv√§ndarnamn: {USERNAME}
Lösenord: {PASSWORD}

Forumadress: {U_BOARD}

Glöm inte bort ditt lösenord eftersom det har krypterats i vår databas och vi inte kan ge dig tillbaka det.
Om du skulle glömma ditt lösenord så kan du dock begära ett nytt lösenord som kommer att aktiveras på samma sätt som detta konto.

Tack för att du registrerade dig.

{EMAIL_SIG}
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör

Inlägg av Sinom »

Jag testade precis att registrera mej, och det fungerade felfritt.

Fick efter bara ett par sekunder ett mail från pysselnetledningen angående mitt konto.

Hur kom ni fram till att forumets automatiska mail slutat fungera? :roll:

Eftersom filerna fanns, och inte var korrupta så skulle jag förslå att eran webserver kanske hade problem med email-hanteringen för tillfället.
Om ni inte heller finner några problem med att få mail efter registrering så är det nog så det låg till.

Jag vill dock uppmana er till att uppgradera givetvis.

*Före du uppgraderar - gör en backup på alla filer och databasen*
  • Ladda ner hela paketet av den senaste versionen.
  • Packa upp alla dessa nya filer till din forumroot, UTOM config.php och mapparna /images och /files
  • Gå till dinsida.se/phpBB3/install/database_update.php
  • Låt den köra och ta sedan bort mappen install.
  • När detta är gjort har du den senaste versionen av phpBB, och alla användare och inlägg finns kvar, men utan MODs som eventuellt blivit installerade.
Detta är enligt mej det lättaste sättet att uppdatera.

Bild
Lillpiga
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Lillpiga »

Men frågan är ju om du fick det mailet som sa att NU är du registrerad och kan logga in? Det första mailet (som säger att ditt konto måste aktiveras av administrator) kommer nog fram men det är nummer 2 som inte gör det.

Vi har fått veta detta genom att folk mailat oss och undrat varför de aldrig blir aktiverad (de har mao inte provat att logga in utan bara väntat på bekräftelsen) och vi har även testat själv mer än en gång och vi får aldrig mail nr 2.

Om det inte går att lösa med att få iväg det sista mailet, kan man ändra i själva texten som går ut? Att "testa att logga in om två dagar" eller så? Är det möjligt att ändra i den texten i "user_welcome.txt"?
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör

Inlägg av Sinom »

Okej, det stämmer. Det mailet jag fick var det automatiska mailet som säger att jag har blivit registrerad men behöver aktivering.

Jag får tyvärr återgå till att försöka få Er att uppgradera till 3.0.8 :roll:

Det finns en bugg i versioner före 3.0.6 som gör att om Admin inte använder sej utav länken som hon får via mail för att aktivera den nye användarens konto, utan istället aktiverar kontot direkt från kontrollpanelen så skickas inte detta mailet till användaren.

Mer går att läsa här.

För att svara på din fråga, om du går till "\language\sv\email" och öppnar "admin_welcome_inactive.txt " så kan du ändra detta till "Logga in efter två dagar" eller liknande.

Min rekommendation är dock att uppdatera :wink:

Bild
Lillpiga
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Lillpiga »

Aha!!! Vi släpper alltid in via adminpanelen...

Stort tack för hjälpen! jag ska försöka övertala "chefen" att uppdatera till 3.0.8. :D
Skriv svar